• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Czy są pomyłki w wyliczeniach przebudowy ul. Żółkiewskiego w Radomiu?

Czy są pomyłki w wyliczeniach przebudowy ul. Żółkiewskiego w Radomiu?

18 stycznia 2015

 

Poprzedni wykonawca przebudowy ul. Żółkiewskiego i wiaduktów nad torami kolejowymi wytyka pomyłki w projekcie uchwały na poniedziałkową, nadzwyczajną sesję Rady Miejskiej. Chodzi o kilka milionów złotych.

 

Czy to jest ciąg dalszy konfliktu na linii Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji – Przedsiębiorstwo Inżynieryjne “IMB-Podbeskidzie” ze Skoczowa? Tym razem chodzi o zapisy w projekcie uchwały przygotowanej na nadzwyczajną sesję Rady Miejskiej.

Ale zanim zacytujemy pismo, które otrzymaliśmy od Romana Rogowskiego, wiceprezesa “IMB-Podbeskidzie” (ta firma była w konsorcjum z Kieleckim Przedsiębiorstwem Robót Drogowych z Kielc), powrócimy krótko do historii przebudowy ul. Żółkiewskiego na odcinku od skrzyżowania ze Zbrowskiego do ronda “kozienickiego” i budowy dwóch wiaduktów nad torami kolejowymi.

W sierpniu MZDiK wypowiedział umowę wspomnianemu konsorcjum. Powodem był sprzeciw drogowców do wykonania nakładek, w ramach przetargu, na ulicach mających stanowić objazdy podczas budowy wiaduktów. Konsorcjum uważało, że może prowadzić inwestycję bez potrzeby dodatkowych objazdów. Sprawa oparła się o sąd i Krajową Izbę Odwoławczą. KIO poparła argumentację MZDiK.

MZDiK ogłosił kolejny przetarg, ale już tylko na budowę wiaduktów nad torami kolejowymi w ul. Żółkiewskiego. Zgłosiło się siedmiu chętnych. Jednak ciągle nie wiadomo co z tą inwestycją, ponieważ oferenci żądają za dużo pieniędzy. Najtańsza oferta wynosi 47.534.309 zł, od firmy Strabag z Pruszkowa. MZDiK przeznacza na wspomniane zadanie 43 mln zł.

 

Publikujemy pismo (w całości), które otrzymaliśmy od Romana Rogowskiego, wiceprezesa IBM-Podbeskidzie ze Skoczowa, dotyczące projektu uchwały na poniedziałkową nadzwyczajną sesję.

“Pragnę zainteresować opinię publiczną głosowaną uchwałą na nadzwyczajnej sesji Rady Miasta w dniu 19.01.2015 r., w części dotyczącej ul. Żółkiewskiego. W uchwale tej, Druk 22, Dział 600 – Transport i łączność, w kwocie 4.000.000 zł dodaje się do tej inwestycji, jako dochód, zgodnie z uzasadnieniem pkt. 4, naliczenie kary umownej wynikającej z umowy nr 9/IN/2014. Jest to fałszywy dochód/przychód, gdyż nawet przyjmując, iż w tym sporze sądowym Miasto wygra proces, to zgodnie z wyliczeniem kara wyniesie 4.380.000 zł. Jednak miasto (MZDiK) zgodnie z formułą odstąpienia i KC zobowiązało się zapłacić wykonawcy roboty wykonane, które samo oszacowało na kwotę 3.000.000 zł. Musi też zapłacić za grodzice, które wykonawca zostawił, i które MZDiK używa, o wartości  500.000 zł. Tak więc, jeśli przyjąć, że to MZDiK ma rację w tym sporze, to powinno zaksięgować sobie po stronie dochodów co najwyżej 4.380.000 – 3.000.000 – 500.000 = 880.000 zł.

Dowodem prawdziwości tych kwot, są publiczne wypowiedzi Pana Dyrektora Tkaczyka jak i jego PR. Oprócz tego, mamy protokoły potwierdzone przez przedstawicieli MZDiK oraz pismo z MZDiK w tej sprawie. Każdy prawnik, nie mówiąc o księgowym, na pewno potwierdzi konieczność zbilansowania tych kwot celem wyliczenia rzeczywistego przychodu Miasta. Osobną sprawą jest fakt, iż domagamy się większej kwoty za wykonane roboty i pozostawione przez nas elementy, a dokładnie, zgodnie z kosztorysem powykonawczym i fakturą, którą otrzymało MZDIK, jest to kwota 5.726.069,54 zł (w tej sprawie będzie się toczył drugi proces, oprócz już złożonego pozwu, o ustalenie, iż Umowa nr 9/IN/2014 nadal obowiązuje, a odstąpienie nie miało podstaw faktycznych i prawnych).

Drugą sprawą z tym związaną, jest załącznik nr 3 do uchwały pkt. 1.2. Można z niego wyczytać, iż zadanie to będzie w kwocie 43.200.000 zł sfinansowane ze środków Unii Europejskiej. Jest to kolejna nieprawdziwa informacja. Zgodnie z umową o dofinansowanie Projekt nr POIS.08.02.00-00-077/13 „Budowa węzła drogowego nad torami PKP w ciągu drogi krajowej nr 9 – ulicy Żółkiewskiego w Radomiu‿ z dnia 27.02.2014 r. nie będą podlegały jako kwalifikowane koszty nakładek i wzmocnień jakie zażyczył sobie w nowym przetargu MZDiK. Wartość tych robót to co najmniej 9.706.098,85 zł (poz. 19 zał. 1A – oferty najniższej firmy Strabag Sp. z o.o.). Oczywiście takie rozstrzygnięcie CUPT przedstawi MZDiK na końcu inwestycji, więc przez rok radni mogą żyć w nieświadomości, a później znów zwiększy się zadłużenie miasta lub znajdzie kozła ofiarnego. O tym, iż nakładki te nie będą podlegać zapłacie, wynika wprost z wniosku jaki Miasto złożyło do CUPT [Centrum Unijnych Projektów Transportowych – przyp. aut.] oraz z umowy jaką podpisało, potwierdził nam to dyrektor CUPT Pan Paweł Szaciło w piśmie nr CUPT/DPI/WPIV/410/24/20/MP/14 z dnia 08.01.2015 r., gdzie zacytuję: „Ostateczne jednak za kwalifikowane mogą być uznane wyłącznie wydatki, które dotyczą zakresu rzeczowego Projektu określonego we wniosku na dofinansowanie, co znajduje swoje potwierdzenie w zapisach umowy o dofinansowanie‿.

Wszystkie te informacje można sprawdzić w MZDiK, ma obowiązek udostępnienia umowy z CUPT-em jak i wniosku do tej umowy, jako informacji publicznej. My musieliśmy zwrócić się bezpośrednio do CUPT-u, żeby te informacje zdobyć (odmówiono nam w MZDiK).

Myślę, że społeczność Radomia, ale także i radnych zainteresują te informację. Ciekawy może być też powód, dla którego wprowadza się ich w błąd i namawia do kolejnego zadłużania miasta”.

 

Ciekawe jaka będzie odpowiedź MZDiK i skarbnika miasta na pismo? Postaramy się uzyskać jak najszybciej stanowisko przedstawicieli miasta.

Kiedy przetarg zostanie rozstrzygnięty, nie wiadomo. 

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt