• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

40 lat modelu Volvo 240

40 lat modelu Volvo 240

23 sierpnia 2014

 

Kanciaste nadwozie nie wszystkim się podobało, przynajmniej jeśli chodzi o tzw. pierwsze wrażenie. Zwolenników auta było jednak więcej, znacznie więcej i co istotne, tych najważniejszych – klientów. To oni w zasadzie zdecydowali, że samochód cieszył się bardzo dużym powodzeniem i to na całym świecie. W ciągu 19 lat wyprodukowano ok. 2,8 milionów egzemplarzy modelu 240.

 

Samochód został oficjalnie zaprezentowany 21 sierpnia 1974 roku. Wtedy Volvo zaprezentowało jeden z najważniejszych modeli w swojej historii, auto z serii 200.

Volvo 240 zostało zbudowane na bazie serii 140. Jednak wiele elementów zostało dopracowanych i zmienionych. Karoseria i wnętrze pojazdu były w kolorze pomarańczowym – charakterystycznym dla tamtej dekady. Nowością wyróżniającą nowy model, były charakterystyczne kraciaste zagłówki. Innowacje dotyczyły głównie przodu auta, którego wygląd w dużym stopniu zainspirowany był przez eksperymentalny bezpieczny samochód Volvo – VESC (zaprezentowany dwa lata wcześniej). W 240-tce najbardziej wyróżniały się obszerne zderzaki, był dłuższy od serii 140 aż o13 cm. Przód auta to przede wszystkim nowy projekt wykorzystujący kolumny MacPhersona oraz zębatkowy układ kierowniczy. Pod maską samochodu był opracowany przez inżynierów Volvo silnik B21 osiągający moc 97 KM w wersji z gaźnikiem oraz 123 KM w wersji z wtryskiem paliwa. Silnik zyskał nazwę Red Block, od malowania bloku silnika, i należy do najtrwalszych jednostek napędowych w samochodach osobowych.

 

Od kombi po limuzynę

Przez lata Volvo 240 było produkowane w wielu różnych wersjach. Oprócz wersji 2-, 4- i 5-drzwiowych była również dostępna luksusowa wersja coupe – 262C, zbudowana przez włoską firmę Bertone. W ofercie znalazły się też modele 264TE i 245T, wydłużone aż o 70 cm. 264 Top Executive to luksusowa wersja limuzynowa, a 245 Transfer – kombi o zwiększonych wymiarach (używany był m.in. do transportu szkolnego w rejonach wiejskich).

W 1974 roku rozpoczęła się produkcja bardziej luksusowej serii – 260. Model 264 został wyposażony w nowy 2,7 litrowy 140 konny silnik V6. W 1979 roku zaprezentowano 240-tkę D6, będącym pierwszym w historii samochodem osobowym z 6-cylindrowym silnikiem wysokoprężnym. W 1981 roku rozpoczęto produkcję 244 Turbo o mocy 155 KM. Model 245 Turbo było pierwszym kombi seryjnej produkcji wyposażonym w silnik benzynowy z turbo.

 

Ekologia i bezpieczeństwo

W 1976 roku Volvo wypuściło na rynek kalifornijski auta z serii 200 z trójdrożnymi katalizatorami i czujnikami Lambda (pierwszy na świecie ekologiczny samochód). Dzięki nim ok. 90 proc. szkodliwych gazów było neutralizowanych w katalizatorze. Model 240 został uznany w latach 80. ubiegłego wieku przez California Air Resources Board za najbardziej ekologiczne auto w Ameryce.

Również w kategorii “bezpieczeństwo” doceniono samochody z serii 200. Auta zostały wyróżnione m.in. w Wielkiej Brytanii (nagroda Don Safety), a pod koniec lat 80., według Highway Loss Data Institute, Volvo 240 kombi było najbezpieczniejszym samochodem w tej klasie w USA.


Legenda motoryzacji

Ostatni samochód Volvo 240 opuścił linię produkcyjną w Göteborgu 5 maja 1993 roku. Nikt nie przewidywał, że samochód Volvo przetrwa na rynku aż 19 lat.

Dzisiaj Volvo 240 jest już samochodem kolekcjonerskim. W szczególności wersja Turbo cieszy się ogromnym zainteresowaniem. Ceny tych samochodów stale rosną i są nie lada gratką dla entuzjastów motoryzacji. Co ciekawe, części zamienne do 240-ki są wciąż łatwo dostępne, a część komponentów jest nadal produkowana.

Jak do tej pory Volvo serii 200 jest najliczniej reprezentowanym modelem firmy. W sumie w latach 1974-1993 wyprodukowano 2 862 573 aut, z czego 2 685 171 to 240-tki, a 177 402 to 260-ki.

Roman Furciński, źródło: Volvo, fot. Volvo

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt