• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Amortyzatory - modyfikować czy wymieniać?

Amortyzatory – modyfikować czy wymieniać?

3 stycznia 2016

 

Montowane fabrycznie amortyzatory odpowiadają przeznaczeniu samochodu. Inna konstrukcja trafi pod obciążenie auta miejskiego, inna terenowego, a jeszcze inna sportowego.Nawet do tego samego egzemplarza auta może pasować kilka referencji amortyzatora jednego producenta.

 

Praktycznie w każdym pojeździe można bezpiecznie modyfikować jego zawieszenie. Jest to możliwe dzięki zastosowaniu amortyzatorów o odmiennych konstrukcjach, a przez to charakterystykach pracy (producenci często uczestniczą w pracach już na etapie projektowania auta). Dzięki temu, pełne pole do popisu mają zwolennicy prawdziwego tuningu, którzy w pełni są świadomi końcowego rezultatu – czerpania radości z jazdy samochodem.

 

– Firma BILSTEIN współpracuje z wieloma koncernami motoryzacyjnymi na całym świecie, opracowując i dostarczając amortyzatory na pierwszy montaż. Identycznej jakości produkty trafiają również na rynek części zamiennych – mówi Andrzej Chmielewski doradca techniczny IHR. – Mając dostęp do dokumentacji technicznej możemy zaoferować całą linię amortyzatorów umożliwiających modyfikację właściwości jezdnych. Oczywiście takie referencje uzyskują stosowne aprobaty producentów samochodów i niezależnych instytutów badawczych.

 

Przy wymianie zużytych na nowe mechanik nie będzie miał problemu, wystarczy, że w katalogu producenta odnajdzie odpowiednią referencję.

 

– Dla ułatwienia wyboru, oferta amortyzatorów została podzielona na dwie linie. Czarna, tak zwana Replacement, przeznaczona jest do zastąpienia zużytych amortyzatorów, zaś żółta, czyli Performance, do przeprowadzenia modyfikacji. Zmiany mogą obejmować obniżenie lub podwyższenie zawieszenia bądź regulację jego sztywności – dodaje Andrzej Chmielewski.

 

Amortyzatory BILSTEIN z serii Replacement mają dokładnie tę samą jakość, co egzemplarze przeznaczone na pierwszy montaż w fabrykach samochodów. Linię tworzą jedno- i dwururowe modele B2 i B4. W tym ostatnim wykorzystano unikalną technologię ciśnienia gazu.

Seria Performance obejmuje modele B6, B8, B12, B14 i B16. Każdy z nich nadaje zawieszeniu inną charakterystykę przy zachowaniu optymalnej przyczepności do podłoża. Wśród nich są również amortyzatory przeznaczone do off-roadu oraz samochodów o ekstremalnych osiągach.

 

Niezależnie od decyzji trzeba pamiętać o podstawowej regule. Zużyte amortyzatory zawsze wymieniamy parami, a w przypadku modyfikacji zawieszenia montujemy nowe do wszystkich kół. Jeśli w komplecie nie ma sprężyn, trzeba je dokupić i obowiązkowo założyć. Ważny jest również rodzaj i rozmiar ogumienia, źle dobrany znacząco wpłynie na komfort jazdy.

 

I na koniec najważniejsze: wymiana amortyzatorów czy dobór odpowiednich referencji i przeprowadzenie modyfikacji nie jest zajęciem dla każdego użytkownika samochodu. Lepiej taką usługę zlecić profesjonalistom. Unikniemy nie tylko finansowych pomyłek, ale też stworzenia zagrożenia na drodze.

Roman Furciński, źródło: Proautomotive, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt