• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Ponad jedna trzecia zabitych w wypadkach to piesi

Ponad jedna trzecia zabitych w wypadkach to piesi

23 maja 2015

 

Nieostrożne wejście na jezdnię i przechodzenie w niewłaściwym miejscu to główne “grzechy” pieszych. Błędy kierowców to przede wszystkim nie ustępowanie pierwszeństwa pieszym i nadmierna prędkość.

 

W ubiegłym roku, na polskich drogach w wypadkach drogowych zginęło 1104 pieszych. Dużo. Chociaż to mniej niż w 2013 roku, kiedy zabitych zostało 1130. Różnica 26 osób. Mało.

Ilość ofiar pieszych (zabitych) to jedna trzecia wszystkich osób, które zginęły w wypadkach w zeszłym roku. Według statystyk, to prawie 35 % wszystkich ofiar wypadków (statystyka europejska to 22 %).

 

Polski i europejskie statystyki mają jeden punkt wspólny: najwięcej ofiar jest wśród osób w wieku 65 lat i starszych (dzieci i młodzież do 17 roku życia to 8 % zabitych).

Co ciekawe, piesi najczęściej giną na terenie zabudowanym. Główne przyczyny wypadków z winy pieszych, w których zginęli piesi to nieostrożne wejście na jezdnię (zginęło 300 osób), stanie i leżenie na jezdni (119), chodzenie niewłaściwą strona jezdni (60), przekraczanie jezdni w miejscu niedozwolonym (54) i wejście na jezdnię przy czerwonym świetle (29).

 

– Patrząc na statystyki widać, jak wiele jest do zrobienia w temacie poprawy bezpieczeństwa pieszych. Piesi nie mają żadnej ochrony w przypadku zderzenia z pojazdem, dlatego tak ważne jest podkreślanie konieczności przestrzegania limitów prędkości. Już prędkość 50 km/h dopuszczalna w mieście powoduje, że w przypadku zderzenia samochodu z pieszym, większość pieszych nie przeżyje. Przekroczenia limitu prędkości jeszcze bardziej ograniczają szanse pieszego na przeżycie. Zderzenie z prędkością powyżej 70 km/h to brak szans na przeżycie takiego wypadku. Największe szanse na przeżycie pieszy ma w przypadku zdarzeń przy prędkościach do 30 km/h, blisko 90 procent – mówi Radosław Jaskulski, instruktor Skoda Auto Szkoła.

 

Najwięcej wypadków z udziałem pieszych powodują kierujący samochodami osobowymi. Najczęściej dochodzi do nich z powodu nieudzielenia pierwszeństwa na przejściach dla pieszych, nieprawidłowe manewry i zbyt duże prędkości.

Jedna grupa może zwalać winę na drugą: kierowcy nie ustępują pierwszeństwa pieszym – piesi wymuszają pierwszeństwo w momencie zbliżania się pojazdu, kierowcy jeżdża za szybko i nie przestrzegają dozwolonych prędkości – piesi przechodzą w niedozwolonych miejscach, kierujący przejeżdżają na czerwonym świetle – piesi przechodzą przez jezdnię na czerwonym świetle. Jeśli do tego dołożymy do tego “cechy wspólne”: nieostrożność, zmęczenie, zasłuchanie w muzyce oraz błędy w infrastrukturze drogowej (niezależne od tych grup), to będziemy mieli obraz kumulacji ryzyka wypadków.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt