Tunel pod torami kolejowymi zostanie zlikwidowany. Zlikwidowany będzie jeden pas ruchu na wiadukcie ul. Słowackiego z przeznaczeniem dla pieszych i rowerzystów. Takie są ustalenia przebiegu trasy N-S. Projektanci nie uwzględnili w ogóle głosów sprzeciwu i innych propozycji.
Przebieg trasy N-S, opracowany przez firmę Karo, był przedstawiany pod koniec ubiegłego roku m.in. na posiedzeniu Zespołu ds. Poprawy Bezpieczeństwa w Ruchu Drogowym przy Prezydencie Miasta Radomia. Ze względu na negatywne opinie kilku uczestników posiedzenia, projektanci jeszcze raz mieli się zastanowić nad organizacją ruchu w związku z przebiegiem trasy N-S.
Projektanci swoje
Niestety, wychodzi na to, że propozycja wspominanego Zespołu nie została wzięta pod uwagę. Podobnie jak głosy i opinie niektórych środowisk.
– Uzgodniona jesienią ubiegłego roku koncepcja trasy N-S od ronda Mikołajczyka do ulicy Szklanej jest obowiązująca. Zgodnie z nią, przejście podziemne pod torami kolejowymi zostanie zlikwidowane, natomiast piesi i rowerzyści będą mieli wydzielony na wiadukcie ciąg pieszo-rowerowy. Niestety, ze względu na brak dostępnego terenu po stronie Glinic, nie ma możliwości przebudowania istniejącego przejścia podziemnego w taki sposób, by spełniało ono obecne wymogi techniczne pod kątem potrzeb osób niepełnosprawnych oraz mających problemy z poruszaniem się – poinformował nas Dariusz Dębski, rzecznik Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji w Radomiu.
Dlaczego nie można przebudować przejścia podziemnego od strony Glinic, nie wiadomo. Pytanie, czy musi być gruntownie przebudowane? Czy nie wystarczy niewielka modernizacja? Naszym zdaniem, od strony Glinic nie są potrzebne wielkie prace. Jeśli już, to niewielka modyfikacja.
Jakie zmiany nas czekają?
Tunel pod torami kolejowymi ma być zlikwidowany. Na wiadukcie, od Glinic i Idalina, z jednego pasa ma być wydzielony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 metra, oddzielony od jezdni barierkami. Piesi i rowerzyści mają się przemieszczać górą, w obu kierunkach.
Na ul. Słowackiego, jadąc od strony ul. 25 Czerwca, ma być jeden pas ruchu w kierunku Glinic i Idalina. Prawy pas ma być wyłączony z ruchu i przeznaczony pod budowę zatoki autobusowej i wydzielenie miejsc parkingowych (tak jak na ul. Traugutta). Zdaniem Bogusława Jończyka, kierownika wydziału inżynierii ruchu drogowego w MZDiK, pozostawienie jednego pasa ruchu – jadąc od centrum w stronę Glinic – nie spowoduje uciążliwości w ruchu i korkowania się tej części ul. Słowackiego, bo ruch przeniesie się na trasę N-S, od dworca PKP do ul. Szklanej i Żeromskiego.
Argumenty oponentów
Przeciwnicy takiej organizacji ruchu, a szczególnie likwidacji tunelu są m.in. Jarosław Kowalik z Zespołu Konsultacyjnego ds. Gospodarczych przy Prezydencie Miasta Radomia, Zbigniew Mazurkiewicz, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, Bractwo Rowerowe i radommoto.pl. Bractwo Rowerowe i radommoto.pl, niezależnie od siebie, proponowało przebudowę tunelu pod torami tak, żeby służył pieszym i żeby była możliwość przejazdu przez niego rowerem.
Bractwo uważa również, że pomysł na wytyczenie jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego na wiadukcie jest nie do zaakceptowania. Brak jest bowiem połączeń z istniejącymi obustronnymi pasami rowerowymi po stronie Glinic i jak rowerzyści mają zjeżdżać w kierunku ul. Żeromskiego, a przejście wiaduktem wydłuży drogę pieszych w relacji ulic: Giserska-Czachowskiego.
Jarosław Kowalik proponował przeprowadzić eksperyment jak korkowałoby się miasto, gdyby wyłączyć jeden pas ruchu na ul. Słowackiego.
Naszym zdaniem – radommoto.pl, tunel jest bezpieczniejszy dla pieszych i rowerzystów. Poza tym, mamy wątpliwości, czy ciąg pieszo-rowerowy na wiadukcie będzie należycie utrzymany w przypadku opadów śniegu lub oblodzenia. Może się bowiem okazać, że przez kilka zimowych miesięcy ten ciąg pieszo-rowerowy w ogóle nie będzie wykorzystywany.
Trasa gotowa w 2017 roku?
Trasa N-S ma połączyć ul. Szklaną (pod wiaduktem w ul. Żeromskiego) z rondem Mikołajczyka na skrzyżowaniu ulic 25 Czerwca, Beliny-Prażmowskiego i Czachowskiego oraz umożliwić wjazd na (od strony dworca PKP) i zjazd z wiaduktu w ul. Słowackiego (po północnej stronie jezdni, jadąc od strony Glinic). Pod budowę trasy N-S zostaną wyburzone zabudowania u zbiegu Czachowskiego i Słowackiego, po stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi.
Odcinek ma być gotowy do końca 2017 roku.
Zobacz też: