Kilka dni temu flagowy SUV szwedzkiej marki otrzymał pięć gwiazdek w testach zderzeniowych Euro NCAP. Podobną ocenę, najwyższą, auto dostało po amerykańskich testach otrzymując najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+.
Volvo XC90 otrzymało komplet punktów Euro NCAP w kategorii samoczynnego, awaryjnego hamowania chroniącego przed uderzeniem w tył innego samochodu w mieście jaki i poza nim.
Samochód wziął na “warsztat” amerykański instytut ubezpieczeniowy działający na rzecz bezpieczeństwa na drogach.
Wymagający test
IIHS przetestował nowe Volvo XC90. Auto doskonale poradziło sobie z serią wymagających prób zderzeniowych i otrzymało najwyższe wyróżnienie Top Safety Pick+. Na takie wyróżnienie mogą liczyć jedynie najbezpieczniejsze pojazdy na rynku, które w teście muszą otrzymać ocenę dobrą w 4 z 5 kategorii dotyczących ochrony pasażerów, a w 1 z testów wypaść co najmniej zadowalająco.
Podczas amerykańskich testów samochód uderza z prędkością 64 km/h w nieodkształcalną przeszkodę szerokością 25 % swojego przodu (w testach europejskich, samochody uderzają w przeszkodę częściowo odkształcalną, szerokością 40 % przodu).
Najważniejszym z wyników był obrysowy test zderzeniowy, który wielokrotnie obnażał niedoskonałości sprawdzanych aut, nawet tych, które w testach EuroNCAP otrzymały maksymalne oceny. W przypadku nowego XC90 skutki uderzenia rogiem nadwozia okazały się być zaskakujące. Auto nie tylko w pełni ochroniło głowę kierowcy podczas uderzenia, dzięki poduszkom oraz kurtynom powietrznym, lecz także w bardzo małym stopniu odkształciło się, zmniejszając przestrzeń kierowcy o zaledwie 2 cale, czyli 5 cm.
Jak podkreślali specjaliści z IIHS, po dokładnych pomiarach manekina symulującego kierowcę XC90 biorącego udział w teście zderzeniowym ustalono poziom ryzyka poważnej kontuzji w wyniku uderzenia jako niski.
W testach amerykańskich nadwozie pojazdu i pasażerowie poddani są znacznie większym przeciążeniom. Podczas testu doskonale zadziałały systemy stabilizujące tor jazdy. Po uderzeniu w przeszkodę samochód dalej jedzie prosto, podczas gdy inne auta gwałtownie się obracały.
Auto sprawdzano również w teście automatycznego hamowania przed przeszkodą. Zarówno przy prędkości 19 km/h jak i 40km/h próby zakończyły się skutecznym, automatycznym wyhamowaniem przed przeszkodą.
IIHS pochwalił także ostrzeżenie o kolizji pojawiające się w sytuacji zagrożenia na ekranie przed kierowcą. Wynik w zakresie przeciwdziałania uderzeniom przodem auta: “superior” – najwyższy możliwy.
Nowe Volvo XC90 otrzymało najwyższe możliwe noty we wszystkich kategoriach, dzięki czemu jest najwyżej ocenionym autem z ocenionych przez instytut. Specjaliści z IIHS podkreślali efektywne działanie nowej wersji systemu City Safety zamontowanego w XC90.
Bezpieczny samochód
– Wynik niezależnego testu przeprowadzonego przez IIHS potwierdza wyjątkowość pracy, jaką wkładamy w rozwój bezpieczeństwa samochodów Volvo. Nadwozie stworzono w oparciu o klatkę bezpieczeństwa z najdoskonalszej stali, charakteryzującej się najwyższym poziomem twardości. W połączeniu ze wzmocnioną konstrukcją przodu auta i występującym w standardowym wyposażeniu systemem zapobiegania kolizji przez automatyczne wyhamowanie przed przeszkodą – City Safety sprawiły, że nowe XC90 to bezpieczny samochód – oceniła raport IIHS Cecilia Larsson, dyrektora centrum bezpieczeństwa Volvo w Goeteborgu.