Wygląda jak samochód koncepcyjny, bo jest trochę futurystyczny. Ale wygląd może mylić. To jest samochód seryjnie produkowany. Został pokazany na targach Motor Show w Poznaniu.
Spalanie wynoszące 0,9 l/100 km – to pierwszy atut dwuosobowego samochodu. Żaden inny samochód nie może pochwalić się takim wynikiem. Taki wynik jest możliwy dzięki zastosowaniu jednostki napędowej w układzie hybrydy: silnika wysokoprężnego i elektrycznego plug-in.
Samochód może pokonać 50 km tylko na silniku elektrycznym, bez emisji szkodliwych substancji. Na przejechaniu 1 km zużywa poniżej 0,1 kWh. A poruszając się ze stałą prędkością 100 km/h wystarczy mu jedynie 8,4 KM.
XL1 ma dwucylindrowy silnik wysokoprężny TDI o mocy 48 KM i silnik elektryczny o mocy 27 KM, 7-biegową przekładnię dwusprzęgłową DSG i baterię litowo-jonową o pojemności 5,5 kWh.
Możecie się zastanawiać ile “wyciąga” ten bolidzik. I niejedna osoba może się zdziwić – 160 km/h (ograniczenie elektroniczne). Po co więcej na naszych drogach.
Z przyspieszeniem też jest dobrze, od 0 do “setki” w 12,7 s.
XL1 ma długość 3,89 m, szerokość 1,67 m, wysokość tylko 1,15 m i niesamowity współczynnik oporu powietrza – Cw=0,189. Waży tylko 795 kg, z tego 227 kg przypada na całą jednostkę napędową, 153 kg na zawieszenie, 80 kg na wyposażenie (wraz z dwoma fotelami kubełkowymi) i 105 kg na elektrykę. Pozostałe 230 kg waży nadwozie z wykonane z wytrzymałego tworzywa sztucznego wzmacnianego włóknem węglowym (CFK) wraz z podnoszonymi drzwiami, przednią szybą ze specjalnego cienkiego szkła i, znaną ze sportów motorowych, bardzo bezpieczną kabiną typu monocoque.
21,3 % wagi, czyli 169 kg, nowego XL1 to CFK. 22,5 % wszystkich części (179 kg) to metale lekkie, a tylko 23,2 % (184 kg) to stal i stopy żelaza. Pozostałe kilkanaście procent rozdziela się na różne inne tworzywa sztuczne (np. boczne szyby z poliwęglanu), metale, włókna naturalne oraz płyny robocze i elektronikę.
Z CFK wykonany jest monocoque z lekko przesuniętymi względem siebie fotelami kierowcy i pasażera oraz wszystkie części dołączane do karoserii, a także elementy funkcyjne, takie jak stabilizatory. Części z CFK wykazują sztywność nie ustępując w niczym porównywalnym częściom ze stali lub aluminium.
XL1 jest nie tylko lekki, ale także bardzo bezpieczny dzięki wytrzymałej i lekkiej kabiny monocoque. W razie wypadku, zapewnia ona przestrzeń do przeżycia dla kierowcy i pasażera. Gwarantuje to odpowiedni układ dróg przenoszenia obciążeń. Elementy konstrukcyjne przedniej i tylnej części pojazdu wykonane z aluminium, przyjmują na siebie większą część energii. W drzwiach (z CFK) jest belka z aluminium przejmująca energię zderzenia, a sztywna rama drzwi minimalizuje ryzyko zniszczenia klatki bezpieczeństwa. Jeżeli XL1 będzie dachował, pirotechniczne śruby ułatwią otwarcie podnoszonych w górę drzwi.
XL1 jest produkowany przez Volkswagen Osnabrück GmbH.