• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Nowe Volvo XC90 - najwyższy poziom bezpieczeństwa

Nowe Volvo XC90 – najwyższy poziom bezpieczeństwa

9 sierpnia 2014

 

Każdy kolejny model Volvo wyznacza nowe standardy w zakresie bezpieczeństwa. Tak będzie również w przypadku nowego XC90. Po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi i system zapobiegający kolizjom czołowym.

 

Nowe Volvo XC90 będzie pierwszym samochodem seryjnym, w którym zostanie zastosowany system minimalizujący skutki, jeśli pojazd wypadnie z drogi. Np., w Stanach Zjednoczonych w wypadkach, w których bierze udział tylko jeden samochód, ginie połowa wszystkich ofiar śmiertelnych wypadków drogowych, w Szwecji jedna trzecia osób tracących życie na drogach, a w Polsce 600 osób, co stanowi 18 % wszystkich śmiertelnych wypadków.

 

Samochód utrzymywany w drodze

W modelu XC90 zastosowano funkcję stałego monitorowania pozycji auta. W chwili wykrycia, że pojazd wypadnie z drogi, przednie pasy bezpieczeństwa zostają napięte i takie pozostają aż do całkowitego zatrzymania auta. Dzięki temu kierowca i pasażerowie zachowują pozycję, która zmniejsza ryzyko odniesienia poważnych obrażeń. Specjalnie opracowana konstrukcja ramy siedzenia, jego oparcia i siedziska, mają za zadanie rozproszyć energię powstałą podczas nagłego uderzenia auta, np. w twarde podłoże i ochronić kręgosłup podczas najpoważniejszych wypadków.

Nowe XC90 będzie wyposażone w system Lane Keeping Aid, który pomaga utrzymać pojazd na właściwym pasie ruchu, a nawet dokonuje niewielkich korekt toru jazdy. Driver Alert Control wykrywa i sygnalizuje zmęczenie oraz spadek koncentracji kierowcy. Natomiast Rest Stop Guidance wskazuje najbliższy punkt, w którym można się zatrzymać i odpocząć.

 

 

 

Zapobieganie zderzeniom czołowym

W nowym XC90 znajdzie się też pierwszy na świecie seryjny system zapobiegający zderzeniom czołowym. Samochód samoczynnie zahamuje, jeśli wykryje ryzyko takiego wypadku. Do tego rodzaju zderzeń często dochodzi w miastach, ale także na jednopasmowych szosach. Wiadomo, że system nie zawsze będzie w stanie całkowicie zapobiec zderzeniu, bo i tak wszystko zależy od kierowcy. Może jednak istotnie zmniejszyć prędkość i konsekwencje takiej kolizji.

 

Stal borowa i roll-over

Kilkanaście lat temu, wypadki, w których auto wielokrotnie koziołkowało (tzw. roll-over crash test) dla pasażerów SUV-ów oznaczały najczęściej tragiczne konsekwencje, ponieważ w samochodach załamywał się dach. Testowy egzemplarz XC90 doskonale poradził sobie z tym sprawdzianem m.in. dzięki zastosowaniu w jego konstrukcji stali borowej. W najnowszym XC90 jest jej aż pięciokrotnie więcej niż w jego poprzedniku. Stanowi ona około 40 % masy karoserii.

W nowym XC90 standardowo będzie montowany system Roll  Stability Control. W chwili wystąpienia ryzyka przewrócenia się samochodu, system reaguje podobnie jak systemy kontroli trakcji, chwilowo redukując moment obrotowy silnika lub dohamowując wybrane koła. Jeśli dachowania nie da się uniknąć, napełnione zostaną kurtyny boczne, a pirotechniczne napinacze pasów, zastosowane przy wszystkich siedmiu siedzeniach, odpalą się samoczynnie.

Bezpieczeństwo w standardzie

Nowy model XC90 będzie posiadał szeroki pakiet systemów bezpieczeństwa w wyposażeniu standardowym, m.in.:

Full Autobrake – system samoczynnie hamujący pojazd w sytuacji nieuniknionego uderzenia w tył pojazdu;

Driver Alert – wykrywanie zmęczenia i dekoncentracji kierowcy;

Brake Assist – system wspomagający hamowanie awaryjne;

Forward Collision Warning – ostrzeżenie o ryzyku kolizji czołowej (za dopłatą z opcją samoczynnego hamowania);

Pedestrian Detection – wykrywanie pieszych;

Lane Dept Warning – ostrzeżenie o niezamierzonym opuszczeniu pasa ruchu (za dopłatą z systemem automatycznie utrzymującym na właściwym pasie);

Road Sign Information – system odczytywania znaków drogowych;

Auto Steering Road Edge – system zapobiegający niezamierzonemu wypadnięciu auta z drogi;

WHIPS – system chroniący odcinek szyjny kręgosłupa w przypadku uderzenia z tyłu .

 

Opcje dodatkowe

W XC90 znajdzie się szereg udogodnień podnoszących nie tylko bezpieczeństwo, ale i komfort jazdy. Queue Assist to funkcja umożliwiająca jazdę w korku przy minimalnym zaangażowaniu uwagi kierowcy. W pakiecie IntelliSafe pojawi się funkcja Park Assist Pilot – możliwość automatycznego parkowania na miejscach równoległych i prostopadłych. Opcja Surround View 360° wykorzystując cztery kamery, daje możliwość obserwacji pojazdu i otoczenia z lotu ptaka. Cross Traffic Alert dzięki radarowym czujnikom w zderzakach ułatwi wyjeżdżanie tyłem z prostopadłych miejsc parkingowych na drogę o ruchu poprzecznym. Za dopłatą będzie można wybrać także udoskonalony system ostrzegający o pojazdach znajdujących się w „martwym polu‿. 

 

 

Roman Furciński, źródło: Volvo, fot. Volvo

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt