“W piątek, w godzinach porannych zostaną wprowadzone zmiany w organizacji ruchu w południowej części Śródmieścia”, poinformował Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji. Okazało się, że nie wszystkie linie na jezdni zostały wymalowane, a jedne znaki pionowe wykluczały drugie. Tak nie powinno być!
W piątek rano, między godziną 8 a 9, byliśmy na ul. Sienkiewicza, żeby zobaczyć jak kierowcy radzą sobie po wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu i strefy Tempo 30. Okazało się, że roboty jeszcze nie są ukończone, a przez złe oznakowanie pionowe mogło dojść do stłuczek.
Zasada “prawej ręki” nie działa
Zacznijmy od tego, że ruchu na ul. Sienkiewicza i odchodzących od niej ulic był niewielki. Od strony 25 Czerwca ustawiono znak pionowy informujący o wjeżdżamy w obszar strefy tempo 30 i że skrzyżowania są równorzędne, czyli nadjeżdżający z prawej strony mają pierwszeństwo (jadąc ul. Sienkiewicza, od strony ul. 25 Czerwca, trzeba ustąpić pierwszeństwa wyjeżdżającym z Mickiewicza i z Moniuszki, a jadąc w drugą stronę ul. Sienkiewicza od ul. Piłsudskiego, trzeba przepuścić wyjeżdżających z prawej strony z ul. Moniuszki, z ul. Mickiewicza i z ul. Wyszyńskiego). Na skrzyżowaniach, są wymalowane linie warunkowego zatrzymania, P-14, przerywane (nie wszędzie, o tym za chwilę). Dodatkowo, na jezdniach wymalowano piktogram “30”.
Podobne znaki, pionowy i piktogram, są na ul. Wyszyńskiego przy wjeździe od Waryńskiego. No właśnie, czyli dojeżdżając do Sienkiewicza mamy pierwszeństwo skręcając w prawo lub w lewo, przed jadącymi tą ulicą od strony Piłsudskiego (ale musimy przepuścić jadących Sienkiewicza od 25 Czerwca). W pewnym momencie o mało nie doszło do zderzenia dwóch samochodów poruszających się tymi ulicami, w takich kierunkach. Okazało się, że mimo linii warunkowego zatrzymania Sienkiewicza, kierowcy nie zamierzali nawet zwolnić. Dlaczego? Bo na całej Sienkiewicza nadal były ustawione znaki pionowe D-1 “droga z pierwszeństwem”, przy każdym skrzyżowaniu. Natomiast na Wyszyńskiego, przed Sienkiewicza, umieszczony jest dalej znak ostrzegawczy A-7 “ustąp pierwszeństwa przejazdu”.
Wprawdzie jest hierarchia ważności znaków, znak pionowy
jest “wyższy” rangą przed znakiem poziomym, ale wielu kierowców może kierować się wcześniej ustawionym znakiem D-48 “zmiana organizacji ruchu, skrzyżowanie dróg równorzędnych”.
Brak białych linii,
kończą wyniesione przejście
Jak wspomnieliśmy wcześniej, nie na wszystkich skrzyżowaniach wymalowane były linie warunkowego zatrzymania. Tak było, np. na Mickiewicza i na Moniuszki.
– Nie można było wcześniej wymalować linii, ze względu na mokrą nawierzchnię jezdni. Ale dzisiaj zostaną one wymalowane. Najwyżej pracownicy osuszą jezdnię – powiedział nam Bogusław Jończyk, kierownik działu inżynierii ruchu w Miejskim Zarządzie Dróg i Komunikacji.
Zwróciliśmy uwagę na wykluczające się oznakowanie na skrzyżowaniu Sienkiewicza i Wyszyńskiego. Znaki pionowe miały być zdjęte w ciągu kilkunastu minut.
Na skrzyżowaniu ulic Sienkiewicza i Piłsudskiego jest tzw. łamane pierwszeństwo. Trzeba będzie przepuścić wyjeżdżających z ul. Sienkiewicza.
Odcinek ul. Piłsudskiego od strony placu Konstytucji 3 Maja (strefa zamieszkania) jest wlotem podporządkowanym.
Strefa zamieszkania jest również na placu Konstytucji 3 Maja (jezdnie po obu stronach kościoła) oraz na ulicach: Prusa (od Sienkiewicza do końca) i Hoppena (łącznik między Prusa i Wyszyńskiego).
Na ul. Mickiewicza, od Sienkiewicza do Galerii Rosa, wprowadzono ograniczenie prędkości do 20 km/h.
Zmieniła się również lokalizacja dwóch przystanków Sienkiewicza / Moniuszki dla linii 1 i 15.
Przystanek Sienkiewicza / Moniuszki 01 (w kierunku ul. Piłsudskiego) stanie na nowym odcinku chodnika w pobliżu kolektury Lotto (między Moniuszki a Mickiewicza), a przystanek Sienkiewicza / Moniuszki 02 (w kierunku ul. 25 Czerwca) stanie na nowym chodniku koło apteki, naprzeciwko Urzędu Stanu Cywilnego.
Robotnicy kończyli prace przy wyniesionym przejściu dla pieszych na ul. Mickiewicza, między Traugutta a Sienkiewicza.
Strefa ograniczonej prędkości Tempo 30 w południowej części Śródmieścia obowiązuje na następujących odcinkach ulic:
– Sienkiewicza, od 25 Czerwca do Piłsudskiego,
– Wyszyńskiego, od Waryńskiego do Sienkiewicza,
– Mickiewicza, od Traugutta do Sienkiewicza,
– Moniuszki, od Traugutta do Żeromskiego,
– Piłsudskiego, od Traugutta do Sienkiewicza.
Falstart
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w środę rozesłał do mediów informację o wprowadzeniu zmian w organizacji ruchu w południowej części Śródmieścia. Tak miało być od godzin porannych. Tyle, że jak przedstawiliśmy, nastąpił falstart, nie wszystko zostało zrobione. Nic przecież nie stoi na przeszkodzie, żeby wprowadzić strefę Tempo 30 i zmiany w organizacji ruchu, gdy już wszystko zostanie zrobione: odpowiednie znaki pionowe zawieszone lub zdjęte, a na jezdniach będą linie warunkowego zatrzymania. Dwa lub trzy dni przecież nikogo nie zbawi.