• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Rowerzyści też popełniają wykroczenia

Rowerzyści też popełniają wykroczenia

15 czerwca 2014

 

Radomscy policjanci obserwowali ścieżki rowerowe. Okazało się, że cykliści często sami popełniają błędy. Z drugiej strony, jazda po wyznaczonych ścieżkach wcale nie jest taka bezpieczna dlatego rząd zamierza zmienić przepisy z korzyścią dla rowerzystów.

 

W miniony czwartek, na ul. Piłsudskiego w Radomiu jadący chodnikiem rowerzysta potrącił starszą kobietę. Na szczęście, piesza nie doznała poważnych obrażeń.

Rowerzysta może poruszać się po chodniku jeśli nie ma wydzielonej ścieżki, ale musi pamiętać, żeby zachować szczególną ostrożność i że to pieszy ma zawsze pierwszeństwo. A jeżeli ścieżkę przecinają pasy, pieszy również ma na nich pierwszeństwo.

Często można zauważyć rowerzystów chodnikiem na ul. Kaszubskiej w kierunku Słowackiego, mimo że mają dla siebie wyznaczony kontrapas. Albo jadących kontrapasem pod prąd, czyli w kierunku Lubelskiej.

To nie jedyne wykroczenia rowerzystów.

 

– Cyklistom przypominamy, żeby nie przejeżdżali, ale przeprowadzali rowery przez przejścia dla pieszych, nie jeździli po wąskich chodnikach i pamiętali o sygnalizowaniu skrętu ręką – przypomina Justyna Leszczyńska z Zespołu ds. Komunikacji Społecznej Komendy Miejskiej Policji w Radomiu. – Na drodze dla rowerów obowiązują takie same zasady jak na jezdni dla aut. Należy jeździć prawą stroną, a pieszy ma pierwszeństwo na pasach. Rowerzysta ma obowiązek korzystać z drogi lub pasa ruchu dla rowerów, jeśli są one wyznaczone dla kierunku, w którym się porusza lub zamierza skręcić. Jeśli jest ścieżka rowerowa to z niej powinni korzystać rowerzyści, ponieważ obserwujemy przypadki, że pomimo tego, że jest obok ścieżka rowerzyści jeżdżą pasem ruchu. Na drogach, przy których jest pobocze, rowerzysta nie powinien jechać pasem przeznaczonym dla samochodów. Na jezdnię może zjechać tylko wówczas, gdy pobocze jest zbyt wąskie albo nie nadaje się do jazdy z innych przyczyn. Rowerami nie wjeżdżamy także na drogi ekspresowe i autostrady.

 

Wypadków lub kolizji z udziałem rowerzystów ciągle jest dużo. Do większości zdarzeń z udziałem rowerzystów dochodzi na skrzyżowaniach, gdzie kierowcy samochodów nie udzielają pierwszeństwa rowerzystom.

 

– Najczęstsze błędy kierowców to wymuszenie pierwszeństwa, nieprawidłowe wyprzedzanie i skręcanie. Z kolei rowerzyści najczęściej powodują wypadki, bo nie ustępują pierwszeństwa, źle sygnalizują skręt albo jadą za szybko – dodała Justyna Leszczyńska. – Potrącenie pieszego czy rowerzysty z prędkością wyższą niż 50 km/h najczęściej kończy się jego śmiercią, a zderzenie rowerzysty jadącego 30 km/h z innym pojazdem albo pieszym też zazwyczaj prowadzi do poważnych obrażeń.

 

Kierowcy skręcający w drogę poprzeczną muszą pamiętać, że mają obowiązek przepuścić rowerzystę, który nie tylko już wjechał na przejazd rowerowy, ale także się do niego zbliża. Rowerzysta jadący ścieżką rowerową ma pierwszeństwo przed samochodem.

Zgodnie z polskimi przepisami, rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego, takimi jak kierowcy aut i motocykliści. Mają więc prawa i obowiązki.

 

Sytuację rowerzystów na drogach zamierza poprawić rząd. Poprawić, w sensie większych udogodnień dla cyklistów. Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju przygotowało projekt zmian mających ułatwić poruszanie się rowerzystów. Ale od razu zaznaczamy, to mogą być zmiany, na które kierowcy samochodów, autobusów, motocykliści muszą się dobrze przygotować.

Jakie są propozycje zmian? Mają one umożliwić samorządom wprowadzanie jazdy rowerzystom w dwóch kierunkach na drogach jednokierunkowych, czyli, że na ulicach jednokierunkowych rowerzyści mogą jechać z przeciwnego kierunku – na kilku radomskich ulicach już to jest. Kolejną zmianą są śluzy dla rowerów na jezdniach – dodatkowe pasy w poprzek ulicy przed sygnalizacją świetlną, żeby rowerzysta zajął miejsce na dowolnym pasie przed autami i po zapaleniu się zielonego światła mógł jako pierwszy opuścić skrzyżowanie, dopiero za nim będzie można wyprzedzić cyklistę. Według zmian, rowerzyści będą mogli poruszać się na buspasach, czyli wydzielonych pasach np. dla autobusów komunikacji publicznej. Kierowca będzie musiał uważać jadąc wzdłuż buspasa i odsunąć się od prawej krawędzi w momencie, gdy będzie on się kończył, żeby umożliwić rowerzyście włączenie się do ruchu.

Mają być również nowe, trójkomorowe sygnalizatory świetlne dla ruchu rowerowego. Ministerstwo chce również zmniejszenia liczby znaków i ich uporządkowanie.

 

Ministerstwo, przygotowując zmiany w przepisach, wzorowało się na rozwiązaniach działających od lat w innych krajach europejskich, m.in. Beneluksu, Wielkiej Brytanii, Niemczech. Jeśli zmiany zostaną zatwierdzone, to nie ulega wątpliwości, że mogą wprowadzić sporo zamieszania na drogach.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt