Stacje: Orlen, Lotos i Statoil mają największe uznanie wśród kierowców. Najważniejszym argumentem “za”, jest ilość punktów przy drogach. Ale na końcowy wynik składają się jeszcze inne czynniki.
Co zrobić, żeby przyciągnąć do siebie kierowców, stałych klientów, którzy będą przyjeżdżali tankować swoje auta właśnie na tej jednej, “swojej stacji”? Samym paliwem już trudno przyciągnąć klienta. Trzeba zaoferować coś jeszcze, usługi dodatkowe.
Z badania ARC Rynek i Opinia wynika, że liderami rankingu głównego satysfakcji są sieci: Orlen, Lotos oraz Statoil.
Dla kierowców, najważniejszym czynnikiem wpływającym na satysfakcję ze stacji paliw jest gęstość sieci. Z kolei najpopularniejszymi usługami dodatkowym, z których korzystają, są: mycie szyb, toaleta oraz zakup ciepłych napojów. Natomiast, tylko co dziesiąty kierowca korzysta na stacji z bankomatu, myjni czy z Wi-Fi.
Reklama
Kierowcy oceniając sieci stacji paliw zwracają uwagę przede wszystkim na ich dostępność. Wśród pięciu najważniejszych czynników wpływających na satysfakcję kierowców ceny znalazły się na przedostatnim miejscu.
Czynniki wpływające na satysfakcję (skala 0-1)
Liderzy w poszczególnych kategoriach:
Oznakowanie stacji: Orlen
Gęstość sieci: Orlen
Obsługa: Statoil
Oferta gastronomiczna: Orlen
Czystość stacji: Statoil
Sklep i usługi dodatkowe: Lotos
Usługi dodatkowe, z których kierowcy korzystają najczęściej
Tylko co piąty kierowca korzysta na stacjach benzynowych z usług dodatkowych.
Najaktywniejsi w korzystaniu z usług dodatkowych są kierowcy tankujący na stacjach Lotos (myjnia, mycie szyb, prysznic, fast food, sklep, Wi-Fi, bankomat) i Orlen (kompresor, toaleta, ciepłe napoje).
– Nasze badanie wyraźnie pokazuje, że klienci stacji paliw cenią sobie przede wszystkim ich dostępność. Pozostałe czynniki mają drugorzędne znaczenie, aczkolwiek klienci zwracają uwagę na poziom obsługi czy czystość stacji. Mimo iż obecnie, zwłaszcza sieciowe stacje paliw, są miejscem, gdzie można i skorzystać z Internetu, i napić się kawy czy zjeść coś na ciepło, kierowcy korzystają z tych udogodnień w ograniczonym zakresie. Nie oznacza to jednak, że poziom tych usług nie jest istotny. W większym stopniu jednak można się spodziewać, że z dodatkowych opcji oferowanych przez stacje benzynowe korzystają częściej kierowcy podczas długich tras – komentuje Michał Piechocki z ARC Rynek i Opinia.
Badanie przeprowadzono metodą CAWI (ankiety online) na panelu konsumenckim epanel.pl w dniach od 12 lutego do 9 marca tego roku, na próbie N=1544 respondentów. Respondentami byli kierowcy tankujący regularnie na stacjach: BP, Lotos, Orlen, Shell oraz Statoil.
Źródło: Badanie satysfakcji klientów stacji paliw, ARC Rynek i Opinia, kwiecień 2016.