• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Branża asfaltowa przeciwna budowie dróg z betonu

Branża asfaltowa przeciwna budowie dróg z betonu

29 czerwca 2015

 

Napisaliśmy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stawia na wybudowanie do 2020 roku 810 km dróg z betonu. Nie wszyscy jednak przychylnie patrzą na ten pomysł. Firmy skupione wokół branży asfaltowej uważają, że jest to nietrafiona idea i może nam wyjść bokiem.

 

Zwolennicy dotychczas stosowanej metody podkreślają, że w Polsce nie ma firm z dużym doświadczeniem w budowie dróg z betonu i że nowe typy asfaltu są tak samo wytrzymałe jak beton, a jednocześnie tańsze.

Branża betonowa twierdzi natomiast, że są firmy, które dobrze wykonają pracę.

GDDKiA chce, jak to określiła – równomiernego rozwoju obu technologii i żeby w 2020 roku 26 % dróg szybkiego ruchu było wykonanych z betonu, a 74 % z asfaltu.

Koszt budowy dróg z betonu jest, według analiz GDDKiA, podobny do technologii asfaltowej, za to koszt utrzymania niższy o 30 %, a trwałość wynosi przynajmniej 30 lat.

Powiedzmy od razu, zdziwilibyśmy się, gdyby ludzie z branży asfaltowej nie sprzeciwili się zamiarowi GDDKiA. Chodzi bowiem o wielkie pieniądze. Budowa dróg z betonu to mniejsze pieniądze dla “asfaltowców”. Sprawa oparła się nawet o sejmową Komisję Infrastruktury.
Prezentacja Polskiego Stowarzyszenia Wykonawców Nawierzchni Asfaltowych tutaj

 

Posiedzenie sejmowej Komisji Infrastruktury tutaj:

 

Przedstawiamy komentarz jednego z internautów o nicku Helmut, do informacji na temat planów GDDKiA odnośnie budowy dróg w obu technologiach zamieszczonym na portalu www.wnp.pl:

“(…) Oglądam prezentację i nadziwić się nie mogę… setki fachowych wykonawców od nawierzchni asfaltowych i jednej porządnej drogi w Polsce nie potrafią zrobić! Skoro nawierzchnie asfaltowe są takie trwałe, to dlaczego po 2-3 (wariant pesymistyczny) / 5-7 (wariant optymistyczny) latach na każdej z nich prowadzone są “prace utrzymaniowe” polegające na częściowej wymianie warstwy ścieralnej. A dziwnym trafem na starej DK8, a dzisiaj S8 jest odcinek betonowy wykonany ponad 10 lat temu i tam nic się nie dzieje! Niemiecka betonowa śląska “autobahna” w ciągu DK4 przetrwała ponad 70 lat i to pod ruchem ciężkim wielokrotnie przekraczającym obciążenia, na które została zaprojektowana.

Dlaczego tak jest? To proste i wynika wprost z parametrów materiału i cech konstrukcyjnych nawierzchni. Lobby asfaltowe jednak nigdy nie przyzna się do tego, zamiast tego publikuje porównania, które są zwykłym oszustwem. Nigdy nie uwierzę, że nawierzchnia asfaltowa o łącznej grubości 63 cm będzie trwalsza od betonowej o grubości 77 cm (z betonową płytą wierzchnią 30 cm!!!). Tańsza zapewne tak, ale to żaden argument, bo pod ruchem ciężkim powyżej 3000 pojazdów >12 t na dobę beton wytrzyma 30 lat, a asfalt trzeba będzie zwinąć i rozwinąć najdalej po 8-10 latach.
Nie wierzycie to przejedźcie się z Piotrkowa Trybunalskiego do Częstochowy i z powrotem. Obydwa kierunki 6-7 lat temu zostały wyremontowane, w tym jeden z kierunków pod ruch z naciskiem na oś do 10,5 t. I co? No przecież wspaniali wykonawcy nawierzchni asfaltowych świetnie i fachowo jak zwykle wykonali swoją robotę. W jedną stronę jeszcze da się jechać, oczywiście bez wygód, ale w miarę bezpiecznie. Za to w drugą… koronki z zębów wypadają, niektórym koła się gubią i mi przypominają się lata 90.-te i stara trasa z Gliwic do Opola po niemieckiej “betonce” – słynne najdłuższe schody w Europie! Lobby asfaltowe: można Wam pogratulować sukcesów… marketingowych! “.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt