Clarity Fuel Cell – auto na ogniwa wodorowe pokazano na trwającym salonie motoryzacyjnym w Japonii. Honda zaprezentowała również modele NSX i Civic Type R.
Model Clarity Fuel Cell ma być pierwszym na świecie seryjnym sedanem na wodór, mieszczącym stos ogniw paliwowych i układ napędowy pod maską, zgodnie z zasadą „maksimum dla człowieka, minimum dla maszyny‿. Poprzez minimalizację wymiarów elementów układu napędowego, udało się uzyskać przestronność wnętrza i komfort podróży dla pięciu osób.
700 km na jednym tankowaniu
Inżynierom udało się zredukować wymiary stosu ogniw paliwowych i układu napędowego do rozmiarów silnika benzynowego V6 o podobnej mocy. Kanałowe separatory falowego przepływu wodoru są bardziej zaawansowane, a ogniwa posiadają wyższą wydajność i bardziej smukły kształt, dzięki zmniejszeniu grubości każdej celi o 1 mm (czyli o 20 %). Usprawnienia łącznie pozwoliły zmniejszyć rozmiary stosu ogniw paliwowych o 33 % w stosunku do ogniw użytych kilka lat temu w modelu FCX Clarity.
Zwiększono moc silnika elektrycznego do 130 kW (177 KM), a gęstość wytwarzanej energii zwiększyła się o 60 %, do 3,1 kW/l.
Auto jest wyposażone w wysokociśnieniowy zbiornik paliwa (tankowanie trwa ok. 3 min. przy ciśnieniu wodoru 70 MPa i przy temperaturze 20°C) umożliwiający przechowywanie wodoru przy ciśnieniu 70 MPa, co pozwoliło na zwiększenie masy paliwa i wydłużenie zasięgu samochodu bez tankowania. Wydajny układ przeniesienia napędu i obniżone zużycie energii pozwala przejechać na pełnym zbiorniku ponad 700 km bez tankowania.
Duża moc, dwa tryby
Auto ma 4,9 m długości, 1,87 m szerokości i 1,48 m wysokości.
Silnik elektryczny o mocy maksymalnej 130 kW (177 KM), bez konieczności stosowania skrzyni biegów, zapewnia płynne przyspieszenie w każdym zakresie prędkości – od startu zatrzymanego, aż do prędkości maksymalnej.
Auto oferuje dwa tryby jazdy: “normal” zapewniający rozsądną równowagę pomiędzy zużyciem paliwa i osiągami oraz „sport‿ zapewniający dynamikę i przyspieszenia.
Honda jest jedną z pięciu firm samochodowych tworzących konsorcjum HyFive. W jego ramach dostarczy w 2016 roku część samochodów w ramach floty 110 pojazdów, które będą w Europie służyły do popularyzacji, promocji rozwoju, wykorzystania i prezentacji zalet napędu.
Zasilany wodorem model Clarity Fuel Cell wejdzie do sprzedaży w Japonii na początku 2016 roku. Kiedy odbędzie się europejska premiera, na razie nie wiadomo.
Civic Type R
Nowy Civic Type R jest napędzany najmocniejszym silnikiem, jaki kiedykolwiek trafił pod maskę Hondy oznaczonej jako Type R. 2-litrowa, wolnossąca jednostka generuje moc 201 KM przy 7800 obr./min. i moment obrotowy wynoszacy 193 Nm przy 5600 obr./min.
Civic Type R produkowany jest przez Honda of the (UK) Manufacturing.
Honda NSX
Druga generacja NSX otrzymała lekkie nadwozie i nowy, montowany wzdłużnie 3,5-litrowy silnik benzynowy V6 twin turbo, będący częścią sportowego systemu napędowego z trzema silnikami elektrycznymi – SPORT HYBRID SH-AWD (Super Handling All-Wheel Drive), przenoszącego napęd na wszystkie koła. Silnik V6 współpracuje z trzema silnikami elektrycznymi (z których dwa są umieszczone przy przednich kołach), a napęd z silnika spalinowego przenoszony jest za pośrednictwem 9-biegowej przekładni dwusprzęgłowej.
To auto o napędzie z układem hybrydowym ma moc 581 KM, a prędkość maksymalna wynosi 307 km/h.
Nowy NSX wyjedzie na europejskie drogi w 2016 roku.