Około 2 400 pługów, ok. 1 300 solarek, 144 pługi wirnikowe, 102 piaskarki i 79 unimogów już może wyjechać na drogi, jeśli nagle zajdzie tak potrzeba – poinformowała Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. W 257. magazynach przygotowano sól do posypywania jezdni. Wzdłuż dróg krajowych zostanie ustawionych ok. 1 500 km zasłon przeciwśnieżnych. Jak faktycznie wyjdzie akcja utrzymania dróg, okaże się w praktyce.
GDDKiA utrzymuje ok. 18 tys. km dróg krajowych (z wyjątkiem odcinków tych dróg przebiegających przez miasta na prawach powiatu). Stanowią one ok. 5 % wszystkich dróg w Polsce, ale przenoszą aż do 40 % ruchu kołowego.
– Przygotowania do zimy rozpoczynają się już wtedy, gdy temperatury sięgają 30 stopni C. Wtedy drogi krajowe oceniane są pod kątem technicznym: stan nawierzchni, poboczy i urządzeń odwadniających – informuje GDDKiA. – W razie konieczności, zleca się prace o charakterze utrzymaniowym, na przykład, remonty cząstkowe, udrożnienie rowów i ścieków przykrawężnikowych, które odpowiadają za sprawne odprowadzanie wody z jezdni. Dokonuje się przeglądu zadrzewienia, usuwane są też osłabione lub martwe gałęzie i konary drzew, które pod naporem śniegu mogłyby zagrozić bezpieczeństwu podróżnych.
Solą, piaskiem i kruszywem
Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg, w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu, przez 16 oddziałów GDDKiA.
Działaniami na drogach kierują 104 Rejony, 295 Obwodów Drogowych. Do ich zadań należy m.in. skompletowanie sprzętu do zimowego utrzymania dróg, zgromadzenie materiałów do zwalczania śliskości zimowej, w tym chlorku sodu i materiałów uszorstniających (np., piasek o średnicy cząstek od 0,1 do 1 mm, kruszywo naturalne lub sztuczne o uziarnieniu do 4 mm, kruszywo łamane – drobny grys, najczęściej granitowe, żużle wielkopiecowe o uziarnieniu do 4 mm, żużle kotłowe, paleniskowe o uziarnieniu do 4 mm), niezbędnych do prowadzenia akcji zimowego utrzymania dróg.
Roboty związane z odśnieżaniem i likwidacją śliskości wykonywane są przez wykonawców, wyłonionych w drodze przetargów, z którymi oddziały GDDKiA zawarły umowy na utrzymanie całej sieci.
Do akcji zimowego utrzymania dróg krajowych w całym kraju przygotowanych jest ok. 2 500 pojazdów.
Planowane zużycie m.in. soli drogowej w sezonie 2015/2016 wynosi ok. 500,0 tys. Mg chlorku sodu, ok. 5 tys. Mg chlorku wapnia i ok. 112, 4 tys. Mg materiałów uszorstniajacych.
Standardy utrzymania dróg krajowych
Sieć dróg krajowych w sezonie 2015/2016 będzie utrzymywana w okresie zimowym w następujących standardach: w standardzie I – ok. 4,6 tys. km, w II – ok. 11 tys. km, w III – ok. 1,7 tys. km, w V – ok. 0,7 tys. km.
Jednolitymi standardami zimowego utrzymania mają być objęte całe ciągi drogowe, w całym sezonie zimowym.
– W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności zawieje i zamiecie śnieżne, długotrwałe burze śnieżne, niweczące efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być trudne więc mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów zud – informuje GDDKiA.
Calodobowa informacja o warunkach ruchu
Punkty Informacji Drogowej (PID) GDDKiA zbierają dane o stanie dróg i przekazują je użytkownikom dróg oraz środkom masowego przekazu. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej GDDKiA (www.gddkia.gov.pl w zakładce “Serwis dla kierowców”).
Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKIA 19 111.
GDDKiA może podejmować również działania prewencyjne (posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu na określonych odcinkach dróg). Dla potrzeb operacyjnych zainstalowano ok. 1 000 kamer i ponad 500 stacji meteorologicznych, które przekazują następujące dane: podgląd na drogi krajowe, pomiar temperatury i wilgotności powietrza, pomiar temperatury nawierzchni oraz pomiar siły i kierunku wiatru.
„Utrzymaj standard‿
Coraz więcej dróg krajowych w Polsce obsługiwanych jest w formule „Utrzymaj standard‿, tzn., jedna firma dostaje w opiekę dany odcinek drogi i odpowiada za jej stan techniczny. Firma ma obowiązek odśnieżać drogę w czasie przyjętym w zakładanym standardzie, dbać o bieżące naprawy nawierzchni, znaków drogowych, barier energochłonnych.
Do zadań GDDKiA należeć będą tylko poważniejsze remonty.
Pierwszy kontrakt na utrzymanie dróg w modelu „Utrzymaj standard‿ ruszył w 2010 roku na drodze ekspresowej S3. W tym standardzie obsługiwanych jest ok. 900 km dróg, m. in. Autostradowa Obwodnica Wrocławia (A8), odcinek A2 Konin-Konotopa, Południowa Obwodnica Warszawy (drogi ekspresowe S2 i S79).
Chcesz przejechać – przepuść
Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Sprzęty są szerokie, niektóre zajmują cały pas drogi, poruszają się wolno – z prędkości ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę, bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi. Warto je przepuścić.