Inżynierowie Volvo opracowują system, który pozwoliłby uniknąć kolizji z dzikimi zwierzętami. W Szwecji rozwijany jest system wykrywający łosie. Przedstawiciele Volvo udali się do Australii, żeby opracować technologię mającą zapobiegać zderzeniu z kangurami.
Na australijskich drogach co roku dochodzi do ok. 20 000 kolizji aut z kangurami. Według firm ubezpieczeniowych, przynosi to straty ok. 75 mln dolarów australijskich. Wypadki są groźne dla zwierząt, ale również dla życia i zdrowia pasażerów aut.
Radar i kamera penetrują drogę
Eksperci zajmujących się bezpieczeństwem w Volvo Cars zostali wysłani na Antypody celem badania i filmowania zachowania kangurów znajdujących się w pobliżu dróg. Liczą, że dzięki zebranym danym uda się stworzyć pierwszy na świecie system zapobiegania kolizji z kangurami.
System będzie się opierał na wykorzystaniu radaru i kamery, znanym z efektywnie wykorzystywanego w autach Volvo systemu City Safety. Pozwala on bez względu na porę dnia wykrywać samochody, rowerzystów, czy pieszych biorących udział w ruchu drogowym. Kolejnym krokiem jest wykrywanie oraz reagowanie na ruchy dzikich zwierząt.
System wykorzystuje dwa elementy: radar umieszczony na atrapie chłodnicy nieustannie skanuje drogę przed samochodem, a niezwykle czuła kamera wysokiej rozdzielczości umieszczona za przednią szybą śledzi wszelkie obiekty znajdujące się w pobliżu pojazdu. Po wykryciu dowolnego obiektu, system potrzebuje zaledwie 0,05 s aby zareagować, np. automatycznie hamując. Przeciętna ludzka reakcja na zauważony obiekt to ok. 1,2 s (24-krotnie dłużej).
Nieprzewidywalne kangury
– Podczas gdy technologia Pedestrian Detection stosowana w samochodach Volvo jest stworzona z myślą o sytuacjach miejskich i wysoko zaludnionych, system wykrywania kangurów będzie przydatny podczas podróży z prędkościami autostradowymi na drogach wielopasmowych – powiedział Martin Magnusson, senior safety engineer w Volvo Cars. – Kangury to wyjątkowo nieprzewidywalne zwierzęta, przez co są trudne do ominięcia. Jesteśmy jednak przekonani, że umiemy dostosować naszą technologię tak, aby poradziła sobie w tych trudnych sytuacjach. W Szwecji inżynierowie pracowali nad systemami wykrywającymi większe zwierzęta, które poruszają się znacznie wolniej, na przykład łosie, renifery, czy krowy. To one są poważnym zagrożeniem dla kierowców na drogach północnej Europy. Dlatego tak ogromną wagę przywiązujemy do kalibracji tego systemu pod kątem mniejszych zwierząt, które zachowują się zupełnie inaczej w pobliżu dróg. Jesteśmy dopiero na początku tej drogi, poznajemy możliwości, jakie daje nam ta niesamowita technologia.
Prowadzone przez Volvo badania dotyczące rozpoznawania kangurów są prowadzone w australijskim rezerwacie Tidbinbilla w pobliżu Canberry. To jedno z miejsc, gdzie kolizje z udziałem tych zwierząt zdarzają się statystycznie najczęściej.