20 studentów, z Włoch i innych krajów, z różnych kultur, pracowało nad nowym modelem samochodu dla Alfa Romeo. Zrobili 20 modeli auta z gliny. Koncern wybrał jeden. Koncepcyjny model został nazwany Gloria, a jego światowa premiera będzie miała podczas 83. Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Genewie. Gloria, znaczy sława. Czy to auto przyniesie sławę dla Alfy Romeo? Wiele wskazuje, że tak.
– Poprosiliśmy studentów, aby w ramach pracy dyplomowej, w pełni samodzielnie stworzyli nowego sedana Alfa Romeo – powiedział Lorenzo Ramaciotti, szef Designu Fiata i Chryslera. – Podczas procesu tworzenia ciągle komentowaliśmy, dyskutowaliśmy i tak kierowaliśmy projektami, aby były jak najbardziej spontaniczne i kreatywne. Uzyskany wynik okazał się porywający, na doskonałym poziomie, zarówno jeśli chodzi o profesjonalizm, jak i kreatywność.
Wersja prototypowa jest odzwierciedleniem sportowego ducha i włoskiego stylu marki, cieszącej się ogromną międzynarodową popularnością, i która poprzez swoje produkty, wprowadziła do świata motoryzacji urok włoskiego wzornictwa. W 1966 roku, w Stanach Zjednoczonych, kultowy status uzyskał model Spider Duetto, pojawiając się w filmie Absolwent. Dziś koncept Gloria chce nadal być międzynarodowym wyzwaniem, ponownie docierającym za ocean, na rynek amerykański i azjatycki.
Gloria ma 4700 mm długości, 1920 mm szerokości, 1320 mm wysokości, a jej osie rozstawione są w odległości 2900 mm. Ten koncepcyjny pojazd to sportowy sedan o wyraźne zaznaczonych liniach, biegnących horyzontalnie wzdłuż bocznej części aż do samego tyłu.
Napędzać go ma najnowszej generacji silnik biturbo V6 lub V8. Kształt maski mocno nawiązuje do tarczy Alfy Romeo, a linia samochodu uwydatnia jej trójwymiarowość.
Skórzane pasy w przedniej części nadwozia nawiązują do pamiętnych pasów ze skóry w bagażnikach w historycznych modelach Alfy.
Dzięki wsparciu i bliskiemu sąsiedztwu z Centrum Wzornictwa Grupy Fiat-Chrysler, Europejski Instytut Wzornictwa w Turynie miał szansę „przetrenować” swoich młodych projektantów samochodów, zlecając im zadanie stworzenia sedana Alfa Romeo, przeznaczonego na rynek amerykański i azjatycki. Ze względu na te właśnie rynki, samochód miał być symbolem elegancji i prestiżu i miał oferować sporo przestrzeni we wnętrzu, co przekładało się na długość modelu. Centrum Stylu Alfa Romeo z pełnym zaangażowaniem uczestniczyło więc w poszczególnych fazach projektu: począwszy od założeń do nowego modelu i analizowania wyglądu historycznych modeli marki, poprzez pierwsze propozycje szkiców, aż do stworzenia modelu z gliny w skali 1:1. Spośród wszystkich modeli został wybrany ten, który najbardziej odpowiadał wstępnym założeniom określonym przez markę Alfa Romeo.