Już za miesiąc, od 1 listopada, każdy nowy samochód osobowy będzie musiał być wyposażony w TPMS, czyli system monitorowania ciśnienia w oponach. Ma on poprawić bezpieczeństwo jazdy, zmniejszyć zużycie paliwa i emisję spalin.
Obowiązek stosowania systemu TPMS wymusiła decyzja Unii Europejskiej. Większość producentów samochodów, od około 2 lat montuje go w nowych auta. Dzięki pomiarom dostarczonym przez system, kierowca ma możliwość zniwelować zużycie opony, drogę hamowania, wydzielanie zanieczyszczeń do atmosfery i zużycie paliwa.
Do unijnego wymogu musi się dostosować również branża oponiarska poprzez asortyment i zakres usług. Zakład dbający o klienta powinien mieć w magazynie czujniki na wymianę, części zamienne. To się wiąże z zainwestowaniem w części i akcesoria oraz urządzenia do diagnozowania, programowania i naprawiania różnych usterek pojawiających się w związku z użytkowaniem TPMS.
Czujnik ciśnienia musi być wymieniony gdy czujnik nie wysyła sygnału, albo bateria czujnika jest na wyczerpaniu, albo czujnik uległ uszkodzeniu podczas wymiany opon lub uległ on uszkodzeniu podczas jazdy, albo został zamontowany nowy zestaw opon.
Istotna jest nie tylko sprawna wymiana ogumienia wyposażonego w czujniki, ale także łatwa dostępność do części zamiennych, umiejętność odpowiedniego zaprogramowania , zresetowania czujnika, ich obsługi oraz rozwiązywania bieżących problemów z ich działaniem.
Przed demontażem opony z zamontowanym czujnikiem ciśnienia TPMS należy najpierw zdiagnozować zamontowane w aucie czujniki. Można to zrobić za pomocą specjalnych programatorów, np. SENSOR AID. Przy użyciu tego urządzenia możliwe jest rozkodowanie wszystkich rodzajów czujników ciśnienia znajdujących się wewnątrz opony, bez względu na producenta i stan czujnika. Skanuje on czujniki przy użyciu anteny bezprzewodowej, którą posiada zamontowaną po obu stronach urządzenia, co ułatwia operowanie w trakcie pracy. Proces kopiowania jest bardzo prosty. Wyciąga się oryginalny czujnik, kopiuje dane z oryginalnego czujnika na urządzenie Sensor AID (trwa to ok. 30 s), a następnie montuje skopiowany czujnik.
Sensor AID może przeprogramować i aktywować czujnik dla wybranego pojazdu. Jeden sensor można przeprogramować do 100 000 razy.
Firma Global Traders, wyłączny dystrybutor CUB TPMS, oferuje narzędzie do pracy z systemami kontroli ciśnienia w oponach, a przy tym zapewnia wsparcie techniczne i materiały szkoleniowe.
Co to jest TPMS?
TPMS (TIRE PRESSURE MONITORING SYSTEM) jest to system stworzony do monitorowania ciśnienia i temperatury gazu w oponach. Sensory zamontowane są do zaworu koła i znajdują się wewnątrz opony. Komunikują się z odbiornikiem drogą radiową i w czasie rzeczywistym informacja wyświetlana jest na odbiorniku w aucie. Dzięki temu systemowi kierowca ma stałą kontrolę nad ciśnieniem w kołach, co w dużym stopniu poprawia bezpieczeństwo i ekonomię jazdy.