Od jutra, 18 lutego, rusza remont odcinka ul. Limanowskiego w Radomiu, od ronda Kisielewskiego do skrzyżowania z Dębową. Ten odcinek będzie nieprzejezdny. Kierowcy muszą się przygotować na objazdy. Inaczej będą jeździć niektóre autobusy miejskie.
Limanowskiego będzie remontowana na odcinku od ronda Kisielewskiego do skrzyżowania z Chopina. To inwestycja Wodociągów Miejskich, które mają na tej części wymienić całą sieć wodociągową, kanalizacyjną deszczową i sanitarną. Być może przy okazji zostaną wymienione również sieci: gazowa i energetyczna. Roboty mają być tak prowadzone, żeby były jak najmniej uciążliwe dla kierowców. Dlatego remont odbędzie się odcinkami.
Pierwszy rozpoczyna się we wtorek, 18 lutego. Zamknięty dla ruchu ma być odcinek Limanowskiego pomiędzy rondem Kisielewskiego a skrzyżowaniem z ulicą Dębową. Zostanie wprowadzony zakaz ruchu kołowego, z wyjątkiem pojazdów budowy i, w miarę możliwości, dojazdu do okolicznych budynków.
Dla tych, którzy będą chcieli przemieszczać się w kierunku osiedli Borki i Południe objazd został wyznaczony od ronda Kisielewskiego ulicami Mariacką, Młodzianowską i 1905 Roku (w drugą stronę w odwrotnym kierunku).
Objazdy dotyczą autobusów miejskich linii nr 1, 16 i 17 (wprowadzono korekty rozkładów jazdy autobusów tych autobusów). Na rondzie Kisielewskiego pojadą ulicami Mariacką, Młodzianowską, 1905 Roku i Obrońców (objazd będzie obowiązywał w obydwu kierunkach) do Limanowskiego.
Uruchomiony został tymczasowy przystanek Obrońców / Limanowskiego (w stronę Limanowskiego). Na objeździe obowiązują również przystanki: Mariacka / Sedlaka i 1905 Roku / Tytoniowa. Zawieszone zostały przystanki: Limanowskiego / Młodzianowska i Limanowskiego / Lustrzana.
Objazdem będą wykonywane kursy do zajezdni MPK i ITS, których trasy przebiegają przez ulicę Limanowskiego.
Ze względu na wyznaczenie objazdów dla autobusów miejskich na całym odcinku Obrońców, pomiędzy ulicami Limanowskiego i 1905 Roku, będzie wprowadzony zakaz zatrzymywania się i postoju. Z Obrońców w lewo, w Limanowskiego będą mogły jeździć tylko autobusy.
Na odcinku Limanowskiego od Tytoniowej do Dębowej wyłączony zostanie z ruchu wewnętrzny (lewy) pas jezdni. Skręt w lewo w Dębową będzie możliwy tylko z pasa zewnętrznego (prawego). Na odcinku od przystanku przy cmentarzu (w kierunku wschodnim) do skrzyżowania z ulicą Obrońców będzie wyłączony z ruchu zewnętrzny (prawy) pas jezdni. Skręt w prawo w ulicę Obrońców będzie możliwy tylko z pasa wewnętrznego (lewego). Autobusy miejskie muszą wykonywać taki manewr od osi jezdni ze względu na bardzo mały łuk na skrzyżowaniu.
Kierowcy będą musieli się uzbroić w cierpliwość i postarać się być wyrozumiałymi przy tej nowej organizacji ruchu. I trzeba będzie się z tym “pomęczyć” przez kilka miesięcy. Roboty planowane są do połowy października. Wodociągi Miejskie mają oddać przebudowaną ulicę z nową, asfaltową nawierzchnią.
Jak będzie wyglądała organizacja ruchu po remoncie wspomnianego odcinka Limanowskiego, nie wiadomo. A to dlatego, że Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu nie udziela na ten temat żadnych informacji. W ubiegłym tygodniu, spółka ograniczyła się do lakonicznego wyjaśnienia.
“(…) W związku z pojawiającymi się wśród mieszkańców Radomia plotkami dotyczącymi organizacji ruchu na ulicy Limanowskiego po zakończeniu przebudowy sieci wodno-kanalizacyjnej na odcinku od ulicy Chopina do ronda Kisielewskiego informujemy, że nie przewidujemy żadnego zwężania tego fragmentu Limanowskiego. Planujemy natomiast zachowanie obecnej przepustowości na odcinku, który będzie objęty robotami wodociągowymi. Po zakończeniu prac wodno-kanalizacyjnych ulica Limanowskiego nie będzie przebudowywana. Planujemy natomiast znaczącą poprawę jakości ciągów pieszych, poprawę bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu poprzez zastosowanie fizycznych elementów uspokojenia ruchu, a także przeprowadzenie niezbędnych prac remontowych uwzględniających montaż oświetlenia ulicznego oraz montaż sygnalizacji świetlnych na newralgicznych przejściach dla pieszych (…)”.
Poprosiliśmy o wyjaśnienie:
1. O jakie rozwiązania chodzi odnośnie jakości ciągów pieszych?
2. Co to są fizyczne elementy uspokojenia ruchu? Ile ma ich być i w których miejscach?
3. Gdzie ma być zamontowana sygnalizacja świetlna? Przy których przejściach?
Nie uzyskaliśmy odpowiedzi, poza jednym zdaniem:
– To na razie wszystko, co mamy do przekazania w tej sprawie – poinformował MZDiK.
Nie mogliśmy się nawet dowiedzieć co to są fizyczne elementy uspokojenia ruchu? Dwa razy otrzymaliśmy odpowiedź jak wyżej.
Dowiedzieliśmy się, z innego źródła, że fizycznym elementem uspokojenia ruchu mogą być:
– progi zwalniające,
– szykany w formie mijanki, zwężenie jednego pasa jezdni, a kilkadziesiąt metrów dalej zwężenie na pasie jezdni w przeciwnym kierunku,
– zwężenie jezdni,
– azyl.
Nie zmienia to jednak faktu, że ciągle nie wiadomo, który z tych elementów ma być zastosowany, ile ma ich być i w których miejscach.