• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

EXALT - koncepcyjne auto Peugeot

EXALT – koncepcyjne auto Peugeot

4 września 2014

 

Samochodowe marki już szykują się na przyszłoroczny salon samochodowy w Paryżu. Francuski “lew” zaprezentuje prototyp o napędzie elektryczno-hybrydowym o nazwie EXALT. – Wraz z premierą modelu, Peugeot przedstawia wizję samochodu, który łączy rasową stylistykę z uniwersalnością – podkreśla Gilles Vidal, dyrektor ds. stylistyki Peugeot.

 

Konstruktorzy EXALT-a zrezygnowali, jak poinformowano, ze wszystkich zbędnych materiałów, zostawiając jedynie to, co naprawdę przydatne. Wszystkie materiały zostały starannie dobrane pod kątem doskonałych parametrów użytkowych.

Auto ma dynamiczną linię, jest długie – 4,70 m, niskie – 1,31 m, ma szeroki rozstaw kół, 5-drzwiowe nadwozie i elektryczno-benzynowy napęd HYbrid4 rozwijający moc 340 KM.

 

– EXALT zwraca uwagę atletyczną sylwetką o mocnej linii i odważnym doborem materiałów. Wnętrze samochodu wykończono naturalnymi tworzywami, zapewniającymi komfort i intuicyjną jazdę. Dzięki swojej innowacyjnej koncepcji, auto jest jeszcze bardziej atrakcyjne i wszechstronne, co jest szczególnie widoczne na przykładzie unikalnego mechanizmu otwierania tylnej klapy, pod którą kryje się pojemny bagażnik – mówi Pierre Paul Mattei, szef stylu Peugeot EXALT.

 

Unikalna sylwetka

Ręcznie wykuta stalowa karoseria samochodu jest hołdem złożonym sztuce francuskiej motoryzacji lat 20. i 30. Długa maska silnika jest naturalnym przedłużeniem wyrazistego przodu. Wbudowane w zderzak podwójne reflektory przednie mają charakterystyczny dla marki kształt. W centralnej części umieszczono duży grill, który stanowi tło dla logo – lwa.

W dolnej części maski, strumień powietrza wlatujący do silnika przecinają wyprofilowania, na których umieszczono kierunkowskazy z diodami LED.

Aby poprawić współczynnik oporu aerodynamicznego, tylna część modelu EXALT została wykończona materiałem Shark Skin o optymalnych parametrach użytkowych. Jego ziarnista faktura, zainspirowana przez naturę, poprawia osiągi aerodynamiczne pojazdu i ogranicza zużycie paliwa.

Wyraźna linia oddzielająca obie części nadwozia biegnie pomiędzy tylnymi drzwiami a tylnym słupkiem. Zapewnia płynne przejście od surowej szarości płata stali do zbliżonego szarego odcienia materiału Shark Skin. Poziomy pas biegnący przez przetłoczenia tylnego spojlera podkreśla szerokość nadwozia i stanowi obramowanie dla charakterystycznych świateł.

Przednia szyba jest mocno pochylona co podkreśla smukłą sylwetkę i nadaje pojazdowi dynamiki.

 

 

Auto z hulajnogą

EXALT jest uniwersalnym samochodem. Dwuczęściowa klapa została wyposażona w innowacyjny mechanizm podnoszenia pozwalający na uzyskanie maksymalnego otwarcia bagażnika nawet przy małej ilości miejsca wokół samochodu.  Pod automatyczną klapą typu hobby kryje się przestrzeń z niskim progiem załadunku. Pod podłogą bagażnika, znajduje HYbrid-kick – składana hulajnoga elektryczna, która może być idealnym rozwiązaniem ułatwiającym pokonanie ostatnich kilkuset metrów do celu. Jest bardzo łatwa w obsłudze i umożliwia sprawne poruszanie się po mieście.

 

Intuicyjna jazda

Peugeot i-Cockpit zapewnia intensywne doznania i radość z jazdy. Niewielkich rozmiarów kierownica, pokryta skórą i melanżową tkaniną oraz cyfrowa deska rozdzielcza są intuicyjnie rozmieszczone vis-a-vis fotela kierowcy, aby zapewnić mu lepszą obsługę i czytelność instrumentów.  W przedłużeniu środkowej konsoli umieszczono dwa składane ekrany dotykowe. Górny wyświetlacz podaje odczyty z komputera pokładowego, systemu audio i nawigacji.  Drugi ekran pełni funkcję widocznego w czasie jazdy panelu sterowania automatycznej klimatyzacji i systemu Pure Blue.

W desce rozdzielczej rozmieszczono dziewięć przełączników typu Toggle Switch, których stylistyka nawiązuje do wzornictwa instrumentów muzycznych. Są podzielone na dwie grupy – dwa przełączniki znajdują się po lewej stronie kierownicy, a pozostałych siedem z prawej strony kokpitu. Takie rozmieszczenie wybrano ze względu na zdolność ludzkiego umysłu, który jest w stanie szybko zapamiętać pozycje i funkcje siedmiu elementów. Kierowca może dowolnie przypisać przełączniki do wybranych funkcji: zmieniać ustawienia nawigacji za pomocą jednego z przycisków lub korzystać z innego, by uzyskać dostęp do ustawień pojazdu. Może również przypisać wybranemu przyciskowi Toggle Switche funkcję aktywacji świateł ultrafioletowych. Ten wbudowany w przednie reflektory system oświetlenia jest bardzo przydatny o zmierzchu. Tzw. czarne światło sprawia, że poziome znaki drogowe stają się bardziej wyraźne, co znacznie poprawia widoczność i podnosi komfort jazdy w tych warunkach.

 

Dla wygody pasażerów, Peugeot EXALT został wyposażony w nowatorski system oczyszczania powietrza Pure Blue. Kiedy samochód stoi w miejscu i nikt nie przebywa w jego wnętrzu, system Pure Blue rozpyla środki bakteriobójcze i grzybobójcze, aby zdezynfekować wnętrze kabiny. Kiedy pojazd rusza z miejsca, aktywny filtr czyści nawiewane do środka powietrze, aby usunąć z niego lotne środki organiczne i cząsteczki zanieczyszczeń.  Dzięki temu kierowca i pasażerowie podróżują w zawsze czystym środowisku.

 

 

Tkanina, drewno i recykling ze starych gazet

Peugeot EXALT jest rozwinięciem wizjonerskiej koncepcji ONYX, którą zaprezentowano po raz pierwszy w 2012 roku.

Aby pokazać dopracowane nadwozie pozostawiono surową stal, która doskonale eksponuje linię samochodu. Również inne elementy, jak na przykład obręcze kół, zostały pozostawione w stanie surowym, by pokazać ślady frezowania.

Stal jest widoczna we wszystkich strefach, w których ciała użytkowników nie stykają się z nadwoziem. Podłokietniki i te miejsca, na których opierają się ramiona, zostały wyłożone drewnem o ciepłym odcieniu. Począwszy od dolnej krawędzi szyb drewno ustępuje miejsca melanżowej tkaninie z domieszką naturalnej wełny. Jest ona na płatach drzwi, desce rozdzielczej, obiciu dachu, oparciach i siedzenia kubełkowych foteli (ich boki są obite patynowaną skórą).

 

Zazwyczaj na obicia do samochodów wybiera się skóry pozbawione skaz i przebarwień, a następnie garbuje na idealny odcień. W modelu EXALT wykorzystano całość skór, aby ograniczyć ilość odpadów, a ich niedoskonałości stanowią o unikalnym charakterze tapicerki. Następnie skóry były naturalnie starzone, bez użycia środków chemicznych.

Zgodnie z filozofią zaopatrywania się w lokalne surowce, w Chinach wykorzystano w EXALT drewno hebanowe, które rośnie w Azji. W Europie natomiast heban zastąpiono nowatorskim materiałem Newspaper Wood, wykonanym z zużytych gazet (recykling gazet o tematyce gospodarczej) w łososiowym kolorze.

 

Wysokowydajny silnik

Ważące 1700 kg pojazd wyposażony jest w napęd hybrydowy plug-in HYbrid4 o łącznej mocy 340 KM przenoszonej na cztery koła. Wyprofilowana maska skrywa silnik 1.6 THP o mocy 270 KM. 6-przełożeniowa automatyczna skrzynia biegów współpracuje z 4-cylindrowym silnikiem benzynowym o maksymalnej mocy jednostkowej sięgającej niemal 170 KM z 1 litra pojemności skokowej, co przy objętościowym wskaźniku mocy plasuje go wśród najlepszych jednostek na świecie montowanych w samochodach seryjnych.

W tylne zawieszenie wielowahaczowe wbudowano silnik elektryczny o mocy 50 kW generujący moc w fazie działania napędu elektrycznego lub hybrydowego. Silnik odzyskuje energię hamowania, by doładować w ten sposób akumulator. Po zdjęciu nogi z gazu siła hamowania jest wytwarzana przez moment oporowy silnika elektrycznego. Technologia HYbrid4 przetwarza w ten sposób energię elektryczną w energię kinetyczną, która zostałaby w przeciwnym przypadku wydzielona w postaci ciepła przez tarcze i klocki hamulcowe.

Inteligentna technologia HYbrid4 błyskawicznie reaguje na polecenia kierowcy wybierając optymalny tryb jazdy: napęd wyłącznie elektryczny, benzynowy lub benzynowo-hybrydowy.

 

Roman Furciński, źródło: Peugeot, fot. Peugeot

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt