• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Trasa N-S - nowa koncepcja. "Bitwa" o tunel pod torami

Trasa N-S – nowa koncepcja. "Bitwa" o tunel pod torami

2 grudnia 2015

 

Zlikwidowanie jednego pasa ruchu na ul. Słowackiego, tunelu pod torami kolejowymi i przeniesieniu przejścia dla pieszych i rowerzystów na wiadukt – to najnowsza propozycja projektantów dotycząca przebiegu trasy N-S. Budzą one jednak duże kontrowersje.

 

Najnowszy pomysł przebiegu trasy N-S, opracowanie firmy Karo, spotyka się z negatywnymi opiniami kilku środowisk. Chodzi o duże zmiany w organizacji ruchu na wiadukcie w ul. Słowackiego.

 

Jeden pas ruchu i tunel do likwidacji

Koncepcja przebiegu trasy N-S była przedstawiona na ostatnim posiedzeniu Zespołu ds. Poprawy Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym przy Prezydencie Miasta Radomia.

 

– W ramach trasy N-S, na ulicy Słowackiego, jadąc od strony ulicy 25 Czerwca, planowane jest zawężenie jezdni w kierunku Glinic i Idalina do jednego pasa. Prawy pas byłby wyłączony z ruchu i przeznaczony pod budowę zatoki autobusowej i wydzielenie miejsc parkingowych, tak jak na ulicy Traugutta – powiedział Bogusław Jończyk, kierownik wydziału ds. inżynierii ruchu w Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji w Radomiu. – Na wiadukt, od strony centrum miasta, wjazd byłby jednym pasem. Z drugiej strony, od Glinic i Idalina, z jednego pasa ma być wydzielony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 metra, oddzielony od jezdni barierkami. Piesi i rowerzyści mieliby się przemieszczać górą, wiaduktem, w obu kierunkach. Jednocześnie, zlikwidowany ma być tunel pod torami kolejowymi. I tak mało kto z niego korzysta ze względu na przebywający w jego okolicy “element”.

 

Zdaniem Bogusława Jończyka, pozostawienie jednego pasa ruchu – jadąc od centrum w stronę Glinic – nie spowoduje uciążliwości w ruchu i korkowania się tej części ul. Słowackiego, bo ruch przeniesie się na trasę N-S, od dworca PKP do ul. Szklanej i Żeromskiego.

 

Wiele grup przeciw koncepcji

Taki pomysł przebiegu trasy N-S budzi wątpliwości i negację niejednej grupy.

 

– Mamy poważne zastrzeżenia do tej koncepcji. Nie ma żadnych zdarzeń z przejściem podziemnym, pod torami. To są dane z Policji z ostatnich trzech lat. Była jedna kolizja drogowa na ulicy Czachowskiego. Są drobne, pojedyncze wybryki związane z działalnością tak zwanej “mety” w jednej z okolicznych kamienic – mówił Jarosław Kowalik z Zespołu Konsultacyjnego ds. Gospodarczych przy Prezydencie Miasta Radomia. – Propozycja jest taka, żeby tunel pod torami zostawić, a nawet go przedłużyć, dobrze oświetlić i objąć monitoringiem. Nie bez znaczenia jest, że przy spowolnieniu ruchu zwiększy się emisja spalin. Może przeprowadzić eksperyment jak korkowałoby się miasto, gdyby wyłączyć ten jeden pas ruchu na ulicy Słowackiego?

 

Z przedstawionymi argumentami zgodził się policjant z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Radomiu.

Za zachowaniem tunelu był również Zbigniew Mazurkiewicz, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego.

 

 

Tunel dla pieszych i rowerzystów

Portal radommoto.pl włączył się w dyskusję nad wspomnianą koncepcją. Uważamy, że zachowanie tunelu pod torami, a nawet jego przedłużenie, jest dobrym rozwiązaniem. Z wielu względów.

Po pierwsze, tunel jest ciągle wykorzystywany przez pieszych, więc podobnie powinno być po oddaniu trasy N-S.

Po drugie, będzie częściej wykorzystywany w miesiącach zimowych, gdy spadnie śnieg. Mamy bowiem wątpliwości, czy ciąg pieszo-rowerowy na wiadukcie będzie należycie utrzymany w przypadku opadów śniegu lub oblodzenia. Czy będzie na bieżąco odśnieżany, posypywany piaskiem lub środkami rozpuszczającymi lód tak, żeby piesi i rowerzyści mogli przejść i przejechać bezpiecznie na drugą stronę? Może się okazać, że przez kilka zimowych miesięcy ten ciąg pieszo-rowerowy w ogóle nie będzie wykorzystywany.

Po trzecie, ciąg pieszo-rowerowy można poprowadzić tunelem. Będzie bezpieczniej dla obu grup. Naturalnie, należy do wydłużyć i tak zmodernizować poprzez wybudowanie ramp dla rowerzystów, żeby mogli oni bez problemów z niego korzystać. Po wyjeździe z tunelu, z jednej i drugiej strony, ścieżki rowerowe można połączyć z ulicami.

Po czwarte, brak jest zjazdu z wiaduktu w ul. Słowackiego i włączenie go w jezdnię trasy N-S w kierunku ulic Żeromskiego i Szklaną. Nie można zatem mówić o odciążeniu ul. 25 Czerwca, co często jest podtrzymywane.

 

 

 

Reklama

 

 

Rowerzyści również chcą tunelu

Według Bractwa Rowerowego, pomysł na wytyczenie jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego na wiadukcie jest nie do zaakceptowania. Brak jest bowiem połączeń z istniejącymi obustronnymi pasami rowerowymi po stronie Glinic i jak rowerzyści mają zjeżdżać w kierunku ul. Żeromskiego. Zdaniem organizacji rowerzystów, przejście wiaduktem wydłuży drogę pieszych w relacji ulic: Giserska-Czachowskiego.

Bractwo proponuje przebudowę tunelu pod torami tak, żeby była możliwość przejazdu przez niego rowerem, a także wytyczenie obustronnych pasów rowerowych na wiadukcie.

 

Reklama

 

Trasa gotowa w dwa lata

Trasa N-S ma połączyć ul. Szklaną (pod wiaduktem w ul. Żeromskiego) z rondem Mikołajczyka na skrzyżowaniu ulic 25 Czerwca, Beliny-Prażmowskiego i Czachowskiego oraz umożliwić wjazd na (od strony dworca PKP) i zjazd z wiaduktu w ul. Słowackiego (po północnej stronie jezdni, jadąc od strony Glinic). Pod budowę trasy N-S zostaną wyburzone zabudowania u zbiegu Czachowskiego i Słowackiego, po stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi.

Prace budowlane mają się rozpocząć w przyszłym roku. Odcinek ma być gotowy do końca 2017 roku.

 

 

 

Reklama

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt