• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Walczymy o właściwe oznakowanie strefy płatnego parkowania

Walczymy o właściwe oznakowanie strefy płatnego parkowania

13 czerwca 2016

 

Powracamy do sprawy Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego w Radomiu. Naszym zdaniem, jak już kilkarotnie pisaliśmy, na niektórych jej odcinkach nie powinny być pobierane opłaty, bo miejsca postojowe są niewłaściwie oznakowane. I to udowodnimy.

 

W marcu i kwietniu pisaliśmy już o niewłaściwym oznakowaniu miejsc postojowych w SPPN. Powracamy ponownie do tematu.

Zaczynamy od tego, że wystosowaliśmy pismo w tej sprawie do Radosława Witkowskiego, prezydenta Radomia. Napisaliśmy w nim m.in., żeby prezydent podjął stosowne działania w sprawie uregulowania pobierania opłat w SPPN uważając, że wiele jej odcinków, na której pobierane są opłaty za postój pojazdów, jest oznakowana niezgodnie z obowiązującymi przepisami.

 

Nasze argumenty

Powołaliśmy się na art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy “Prawo o drogach publicznych”, który mówi o obowiązku opłacania parkowania pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego i na art. 13b ust. 1 określający kiedy można pobierać opłatę za parkowanie pojazdów: “(…) w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowych (…)”.

Nadmieniliśmy, że rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków umieszczania ich na drogach (Dz. U. nr 220, poz. 2181), w załączniku nr 1 w części 5 “Znaki informacyjne” (w brzmieniu obowiązującym od dnia 14 lutego 2014 roku wprowadzonym rozporządzeniem Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 września 2013 roku zmieniającym w/w rozporządzenie Ministra Infrastruktury) stanowi, że “(…) w strefie oznakowanej znakiem D-44 (strefa płatnego parkowania) miejsca dla postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi określonymi w pkt 5.2.18 oraz znakami poziomymi określonymi w załączniku nr 2 do rozporządzenia w: pkt 5.2.4, pkt 5.2.5, pkt 5.2.6 i pkt 5.2.9.2 (…)”. Na zarządzających strefami płatnego parkowania nałożono obowiązek właściwego oznakowania miejsc postojowych. Obok znaków pionowych (D-18 „parking”, D-18a „parking – miejsce zastrzeżone”, D-18b „parking zadaszony”) miejsce postojowe musi więc być wyznaczone oznakowaniem poziomym, czyli wymalowanymi liniami (P-18 „stanowisko postojowe”, P-19 „linia wyznaczająca pas postojowy”, P-20 „koperta”, P-24 “miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”). Oznacza to, że nie powinny być naliczane opłaty za postój (a także opłaty dodatkowe), jeśli miejsce parkowania zostało oznakowane jedynie znakiem pionowym lub jedynie znakiem poziomym.

Wymieniliśmy, że na wielu odcinkach radomskiej SPPN, m.in. na placu Konstytucji 3 Maja, ulicach: Moniuszki, Piłsudskiego, Żeromskiego, Rwańskiej, Skłodowskiej-Curie, na parkingach przed UM przy ul. Kilińskiego i między ul. Kilińskiego a Niedziałkowskiego, brak jest oznakowania poziomego wyznaczającego miejsca postojowe, czyli wymalowanych linii. Wyznaczanie miejsc postojowych z ciemniejszej kostki granitowej lub brukowej, co ma miejsce na niektórych z wymienionych ulic i placów, nie stanowi miejsca postojowego w rozumieniu par. 85 ust. 2 Rozporządzenia Ministrów Infrastruktury oraz Spraw Wewnętrznych i Administracji z 31 lipca 2002 roku w sprawie znaków i sygnałów drogowych (Dz. U. nr 170, poz. 1393), zgodnie z którym znaki drogowe poziome są barwy białej lub żółtej. Zatem, opłatę można pobierać, gdy miejsce jest oznakowane zgodnie z przepisami prawa tj. znakiem pionowym i poziomym, czyli wymalowanymi liniami na jezdni. W praktyce jednak kontrolerzy Miejskiego Zarządu Dróg i Komunikacji nakładają kary dodatkowe dla kierowców w miejscach, w których nie ma wyznaczonych poziomych miejsc postojowych, a nawet wówczas, gdy zaparkują auta w pasach drogowych na terenie strefy.

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji nie respektuje powszechnie obowiązujących przepisów prawnych. Nakładając opłaty dodatkowe powołuje się jedynie na uchwałę Rady Miejskiej Radomia i zapis, że “(…) opłata za parkowanie pojazdów samochodowych obowiązuje w każdym miejscu SPPN, w całym pasie drogowym danej ulicy (…)” (ostatnia Uchwała nr 180/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 31 sierpnia 2015 roku w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie Płatnego Parkowania Niestrzeżonego, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat w mieście Radom, par. 1 ust. 3). Zwracamy uwagę, że prawo lokalne musi być zgodne z przepisami prawa powszechnie obowiązującymi.

Poprosiliśmy prezydenta o szybkie spowodowanie wstrzymania pobierania opłat za postój pojazdów samochodowych w tych miejscach SPPN, w których są one wyznaczone tylko jednym znakiem – pionowym lub poziomym, czyli wymalowanymi liniami, albo żadnym z nich (pas drogowy w obszarze strefy oznakowanej znakiem D-44 – strefa płatnego parkowania), czyli niezgodnie z przywołanym wyżej rozporządzeniem, oraz zainicjowania odpowiedniej zmiany w/w uchwały Rady Miejskiej.

 

Odpowiedź UM

W odpowiedzi otrzymaliśmy pismo sygnowane przez Konrada Frysztaka, wiceprezydenta Radomia. Przyznano w nim, że zgodnie z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 roku o drogach publicznych, korzystający z dróg publicznych są obowiązani do ponoszenia opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania oraz, że opłatę pobiera się za postój w wyznaczonym miejscu. Dalej jest już jednak inna interpretacja prawna urzędników radomskiego magistratu.

“(…) Jednocześnie, w art. 13b ust. 6 pkt 1 ustawodawca określił dla organu zarządzającego ruchem obowiązek wyznaczenia w strefie płatnego parkowania miejsca przeznaczonego na parkowanie , nie okreslając szczegółowo sposobu oznaczenia poszczególnych miejsc postojowych. Powyższa ustawa nie zawiera aktów wykonawczych, które określałyby w jaki sposób należy oznaczać miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania.

W tym miejscu warto zaznaczyć, iż obowiązek wnoszenia opłat za parkowanie jest jednoznaczny i wynika z aktu pprawnego będącego ustawą (ustawą o drogach publicznych).

Należy podkreślić, iż nowelizacja rozporządzenia wykonawczego do innej ustawy “Prawo o ruchu drogowym”, a nie ustawy o drogach publicznych, nie może zmieniać aktu prawnego rangi ustawowej i nie powinna w odmienny sposób regulować. Mowa jest zatem o rozporządzeniu Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 23 września 2013 roku zmieniające rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku w sprawie szczegółówych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach. Akt niższej rangi jakim jest rozporządzenie, nie może zmieniać ustawy. Tym bardziej ustawy, która nie zawiera upoważnienia do wydania takiego rozporządzenia, przy czym rozporządzenia są aktami normatywnymi stanowiącymi jedno ze źródeł prawa, ale wydawane na podstawie szczegółowego upoważnienia zawartego w ustawie. Takiego upoważnienia ustawa o drogach publicznych nie zawiera (…)”.

Zdaniem radomskich urzędników, “(…) istenija pewne rozbieżności w treści samego rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 3 lipca 2003 roku (…)”. Przyznano, że w jednym z zapisów przewiduje się dla oznaczenia miejsc postojowych w strefie znaki pionowe oraz poziome, “(…) w innej zaś części aktu przewiduje [prawodawca – przy. red.], iż oznakowanie poziome jest uzupełnieniem dla znaków pionowych. W celu usunięcia wątpliwości co do treści rozporządzenia należy stosować wykładnię celowościową zapisów i odpowiedzieć sobie na pytanie, w jakim celu stawiane są znaki i jaką mają pełnić funkcje. Nieracjonalne wydaje się stawianie znaków poziomych i pionowych, które oznaczają to samo (…)”.

Naturalnie, wiceprezydent powołał się na wspomnianą już wcześniej uchwałę Rady Miejskiej w Radomiu z 31 sierpnia 2015 roku i zapis, że opłata za parkowanie pojazdów samochodowych obowiązuje w każdym miejscu SPPN.

“(…) Wobec powyższego przedstawionego stanu prawnego oraz rozbieżności w treści samego rozporządzenia wydaje się za daleko posuniete stwierdzenie, iż miejsca postojowe w strefie należy oznaczać zarówno znakami poziomymi jak i pionowymi (…)”.

 

Przedstawimy inne argumenty

Pismo z UM nie zamyka sprawy. W następnych publikacjach zamierzamy przedstawić m.in. opinię jednej z kancelarii prawnych i wyroki sądów na temat właściwego oznakowania strefy płatnego parkowania. Będzie też o tym, że Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji za parkowanie pojazdów w tym samym miejscu SPPN jednym anuluje wezwanie do zapłaty dodatkowej, a innym nie.

Roman Furciński, fot. ilustracja

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt