Obwodnica Augustowa już jest oddana do ruchu i tranzyt omija miasto. W ostatnich dniach do użytku kierowców oddano również odcinek autostrady A4 Tarnów-Dębica oraz obwodnice: Lublina w ciągu drogi S17 i Leżajska w ciągu drogi krajowej nr 77.
Obwodnicę Augustowa oddano przed weekendem. Cieszą się mieszkańcy Augustowa, bo z miasta został “wyprowadzony” ruch samochodów ciężarowych (koniec korków w mieście, mniejszy hałas, mniej zanieczyszczeń, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego – dotychczas przez centrum Augustowa przejeżdżało średnio na dobę ponad 5 tys. samochodów ciężarowych i autobusów).
Obwodnica została przeprowadzona koło miejscowości Raczki i nie koliduje z obszarami włączonymi do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000. W przyszłości będzie stanowić fragment planowanej drogi ekspresowej S61 od Ostrowi Mazowieckiej, poprzez planowaną obwodnicę ſomży, Ełk aż do Budziska. Jej naturalnym przedłużeniem w kierunku Litwy będzie planowana obwodnica Suwałk (GDDKiA ma ogłosić przetarg jeszcze w tym roku).
Jak pamiętamy, budowie obwodnicy Augustowa towarzyszyło wiele emocji i protestów ze strony ekologów, którzy sprzeciwiali się budowie drogi przez Dolinę Rospudy. W końcu osiągnięto porozumienie. Most przez rzekę Rospudę ma 180 m długości. Podczas jego budowy zastosowano technologię nasuwania podłużnego, aby ograniczyć ingerencję w koryto rzeki. Ma konstrukcję stalową z płytą żelbetową współpracującą. Waga samej konstrukcji stalowej wynosi 840 ton.
Obwodnica ma długość 34,23 km, a wraz z łącznikiem od węzła Suwałki Południe do istniejącej drogi krajowej nr 8 – 36,6 km.
Składa się z trzech odcinków. Pierwszy o długości 21,48 km, od węzła Augustów do węzła Raczki jest jednojezdniową drogą krajową nr 8. Drugi – 12,75 km, od węzła Raczki do węzła Suwałki Południe jest dwujezdniową drogą ekspresową S61.
Trzeci – 2,4 km, od węzła Suwałki Południe do skrzyżowania z istniejącą drogą krajową nr 8 to jednojezdniowa, gruntownie przebudowana droga powiatowa.
W ramach inwestycji wybudowano również: 5 węzłów – Augustów, Borki, Janówka, Raczki, Suwałki Południe oraz rondo na skrzyżowaniu łącznika w ciągu drogi powiatowej z drogą krajową nr 8, 40 mostów, 18 wiaduktów, 14 przejść dla zwierząt, 36 przepustów pełniących funkcję przejść dla zwierząt, ok. 80 km dróg wewnętrznych i przecinających obwodnicę dróg poprzecznych (gminnych, powiatowych i wojewódzkich), urządzenia bezpieczeństwa ruchu, ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe, ogrodzenie trasy o łącznej długości 70 km.
Nowy odcinek A4
Nową drogą mogą podróżować kierowcy na odcinku autostrady A4 Tarnów-Dębica. Ma długość 35 km. Przebiega częściowo przez województwa małopolskie i podkarpackie. Przy okazji zbudowano 2 węzły: Dębica–Żyraków i Dębica–Pustynia, 5 mostów, 9 wiaduktów w ciągu autostrady, 11 wiaduktów
nad autostradą, 3 przejścia dla zwierząt, 1 estakadę i 1 przejście dla pieszych, 64 dróg dojazdowych wzdłuż autostrady, 2 miejsca obsługi podróżnych – MOP Jastrząbka i MOP Jawornik.
Ze względu na trwające prace wykończeniowe, przejazd estakadą nad rzeką Wisłoką w okolicach Dębicy odbywa się w dwóch kierunkach jedynie lewą częścią obiektu.
Docelowo A4 od Jędrzychowic (granica z Niemcami) do Korczowej (granica z Ukrainą) będzie miała długość 653 km. Zakończenie prac budowlanych na ostatnim odcinku pomiędzy Rzeszowem i Jarosławiem planowane jest w wakacje 2016 roku
Obecnie cała autostrada A4, z której korzystają kierowcy, to 611,8 km.
Obwodnica Leżajska
Od kilku dni kierowcy mogą korzystać z drugiego etapu obwodnicy Leżajska – kontynuacja prac przy realizacji obwodnicy miasta w ciągu drogi krajowej nr 77. Razem z oddanym do ruchu w ubiegłym roku I-szym etapem obwodnicy, ta prawie 8-kilometrowa droga pozwoli w pełni wyprowadzić ruch tranzytowy z centrum Leżajska.
Obwodnica Lublina
Do użytku oddano północną część obwodnicy Lublina, ostatnie z pięciu zadań na jakie podzielono budowę całej trasy. Prawie 10-kilometrowy odcinek pomiędzy węzłami Lublin Sławinek i Lublin Rudnik połączył funkcjonujące już pozostałe fragmenty pozwalając skorzystać z całej trasy. Tym samym, ruch tranzytowy omija już centrum Lublina.
W ramach inwestycji zbudowano 9,6 km drogi ekspresowej, przebudowano wylot z Lublina na Lubartów w ciągu DK19 (3,2 km) i ponad 27 km dróg serwisowych dla obsługi ruchu lokalnego. Powstały 2 węzły drogowe.
Wspomniany odcinek obwodnicy stanowi wspólny przebieg trzech dróg ekspresowych: S12, 17 i 19. Zbudowano go w układzie docelowym z 3 pasami ruchu na każdej jezdni. Skrajne węzły: Lublin Sławinek i Lublin Rudnik są największymi na obwodnicy Lublina. Znajdujący się pomiędzy nimi węzeł Lublin Czechów początkowo będzie wyłączony z użytkowania. Po ukończeniu przez Zarząd Dróg Wojewódzkich budowy łącznika z węzła do drogi wojewódzkiej 809 będzie można zjechać z węzła na północ.
W przyszłym roku ma być ukończona budowa ul. Poligonowej co umożliwi zjazd z węzła na południe do Lublina.