• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

MZDiK zerwał umowę z wykonawcą przebudowy ul. Żółkiewskiego

MZDiK zerwał umowę z wykonawcą przebudowy ul. Żółkiewskiego

22 sierpnia 2014

 

Stało się najgorsze z możliwych. Roboty przy przebudowie ul. Żółkiewskiego i budowie wiaduktów nad torami kolejowymi zostały wstrzymane. Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji odstąpił od umowy z wykonawcą inwestycji.

 

W środę MZDiK zapowiadał, że może dojść do drastycznej sytuacji – zerwania umowy z konsorcjum Przedsiębiorstwa Inżynieryjnego IMB Podbeskidzie ze Skoczowa i Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych z Kielc wykonawcą przebudowy Żółkiewskiego od skrzyżowania ze Zbrowskiego do skrzyżowania z Kozienicką (droga dwupasmowa) oraz budowy wiaduktów nad torami kolejowymi i zjazdów. Jako powód podawano niewywiązywanie się wykonawcy z umowy: konsorcjum miało utwardzić trzy ulice, którymi mają być poprowadzone objazdy z chwilą zamknięcia Żółkiewskiego, ale nie chciało tego zrobić.

 

– Z dniem 22 sierpnia odstąpiliśmy od umowy z wykonawcą przebudowy ulicy Żółkiewskiego oraz budowy nowych wiaduktów nad linią kolejową numer 8. Zarządzeniem dyrektora MZDiK 22 sierpnia została powołana specjalna komisja, która zinwentaryzuje wartość wykonanych dotąd prac – poinformował Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK. – Nowe postępowanie przetargowe ogłosimy po zakończeniu prac tej komisji. Zamówienie to będzie obejmowało budowę nowych obiektów mostowych bez przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej numer 9. Ma to związek z dofinansowaniem unijnym do tej inwestycji. Równocześnie 22 sierpnia rozpoczęły się prace związane z aktualizacją specyfikacji istotnych warunków zamówienia do nowego przetargu.

I dalej dodaje:

– Decyzja o odstąpieniu od umowy została podjęta po otrzymaniu, dzień wcześniej, od wykonawcy warunkowego harmonogramu realizacji inwestycji i warunkowego zasadniczego wykazu robót stałych. W przesłanych dokumentach konsorcjum uzależnia wykonanie nakładek na drogach objazdowych od tego, czy zajdzie potrzeba wprowadzenia tymczasowej organizacji ruchu w czasie prowadzenia inwestycji. Powodem odstąpienia od umowy jest również nierozpoczęcie przez wykonawcę robót przy wzmocnieniu nawierzchni dróg objazdowych w terminie do 21 sierpnia 2014 roku. Termin ten wyznaczyliśmy konsorcjum w piśmie z 20 sierpnia. Zagroziliśmy jednocześnie odstąpieniem od umowy, jeśli konsorcjum nie podejmie prac.

Według MZDiK, odstąpienie od umowy to naturalne konsekwencje, jakie spotykają nierzetelne i niesolidne przedsiębiorstwa, niewywiązujące się z podjętych zobowiązań.

 

– W czasie wielu spotkań staraliśmy się wszelkimi środkami wpłynąć na wykonawcę. Mimo to konsorcjum nie przedstawiło dotąd dwóch najważniejszych: prawidłowo sporządzonych, a nie warunkowych dokumentów, czyli harmonogramu realizacji inwestycji oraz zasadniczego wykazu robót stałych. Przedstawiciele konsorcjum już wcześniej w oficjalnym wystąpieniu stwierdzili, że nie zamierzają przystąpić do prac opisanych w programie funkcjonalno-użytkowym dotyczącym dróg objazdowych oraz stoją na stanowisku, że inwestycja nie wymaga tymczasowego zamykania dla ruchu ulicy Żółkiewskiego. Wykonawca oświadczył też wprost, że w kosztach całej inwestycji nie uwzględnił wartości robót związanych z wykonaniem nowych nakładek asfaltowych na drogach objazdowych.

Zdaniem MZDiK, budowa nowych wiaduktów bez wprowadzenia objazdów nie jest możliwa ze względu na bardzo krótki termin realizacji inwestycji oraz prawny obowiązek uzyskania w nadzorze budowlanym zgody na dopuszczenie do użytkowania obiektów mostowych. Procedura z tym związana trwa zwykle wiele tygodni, przykładowo na decyzję o dopuszczeniu do użytkowania nowego wiaduktu na skrzyżowaniu 1905 Roku i Młodzianowskiej trzeba było czekać prawie trzy miesiące. 

– Prace, których konsorcjum nie chce zrealizować, to sfrezowanie nawierzchni i ułożenie nowej warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego wraz z regulacją studni i wykonaniem oznakowania poziomego na ulicach: Kozienickiej, Struga i 11 Listopada. Prace te muszą być wykonane przed wprowadzeniem objazdów, a po przywróceniu stałej organizacji ruchu nawierzchnie tych trzech ulic muszą być ponownie odtworzone. Biorąc pod uwagę to, w jaki sposób konsorcjum podchodzi do wykonania nowych nakładek na Kozienickiej, Struga i 11 Listopada, zachodzi uzasadniona obawa, że po zakończeniu całej inwestycji nie będzie także chciało odtworzyć nawierzchni ulic: Szarych Szeregów, Wernera, Żółkiewskiego, Zbrowskiego, Energetyków i Brzustowskiej. Wzmocnienie konstrukcji nawierzchni wszystkich dróg objazdowych ma być zgodnie z programem funkcjonalno-użytkowym wykonane bez wymiany krawężników, zjazdów i chodników. Dodatkowo u zbiegu ulic Energetyków i Stara Wola Gołębiowska ma powstać sygnalizacja świetlna – wyjaśnia rzecznik miejskiej spółki.

Według stanowiska Centrum Unijnych Projektów Transportowych, zezwolenie konsorcjum na niewykonanie robót wymienionych w tym programie naraziłoby nas na zarzuty nierównego traktowania podmiotów gospodarczych, które mogliby podnieść przedstawiciele innych przedsiębiorstw startujących w przetargu. To z kolei mogłoby narazić miasto na roszczenia finansowe ze strony tych firm.
Zgodnie z klauzulą 8.7 b umowy, wykonawcy zostanie naliczona kara umowna w wysokości 10 % zaakceptowanej wartości kontraktowej, czyli 4 380 733 zł.

– 22 sierpnia została powołana specjalna komisja złożona z naszych inspektorów oraz inżyniera kontraktu. Jej zadaniem będzie określenie ilości i wartości wykonanych dotąd robót. Raport ten będzie podstawą do wyliczenia kwoty, jaka zostanie odjęta od kary umownej. Ponieważ wartość zrealizowanych prac z całą pewnością nie przekracza wartości kary umownej, zapłaty różnicy będziemy domagali się od wykonawcy na drodze sądowej – poinformował Dariusz Dębski.

Nowe postępowanie przetargowe na wyłonienie wykonawcy wiaduktów nad linią kolejową numer 8 ma być ogłoszone tuż po zakończeniu prac komisji inwentaryzacyjnej. Będzie ono obejmowało budowę nowych obiektów mostowych bez przebudowy miejskiego odcinka trasy krajowej nr 9 (ma to związek z dofinansowaniem unijnym do tej inwestycji). W nowym zamówieniu nie będzie mowy o rezygnacji ze wzmocnienia konstrukcji nawierzchni na drogach objazdowych.

 

– W związku z odstąpieniem od umowy z dotychczasowym wykonawcą, na wzniesienie nowych obiektów mostowych będzie jeszcze mniej czasu, niż pierwotnie zakładaliśmy. To oznacza, że nie będzie możliwe zrealizowanie tych robót bez wprowadzenia tymczasowych objazdów i bez wcześniejszego wzmocnienia nawierzchni dróg objazdowych. Zapewniamy jednocześnie, że dołożymy wszelkich starań, aby ta inwestycja została zrealizowana w jak najkrótszym terminie – dodał rzecznik MZDiK.

Ale to nie wszystko co się tyczy ważnych inwestycji drogowych w Radomiu. Według MZDiK, stanowisko Kieleckiego Przedsiębiorstwa Robót Drogowych dotyczące przebudowy Żółkiewskiego daje miejskiej spółce podstawę do podjęcia decyzji o niepodpisaniu z tą firmą aneksu do umowy na przebudowę Mieszka I i budowę nowego jej przedłużenia. KPRD miało w tym roku kontynuować prace przy budowie odcinka Mieszka I od Ofiar Firleja do Witosa. Wkrótce ma być ogłoszony nowy przetarg na realizację tej inwestycji.

20 sierpnia odbył się przegląd techniczny dotychczas przebudowanego fragmentu Mieszka I i nowego odcinka tej drogi.

 

– Stwierdziliśmy nieprawidłowe wykonanie ścieżek rowerowych, liczne ubytki w ich asfaltowej nawierzchni, a także niewłaściwe zabezpieczenie skarp. Na podstawie protokołu z tego przeglądu wezwiemy wykonawcę do naprawienia nawierzchni ścieżek oraz usunięcia innych usterek. Jeśli prace te nie zostaną wykonane w terminie, zrealizuje je na nasze zlecenie inna firma, natomiast kosztami napraw obciążymy Kieleckie Przedsiębiorstwo Robót Drogowych – poinformował Dariusz Dębski.

Roman Furciński, źródło: MZDiK, fot. MZDiK

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt