• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Na naszych drogach ginie za dużo ludzi

Na naszych drogach ginie za dużo ludzi

9 listopada 2014

 

W ubiegłym roku zginęło na polskich drogach 1140 pieszych i 304 rowerzystów. Ginęli najczęściej pod kołami samochodów na przejściach i skrzyżowaniach. Najwyższa Izba Kontroli sprawdzi jak administracje, państwowa i samorządowa dbają o bezpieczeństwo pieszych i kierowców.

 

W 2013 roku na polskich drogach zginęło ogółem 3357 osób, w tym 1140 pieszych (ok. 1/3 ogółu ofiar śmiertelnych). Głównymi przyczynami było nieudzielenie pierwszeństwa pieszemu (śmierć 142 osób), nieprawidłowe przejeżdżanie przejść przez kierowców (80 osób) i nadmierna prędkość kierowcy (96 osób).

Najwięcej pieszych ginie w Polsce na przejściach (232 zabitych) i skrzyżowaniach (182 zabitych). Ponad 9000 pieszych zostaje co roku rannych. Wypadki z udziałem pieszych stanowią ponad 26 proc. ogółu wypadków. W 2013 roku doszło do 9489 tego rodzaju wypadków.

W zeszłym roku na polskich drogach zginęło 304 rowerzystów, a 4144 zostało rannych. Do większości wypadków doszło w terenie zabudowanym (ponad 4000 wypadków z 4723 ogółem). Główną przyczyną było nieprzestrzeganie przez kierowców samochodów pierwszeństwa przejazdu rowerzysty.

 

Bezpieczniej w innych krajach

W Polsce od lat poważnym problemem jest bardzo wysokie zagrożenie pieszych i rowerzystów, czyli tzw. niechronionych (karoserią, pasami, poduszkami powietrznymi) uczestników ruchu. Razem stanowią w ostatnich latach ok. 50 % zabitych i 40 % rannych w wypadkach drogowych. Polska jest w Europie krajem najwyższego ryzyka dla tej grupy uczestników ruchu drogowego. Zagrożenie pieszych Polaków utratą życia w wypadku drogowym jest blisko trzy razy wyższe niż w Niemczech, Hiszpanii, Francji czy Wielkiej Brytanii. Tam rocznie ginie ok. 400 pieszych, w Polsce ponad 1100 osób.

 

Wyodrębnione ścieżki rowerowe 

Według NIK, należy podjąć konkretne działania, aby realnie poprawić bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów. Wśród wymienia się m.in.: poprawę infrastruktury drogowej (budowa i modernizacja dróg z uwzględnieniem interesów pieszych i rowerzystów), uczynienie przestrzeni miejskiej i pozamiejskiej bardziej bezpiecznej dla pieszych i rowerzystów (budowa chodników, zwłaszcza we wsiach i małych miejscowościach przeciętych różnej klasy drogami, budowa  kładek, przejść podziemnych, zamkniętych dla ruchu pojazdów placów i deptaków, sygnalizacji świetlnej przy przejściach w miejscach dużego natężenia ruchu), wprowadzenie rozwiązań chroniących rowerzystów (m.in. wyodrębnionych ścieżek rowerowych), poprawa świadomości społecznej w zakresie bezkonfliktowego korzystania z dróg w trójkącie: rowerzysta – pieszy – kierowca, a w przypadku dzieci i młodzieży, możliwie powszechne wychowanie komunikacyjne oraz większego egzekwowania od pieszych i rowerzystów przepisów ruchu drogowego.

 

NIK się przyjrzy

NIK przeprowadzi w 2015 roku kontrolę dotyczącą bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów na drogach publicznych. Sprawdzi, czy działania organów państwa przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. W szczególności kontrolerów Izby będzie interesowało: Czy prowadzone działania edukacyjne i prewencyjne zwiększyły bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów? Czy infrastruktura drogowa w dostatecznym stopniu zapewnia bezpieczeństwo pieszych i rowerzystów? Czy przedsięwzięcia w zakresie kontroli ruchu drogowego realizowane przez Policję, Inspekcja Transportu Drogowego i straże gminne (miejskie) przyczyniły się do zwiększania bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów? Czy obowiązujące przepisy chronią w dostatecznym stopniu pieszych i rowerzystów? Czy w planach rozwoju przestrzeni miejskiej i pozamiejskiej uwzględniono interesy pieszych i rowerzystów? Jakie przedsięwzięcia podjęto, aby była to przestrzeń bardziej bezpieczna dla pieszych i rowerzystów?

NIK będzie prowadziła kontrolę m.in. w urzędach marszałkowskich, zarządach dróg wojewódzkich, starostwach powiatowych, urzędach miast (zarządy dróg miejskich), urzędach gmin, w wybranych komendach wojewódzkich i powiatowych (miejskich), strażach gminnych (miejskich) oraz wybranych szkołach podstawowych, gimnazjach i liceach.

Roman Furciński, NIK, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt