• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Jak poprawić bezpieczeństwo pieszych?

Jak poprawić bezpieczeństwo pieszych?

15 marca 2015

Dość już potrąceń pieszych, szczególnie na zebrach. Zwracamy się do władz miasta, zarządców dróg, Komisji Bezpieczeństwa Rady Miejskiej Radomia, Policji o konkretne działania. Proponujemy dodatkowo oznakować przejścia, żeby wymusić większą ostrożność kierowców.

 

Według danych mazowieckiej Policji, w pierwszych dwóch miesiącach tego roku, w Radomiu doszło do siedmiu wypadków na przejściach dla pieszych. Jedna osoba została zabita, a siedem zostało rannych.

 

Dlaczego dochodzi do potrąceń pieszych na przejściach? Czy kierowcy nie widzą pieszych? Czy dostrzegają przejścia? Czy piesi, mimo że teoretycznie powinni się czuć bezpieczni na przejściu, nie powinni również uważać i patrzeć na to co dzieje się na jezdni?

Co zrobić, żeby poprawić bezpieczeństwo, a szczególnie w rejonie przejść dla pieszych?

Ciekawą propozycję zgłosił nam Bogumił Leśniewski, specjalista brd ze Stowarzyszenia Partnerstwo dla BRD.

 

– Bardzo dużą rolę odgrywa właściwe oznakowanie samych przejść, a przede wszystkim odpowiednie oświetlenie. Jeśli kierowca ma świadomość, że zbliża się do przejścia, jest duża szansa na właściwe zachowanie, ustąpienie pierwszeństwa – mówi Bogumił Leśniewski. – Przejście przez jezdnię powinno być dobrze rozpoznawalne i dostrzegane przez kierowców, dlatego bardzo ważne jest odpowiednie oznakowanie przejść. 

Nie widząc przejścia nie spodziewają się pieszych na jezdni.

 

Największe niebezpieczeństwo na pieszych czyha na drogach dwupasowych. Do wypadków najczęściej dochodzi kiedy na jednym pasie zatrzyma się pojazd, żeby ustąpić pierwszeństwa przechodniom, a na drugim samochód nie zwolni. Tak jak prawie rok temu na ul. Szarych Szeregów, kiedy (według takiego scenariusza) rozpędzony samochód nie zatrzymał się i potrącił dwie młode dziewczyny, w tym jedną śmiertelnie.

 

 

Zdaniem naszego rozmówcy, żeby poprawić dostrzeganie przejść należy szczególnie na drogach głównych i zbiorczych, gdzie występuje duże natężenie ruchu zarówno pojazdów jak i pieszych, zastosować po obu stronach drogi znaki dwustronne D-6 (znak informacyjny, niebieski “przejście dla pieszych”) i A-16 (znak ostrzegawczy, trójkątny – “przejście dla pieszych”). Z tym, że te ustawione po lewej stronie w kierunku jazdy to znaki odwrócone (lustrzane odbicie), tak aby „pieszy‿ na znaku „wchodził‿ na przejście, a nie z niego „schodził‿.

 

 

– Na początek należy wybrać miejsca niebezpieczne lub zagrożone, nieprzyjazne dla pieszych i tam wprowadzić takie oznakowanie. Można to zrobić w ramach pilotażowego programu bezpieczeństwa przejść – dodaje Bogumił Leśniewski.

 

Na drodze jednojezdniowej, na przejściu na którym jest azyl proponuje się umieszczenie odwróconych znaków D-6 na środku azylu razem ze znakami C-9 i U-6a, tak aby nie ograniczały widoczności pieszym.

 

 

– Dobre przykłady powinniśmy brać między innymi z zagranicy. Na przykład w Berlinie, na przejściu jest co najmniej cztery znaki „przejście dla pieszych”. W takim przypadku, kierowcy jest bardzo trudno nie zauważyć takiego przejścia dla pieszych – mówi Bogumił Leśniewski.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt