• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Kiedyś trzeba wymienić części

Kiedyś trzeba wymienić części

25 grudnia 2013

 

Najlepiej nigdy nie wymieniać żadnej części, tylko wlewać paliwo do baku i od czasu do czasu olej oraz filtry. No, ewentualnie wymieniać pióra wycieraczek i uszczelki. Ale nie zawsze się tak da. Zdarza się, że jesteśmy zmuszeni jednak coś wymienić w naszym wypucowanym aucie. I wtedy stajemy przed dylematem na jakie części się zdecydować:nowe,regenerowaneczymożeużywane?

 

Marzeniem każdego kierowcy jest, żeby jego samochód miał tylko standardowe przeglądy. Niestety, nie najlepszy stan dróg i wiek auta sprawiają, że niekiedy w naszych samochodach coś się psuje. Z wyborem części zamiennych – nowych, regenerowanych i używanych – nie ma obecnie kłopotów. Pozostaje tylko wybrać, na co się zdecydować. Od nas zależy tylko stan i jakość podzespołów, które w razie usterki zamontujemy w naszym samochodzie.

Kiedy powinniśmy kupić nowe części, a w jakich przypadkach możemy zdecydować się na tańsze rozwiązania?

 

Bezpieczeństwo najważniejsze

– Z całą pewnością oszczędności, na przykład, w postaci wyboru używanych zamienników nigdy nie powinniśmy szukać w sytuacjach, gdy mamy do czynienia z elementami wpływającymi na nasze bezpieczeństwo – mówi Grzegorz Król, kierownik serwisu w Centrum Motoryzacyjnym Martom.

 

Chodzi o podzespoły układu hamulcowego: klocki, tarcze, przewody i pompy oraz układ kierowniczy (wahacze, drążki, końcówki). Zastosowanie tego typu części z rynku wtórnego wiązałoby się z niewspółmiernie dużym ryzykiem dla naszego życia i zdrowia.

Na bezpieczeństwo duży wpływ ma również stan elementów układu zawieszenia. Kłopoty można mieć z powodu na oko dobrych, a w rzeczywistości mocno zużytych sprężyn zawieszenia.

 

– To, jak blisko koła się one znajdują sprawia, że ich ewentualne pęknięcie może spowodować kompletne uszkodzenie opony, co w najlepszym razie będzie skutkowało koniecznością wymiany ogumienia – dodaje Grzegorz Król.

 

Zamienniki – tańsze, a dobre

Używanych części nie powinniśmy stosować w przypadku usterek elementów układu wydechowego. Podzespoły te naprawiamy lub wymieniamy na nowe. Nie oznacza to jednak, że musimy kupić produkty polecane przez producenta auta.

Często równie dobrym rozwiązaniem okazują się być wysokiej jakości zamienniki charakteryzujące się podobnymi parametrami, ale oferowane są w znacznie niższej cenie. Można więc z powodzeniem kupić nieco tańszy olej albo filtr.

 

Regenerujemy, ale co?

Są części lub podzespoły, których wymiana na nowe jest nieopłacalna lub czasami wręcz niemożliwa. Wówczas pozostają nam elementy regenerowane.

 

– To rozwiązanie sprawdza się w przypadku niezwykle drogich turbosprężarek. Po regeneracji, za połowę ceny, otrzymujemy w pełni sprawny produkt, w którym wszystkie elementy zostały wymienione na nowe – wyjaśnia Grzegorz Król.

 

Z powodu wysokich kosztów warto także zdecydować się na całkowicie odbudowane przekładnie kierownicze. Czasem jednak za decyzją o wyborze części regenerowanych stoi nie cena, a brak zamienników. Dotyczy to chociażby zacisków hamulcowych w niektórych pojazdach. Jedynym wyjściem z takiej sytuacji staje się więc wybór podzespołów odnowionych przez wyspecjalizowane serwisy.

 

Plusy i minusy części używanych

– Podstawowy problem z montowaniem części używanych wcześniej w innych pojazdach to brak jakiejkolwiek gwarancji. Nigdy nie ma pewności, że usterka, którą właśnie wyeliminowaliśmy, za chwilę nie powróci – przestrzega kierownik serwisu Centrum Motoryzacyjnego Martom.

 

Mając do wyboru: produkt oryginalny, ale używany lub nieco tańszy, za to nowy zamiennik, pamiętajmy, że ten pierwszy stosujemy na własne ryzyko. Zdarza się przecież, że części oferowane w niskich cenach pochodzą z samochodów, które uległy wypadkowi i tak naprawdę nie wiemy, w jakim stopniu kupowany przez nas przedmiot został uszkodzony.

 

Na części używane możemy sie zdecydować wtedy, gdy w żaden sposób nie wpływa to na nasze bezpieczeństwo. Do tej grupy należą chociażby podnośniki okien, elementy drzwi, tapicerki albo boczne szyby.

Roman Furciński, fot. fotolia

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt