Zapowiadali, zapowiadali, co jakiś czas puszczali lakoniczne informacje odsłaniając poszczególne elementy i stopniując napięcie. I w końcu jest. W całej okazałości. Prapremiera nowego modelu XC90 odbyła się dzisiaj w Sztokholmie.
Najnowsze “dziecko” Volvo zaprezentowano na zamkniętej prezentacji. Flagowy model marki, XC90, został od podstaw zaprojektowany w Szwecji i tam będzie produkowany. Jego stworzenie zajęło trzy lata i było jednym z najważniejszych punktów szerokiego programu modernizacji technologii Volvo, wartego ok. 11 mld dolarów. Nowe XC90 stanowi początek nowego rozdziału dla szwedzkiej marki – pod względem designu, bezpieczeństwa i wykorzystania nowych technologii mechanicznych i elektroniki.
– Wprowadzając na rynek XC90, jednocześnie wkraczamy w zupełnie nową erę dla Volvo. Samochód ten wyznacza drogę, którą w przyszłości podążą modele z portfolio naszego koncernu – powiedział Håkan Samuelsson, CEO Volvo Cars Group.
Zmodernizowany został logotyp Volvo, którego strzałka wpasowuje się w linię przecinającą z ukosa atrapę chłodnicy. Charakterystyczną cechą XC90 są przednie reflektory, w kształcie ułożonej poziomo litery T, i zmieniono tylne światła. SUV ma muskularną budowę.
Duża przestrzeń, mała waga
Nowe Volvo XC90 jest większe od swojego poprzednika. Ma 495 cm długości, 201 cm szerokości (bez lusterek) i rozstaw osi 298,4 cm co przekłada się na dużą przestrzeń w kabinie. Samochód ma trzy rzędy pełnowymiarowych, oddzielnych siedzeń. Prześwit podwozia wynosi niemal 24 cm, a nawet 28 cm podczas wolnej jazdy terenowej, jeśli samochód wyposażony jest w opcjonalny układ regulowania wysokości zawieszenia. XC90 to rasowe auto terenowe. Mimo sporych rozmiarów, auto waży od 2000 do 2030 kg – w zależności od wersji silnikowej i wyposażenia.
Silniki i osiągi
Pod maską XC90 znajdą się wyłącznie czterocylindrowe silniki o pojemności 2 litrów. Przez pierwszych kilka miesięcy sprzedaży, samochód będzie dostępny wyłącznie w dwóch wersjach silnikowych: D5 AWD 225 KM i T6 AWD 320 KM. Potem, dołączą pozostałe odmiany, w tym przednionapędowy Diesel D4 190 KM, benzynowy T5 254 KM oraz hybrydowy T8 o mocy niemal 400 KM.
XC90 z silnikiem D5 (470 Nm) będzie przyspieszał do 100 km/h w 7,8 sek, prędkość maksymalna wyniesie 220 km/h, a średnie spalanie oleju napędowego ma wynieść 5,8 l/100 km.
Z silnikiem T6 (400 Nm), sprint do “setki” potrwa 6,9 sek.,
a w wersji hybrydowej jeszcze o 1 s mniej.
W wersjach AWD, znajdzie się układ Haldex piątej generacji. Wszystkie auta XC90 będą dostępne wyłącznie z 8-stopniową automatyczną skrzynią biegów.
Emisja CO2 na 1 km wyniesie: T8 – 60 g CO2/km, D5 – 152 g CO2/km, T6 – 170 g CO2/km.
Bezpieczeństwo w standardzie
Volvo od początku swojej historii wyznacza standardy w zakresie bezpieczeństwa. Cel szwedzkiej marki jest jasny: do 2020 r. liczba ofiar wśród osób poruszających się samochodami Volvo ma zostać zredukowana do zera. XC90 to milowy krok w realizacji tego planu. Nowy model szwedzkiej marki oferuje wszechstronny i zaawansowany technologicznie standardowy pakiet bezpieczeństwa. Dodatkowo, w XC90 po raz pierwszy zostaną zastosowane dwa rozwiązania: aktywacja systemów bezpieczeństwa tuż przed niezamierzonym opuszczeniem drogi i system zapobiegający kolizjom czołowym.
Technologia i luksus
XC90 to najbardziej luksusowy model w historii Volvo. Pierwszym elementem wewnątrz, który zwraca uwagę jest dotykowa konsola centralna, przypominająca tablet. Posiada ona tylko kilka podstawowych przycisków nawigacyjnych, a większość funkcji obsługiwanych jest za pomocą ekranu dotykowego. XC90 to połączenie elegancji, przejrzystości i funkcjonalności. Wnętrze nowego SUV-a Volvo zostało wykończone najlepszej jakości miękką skórą i drewnem, a gałkę zmiany biegów wykonano z kryształowego szkła.
Dźwięk jak z sali koncertowej
Na komfort jazdy samochodem składa się wiele elementów. Jednym z nich jest system audio. Efektem współpracy z brytyjską firmą Bowers & Wilkins (doświadczenia w obszarze nagłośnienia i akustyki obejmują niemal 50 lat) jest wyposażenie nowego XC90 w najwyższej jakości sprzęt grający. System audio składa się z aluminiowych kopułek wysokotonowych, kewlarowych głośników średniotonowych oraz głośników niskotonowych, a także z centralnego głośnika wysokotonowego poprawiającego przestrzenność dźwięku.
Dwa główne motywy wyposażenia
Nowe XC90 jest oferowane w szerokiej gamie wyposażenia, żeby każdy kierowca mógł w pełni dostosować samochód do swoich upodobań. Volvo oferuje dwa główne motywy stylizacji karoserii. Zestaw Urban Luxury to spersonalizowana kolorystycznie karoseria i detale z polerowanej stali nierdzewnej (listwy ozdobne przedniego zderzaka, osłony podwozia, boczne listwy progowe). Luksusowy wygląd tego zestawu podkreślają 21-calowe ekskluzywne felgi. Zestaw Rugged Luxury za sprawą czarnej matowej karoserii podkreśla surową elegancję XC90. Wersja ta wyposażona jest również w osłony podwozia wykonane ze stali nierdzewnej, podświetlane progi boczne, zintegrowane końcówki układu wydechowego i 22-calowe felgi.
Ceny i wyposażenie
Nowe XC90 nie będzie występowało w podstawowej wersji wyposażenia Base. Najtańszym modelem w gamie będzie przednionapędowy XC90 D4 z 8-stopniowym automatem za 239 900 zł. Wersja D5 AWD będzie za niewielką dopłatą i zapewne będzie najczęściej wybieraną konfiguracją na wielu europejskich rynkach, w tym także w Polsce. Najdroższe będą doskonale wyposażone samochody z limitowanej serii First Edition, których powstanie 1927 sztuk.
W Polsce, nowy XC90 D5 AWD First Edition będzie można kupić za 408 000 zł.