• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Jak zachowują się kierowcy przy przejściach dla pieszych? (wideo)

Jak zachowują się kierowcy przy przejściach dla pieszych? (wideo)

27 sierpnia 2015

 

Tylko co czwarty kierowca zatrzymuje się przed przejściem widząc przy nim pieszego. Aż 62 proc. badanych w takiej sytuacji utrzymywało prędkość lub nawet ją zwiększało, aby zdążyć przejechać przed pieszymi. Częściej kierowcy ustępują pierwszeństwa młodzieży i kobietom z wózkiem. Najrzadziej starszym. Takie są wyniki badania i eksperymentu Fundacji PZU.

 

Badanie pokazało, że ponad 3/4 kierowców nie zatrzymuje się przed przejściem dla pieszych, na których oczekują przechodnie. Eksperyment społeczny potwierdził, że na zachowanie kierowców ma wpływ to, kim jest pieszy. Z przebadanych czterech grup osób najczęściej przepuszczana była grupa młodzieży – 55 % przypadków i kobieta z dzieckiem w wózku – 53 %. Znacznie mniej kierujących pojazdami ustępowało osobom starszym (40 %) i młodym kobietom (38 %).

 

– Kierowcy znacznie chętniej ustąpią tym, którzy mogą im zagrozić i są nieprzewidywalni. Grupa młodych osób może nagle i niespodziewanie „wskoczyć‿ na jezdnię. Kobieta z wózkiem jest kimś, kto wymaga naszej opieki, dlatego należy ją przepuścić. Natomiast nie ustąpimy tym, nad którymi mamy przewagę. Osoba starsza może poczekać, przecież i tak nigdzie się nie spieszy. Młoda kobieta się boi, dlatego możemy wymusić pierwszeństwo i przejechać – ocenia Andrzej Markowski, psycholog ruchu drogowego.

 

Pieszy nie zawsze w centrum uwagi

Z badania wynika, że piesi nie zawsze są aktywnie obserwowani przez kierowców. Zbliżając się do przejścia, prowadzący pojazdy widzieli ich peryferycznie, tzn. piesi nie byli w centrum ich uwagi. Tylko w 1/3 przypadków poświęcali im pełną uwagę.

Kierowca podczas jazdy musi wykonać szereg czynności i działa na niego wiele bodźców, dlatego badani koncentrowali wzrok na pieszych dopiero, gdy zachowanie przechodniów stwarzało zagrożenie.

 

Kierowca zwraca uwagę na …nogi

Poruszający się piesi znacznie częściej przyciągali uwagę kierowców i skupiali ich centralne spojrzenie niż ci, którzy biernie oczekiwali przed przejściem. Kierujący najczęściej patrzyli pieszym na nogi, aby upewnić się, czy osoby te stoją, czy też zamierzają wejść na jezdnię. Aż 90 % kierowców zerkało na przechodniów poruszających się w bezpośredniej okolicy przejścia.

Tylko 24 % kierowców zatrzymywało się widząc pieszych stojących przy przejściu. Aż 62 % badanych w takiej sytuacji utrzymywało prędkość lub nawet ją zwiększało, aby zdążyć przejechać przed pieszymi. Znacznie częściej kierowcy przepuszczali osoby, które do przejścia podchodziły (80 %). Podobnie zachowywali się w przypadkach, gdy pieszy oczekiwał na wysepce, rozdzielającej pasy ruchu w przeciwnych kierunkach. Wówczas aż 78 % badanych hamowało przed „zebrą‿

 

Na drugim pasie

Kiedy na jednym pasie ruchu kierowca zatrzymywał auto przed przejściem, co piąty kierowca przejeżdżał, nawet kiedy samochody na sąsiednim pasie zatrzymywały się

 

– Obowiązkiem kierowcy jest zatrzymanie się przed przejściem dla pieszych, szczególnie w sytuacji, gdy zatrzymał się pojazd na drugim pasie ruchu. Niestety, jak pokazują wyniki eksperymentu, wielu kierowców tego nie robi. Tymczasem jest to jedna z najczęstszych przyczyn wypadków z udziałem pieszych. Używanie hamulca w takich sytuacjach powinno być naturalnym odruchem kierowców – mówi Andrzej Grzegorczyk, wiceprezes Stowarzyszenia Partnerstwo dla Bezpieczeństwa Drogowego.

 

Jak przeprowadzono badanie?

Fundacja PZU sprawdziła, na co zwracają uwagę i jak zachowują się kierowcy, mijając przejścia dla pieszych. Wyniki przeprowadzonego badania eyetrackingowego oraz eksperymentu społecznego dowodzą, że decyzja kierowcy, czy przepuścić pieszego, zależy od tego, kto chce pokonać jezdnię, ale także czy osoba ta stoi, czy jest w ruchu.

Badanie eyetrackingowe przeprowadzono wśród kierowców na zlecenie Fundacji PZU. Celem badania było sprawdzenie reakcji kierowców podczas jazdy – gdzie patrzą, kiedy hamują, z jaką prędkością przejeżdżają przez przejście dla pieszych. W badaniu udział wzięło 30 kierowców. Do zbierania pomiarów użyto eyetrackerów – urządzeń śledzących uwagę wzrokową badanego.

Badanie eyetrackingowe pozwoliło na analizę uwagi wzrokowej kierowców podczas jazdy. Prowadzącym pojazdy założono specjalne okulary śledzące ruchy gałek ocznych. W samochodach zamontowano urządzenia rejestrujące prędkość i przyśpieszenie pojazdu oraz korzystanie z hamulca. Dzięki temu zbadano, na co zwracają uwagę kierowcy zbliżając się do “zebry‿ i jak to wpływa na ich zachowanie.

Podczas eksperymentu zrealizowano 1000 pomiarów, po 250 dla każdej grupy. Eksperyment społeczny z obserwacją uczestniczącą, przeprowadzono w warunkach naturalnych na oznakowanym przejściu dla pieszych bez sygnalizacji świetlnej. Badacze obserwowali zachowanie i reakcje kierowców w stosunku do czterech kategorii pieszych: grupa nastolatków, osoba starsza, kobieta z dzieckiem w wózku i młoda kobieta.

 

Badania zrealizowano w ramach kampanii „Kochasz? Powiedz STOP Wariatom Drogowym‿, która w tym roku jest poświęcona bezpieczeństwu pieszych

 

 

Roman Furciński, źródło: www.onboard.pl,fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt