Rozpoczyna się 85. Międzynarodowy Salon Samochodowy. Marki przez kilka miesięcy trzymały w tajemnicy nowe modele i nowinki technologiczne, żeby zaprezentować je podczas tej imprezy motoryzacyjnej. Przegląd rozpoczynamy od Toyoty.
Toyota pokaże m.in. nowy model Avensisa. Auto segmentu D zostało opracowane w międzynarodowym wydaniu. Zaprojektowano je we francuskim studiu projektowym Toyoty ED2, było rozwijane w belgijskim centrum badań i rozwoju, a produkowane będzie w brytyjskich zakładach koncernu.
Jak utrzymują przedstawiciele marki, dzięki nowemu stylowi nadwozia i wnętrza, efektywnym jednostkom napędowym oraz innowacyjnej technologii, nowa Toyota Avensis będzie jeszcze lepiej odpowiadać na potrzeby europejskich klientów. Niezależnie od wersji wyposażenia, Avensis będzie pojazdem prestiżowym, wzbudzającym zaufanie, zapewniającym najwyższy komfort i bezpieczeństwo.
Inny styl, większy komfort
Samochód jest dłuższy od poprzedniego modelu o 40 mm. Jest zrobiony w stylistyce Toyoty “Keen Look” i “Under Priority”. Z przodu i z tyłu nowy Avensis wygląda na pojazd szerszy i masywniejszy. Reflektory przednie i tylne zostały wyposażane w pełną technologię LED.
Auto zyskało nowe wnętrze, mające zapewnić m.in. najwyższy poziom komfortu, już od wersji podstawowej. Nowa deska rozdzielcza została podzielona wizualnie na dwa poziomy. W górnej części, przed oczami kierowcy umieszczcono zestaw przyrządów osadzonych w głębokich tubach, a pośrodku deski zamontowano nowy, kolorowy wyświetlacz o przekątnej 4,2-cala. Na niższym poziomie deski rozdzielczej dominuje 8-calowy wyświetlacz dotykowy, integrujący wszystkie funkcje systemu multimedialnego.
Zestaw zegarów, elementy na kierownicy i konsoli centralnej, nawiewy otrzymały wykończenie satynowym chromem. Zupełnie nowe są tapicerki, w tym dwukolorowe (jasnoszary lub „Terracotta”) warianty z Alcantarą.
Zmiany dotknęły foteli. Są inaczej wyprofilowane zwiększając komfort jazdy na długich trasach.
W kabinie będzie ciszej niż do tej pory, dzięki nowym elementom wygłuszenia nadwozia i komory silnika oraz przeprojektowaniu osłony podwozia.
Wszystkie wersje wyposażeniowe nowego Avensisa zostały wzbogacone. Podstawowa wersja będzie oferowała pełen pakiet bezpieczeństwa Toyota Safety Sense, tempomat z ogranicznikiem prędkości, światła LED do jazdy dziennej, klimatyzację, radio z CD, USB i Bluetooth.
Pakiet Toyota Safety Sense, dzięki działaniu radaru laserowego i kamery, umieszczonych na przedniej szybie, systemy aktywnej ochrony przedzderzeniowej będą oferowały szereg nowych funkcji: ostrzeżenie o niebezpieczeństwie zderzenia czołowego, autonomiczne hamowanie awaryjne, ostrzeżenie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, automatyczne światła drogowe czy odczytywanie znaków drogowych.
Na kolejnym poziomie do tych elementów dołączą dwukolorowe wykończenie wnętrza z Alcantarą, 4,2-calowy wyświetlacz kolorowy między zegarami, automatyczne światła drogowe, czujniki deszczu i zmroku, system multimedialny Toyota Touch 2 z kamerą cofania i rozbudowany pakiet Toyota Safety Sense.
Bardziej wymagający klienci, indywidualni i flotowi, będą mogli zamówić jeszcze takie elementy jak światła mijania i drogowe w technologii Full LED. W najwyższych wersjach będą one wyposażone w funkcję dynamicznego doświetlania zakrętów.
Nowe silniki, mniejsze zużycie paliwa
Pod maską modelu pojawiają się dwa nowe silniki Diesla, a jednostki benzynowe zostały zmodyfikowane pod kątem zużycia paliwa i emisji CO2. Usprawnienia w zawieszeniu pozwoliły także podwyższyć komfort podróży i poprawić prowadzenie pojazdu.
Silnik 1.6 D-4D zastępuje w Avensisie dotychczasową jednostkę 2.0 D-4D. W połączeniu z 6-stopniową manualną skrzynią biegów będzie o ponad 20 kg lżejszy od poprzednika.
Jednostka rozwija 112 KM przy 4000 obr./min. i 270 Nm w zakresie 1750-2250 obr./min. i przyśpiesza od 0 do 100 km/h w 11,4 sek, a prędkość maksymalna wynosi 180 km/h. W porównaniu do dotychczasowego silnika 2.0 D-4D zużycie paliwa zostało obniżone o 8 %, do poziomu 4,1 l/100 km.
Nowa jednostka 2.0 D-4D będzie równie oszczędna co mniejszy silnik 1.6 D-4D, przy większym nacisku na dynamikę i osiągi pojazdu. Ma moc maksymalną 143 KM przy 4000 obr./min. i 320 Nm momentu obrotowego w zakresie 1750-2500 obr./min. Przyśpieszenie od 0 do 100 km/h wynosi 9,5 sek, a prędkości maksymalna 200 km/h.
Silnik ten ma system Start&Stop, współpracuje z 6-stopniową manualną skrzynią biegów i zużywa 4,5 l paliwa na 100 km.
Nowe jednostki Diesla otrzymały także wydłużone do 20 tys. km okresy międzyprzeglądowe, a koszt ich obsługi serwisowej na dystansie 90 tys. km został obniżony o ok. 20 %.
Wszystkie jednostki benzynowe Valvematic (1.6/132 KM, 1.8/147 KM i 2.0/152 KM) zostały zmodyfikowane pod kątem obniżenia zużycia paliwa. Zwiększono stopień sprężania, zoptymalizowano proces wtrysku paliwa i zastosowano nowe materiały o zmniejszonym współczynniku tarcia. Zmiany w automatycznych skrzyniach bezstopniowych CVT, stosowanych z silnikami 1.8 i 2.0, pozwoliły na oszczędności w zużyciu paliwa o kolejne 4 %. Średnie zużycie paliwa silnika 1.6 zostało obniżone z 6,5 do 6,1 l/100 km, silnika 1,8 z 6,5 do 6 l/100 km, a silnika 2,0 z 6,9 do 6,1 l/100 km.
Od 1997 roku, kiedy Toyota Avensis zadebiutowała w Europie, jej cztery dostępne generacje znalazły ponad 1 mln 711 tys. klientów.
Nowa Toyota Avensis zadebiutuje w salonach Toyoty w Polsce w czerwcu 2015 roku.