Budowa zachodniej obwodnicy Radomia nie powinna napotkać trudności, zwłaszcza jeśli chodzi o finansowanie. Pieniądze na inwestycję mają pochodzić m.in. z unijnego budżetu.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała w tym tygodniu umowy o dofinansowanie dla trzech projektów drogowych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Wśród nich jest budowa obwodnicy Radomia w ciągu drogi ekspresowej S7 (wsparcie uzyskały również budowy: autostrady A1 od Pyrzowic do Częstochowy – 57,7 km i ekspresowej „ósemki‿ od Wyszkowa do granicy województwa – 38,5 km).
Obwodnica o długości prawie 25 km
Zachodnia obwodnica Radomia będzie częścią nowo budowej drogi ekspresowej S7 od Jedlińska do Jędrzejowa. Jadąc od Warszawy w stronę Radomia, będzie miała swój początek w Jedlance, przed skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Tu odbije w prawo i nową drogą o długości 24,65 km połączy się z obecną “siódemką”, między Młodocinem Mniejszym a Krogulczą Suchą.
Będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m i pasie awaryjnym o szerokości 2,5 m na każdej, a także szerokim pasem rozdziału stanowiącym rezerwę pod trzeci pasu ruchu.
Zaplanowano na niej cztery węzły drogowe („Radom Północ‿, „Radom Zachód‿, „Wolanów‿ i „Radom Południe‿), które bezkolizyjnie umożliwią komunikację i rozprowadzenie ruchu do innych dróg, również lokalnych.
Przewidziano 20 wiaduktów (w tym 12 skrzyżowań dwupoziomowych), cztery mosty (w tym most przez Radomkę o długości 56 m i most przez Mleczną o długości 19 m oraz dwie kładki dla pieszych.
Równolegle wzdłuż trasy zbudowane zostaną drogi dojazdowe zapewniające komunikację ruchu lokalnego. Ponadto, wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska (zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt – dużych i małych, system odprowadzania wód opadowych, zieleń) oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Na tę inwestycję unijne dofinansowanie ma wynieść prawie 402 mln zł.