Telefon i auto są niezbędnymi dla wielu osób narzędziami wykonywania obowiązków służbowych. Jednak rozmowa przez telefon podczas kierowania samochodem może stwarzać poważne zagrożenie. Jeśli nie masz zestawu głośnomówiącego możesz zapłacić mandat.
Rozmowa przez telefon podczas prowadzenia samochodu może stanowić zagrożenie w ruchu. Czy faktycznie jest to powodem niebezpiecznych sytuacji? Bardzo duży wpływ, o ile nie największy, na bezpieczeństwo jazdy ma koncentracja. Zatem problem tkwi przede wszystkim na uwadze oraz skupieniu kierowcy. Rozmowa przez telefon podczas prowadzenia samochodu wpływa negatywnie na percepcję kierowcy, a co za tym idzie prowadzi do zaburzenia zdolności prawidłowego wykonywania manewrów na drodze, opóźniając tym samym czas reakcji czy zawężając pole obserwacji. Prowadzący pojazd nie koncertuje się w pełni na tym co dzieje się na sąsiednich pasach ruchu lub poboczach. Mniejszą uwagę przywiązuje też do tego, co widzi w lusterkach.
Bluetooth lub zestaw głośnomówiący
Rozmowa przez telefon podczas prowadzenia auta w mniejszym lub większym stopniu wpływa na jakość jazdy. Obecne rozwiązania technologiczne pozwalają na zminimalizowanie niepożądanych skutków. Jednym ze sposobów jest zainstalowanie w aucie zestawu Bluetooth. Choć montaż takiego urządzenia to koszt nawet kilkuset złotych z pewnością pozwoli uniknąć chociaż części niepożądanych zdarzeń drogowych. Ale z drugiej strony, coraz powszechniejsze jest, że nowe auta już standardowo wyposażone są z tym systemem.
Bluetooth pozwala na automatyczne połączenie się z telefonem. Dzięki temu kierowca nie musi używać rąk podczas rozmowy. Wystarczy tylko skonfigurować ze sobą urządzenia, czyli zestaw Bluetooth i aparat telefoniczny. Przed rozpoczęciem jazdy konieczne jest również włączenie interfejsu Bluetooth.
Innym, znacznie tańszym rozwiązaniem umożliwiającym prowadzenia rozmowy telefonicznej bez wykorzystywania rąk jest użycie trybu głośnomówiącego. Obecnie praktycznie każdy telefon posiada taką opcję.
Złamiesz przepisy, zapłacisz mandat
Wielu przedsiębiorców wprowadza do swoich firm tzw. car policy, czyli zasady użytkowania pojazdów służbowych. Tworząc taki dokument, warto uregulować w nim kwestie dotyczące prowadzenia rozmów w czasie jazdy.
– Można w nim zawrzeć, na przykład, zapis zabraniający prowadzenia rozmów bez zestawu głośnomówiącego czy też zakaz prowadzenia dłuższych rozmów podczas prowadzenia auta – mówi Małgorzata Słodownik, manager działu handlowego monitoringu pojazdów Flotis.pl. – O zagrożeniach warto także informować pracowników podczas szkoleń. Im częściej takie wytyczne zostaną im przekazane, tym bardziej zwiększa się możliwość wyrobienia dobrego nawyku.
Trzeba podkreślić, że jazda samochodem „z ręką przy uchu‿ może nieść za sobą uszczerbek dla portfela. Takie korzystanie z telefonu jest niezgodne z przepisami ruchu drogowego. Zgodnie z nowy taryfikatorem punktów karnych, grozi za to mandat w wysokości 200 zł i 5 punktów karnych.