• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Wycieraczki samochodowe - jak je wybierać?

Wycieraczki samochodowe – jak je wybierać?

10 sierpnia 2016

 

Kupując nowe wycieraczki samochodowe powinniśmy wziąć pod uwagę nie tylko długość pióra, ale także tworzywo, z którego zostało wykonane. Guma tańszych modeli wykonana jest z kauczuku syntetycznego, a te z lepszej jakości piór – z kauczuku naturalnego. Są również pióra wykonane z mieszanki silikonowo–kauczukowej, bardziej odporne na warunki atmosferyczne.

 

Wycieraczki samochodowe są elementami samochodu “od czarnej roboty”. Zwykle przypominamy sobie o nich dopiero w sytuacjach, gdy pada deszcz. Jeżeli zbierają dobrze wodę i czyszczą szybę bez smug, jesteśmy zadowoleni. Irytujemy się natomiast, gdy na szybie są smugi, przez co widoczność nie jest już idealna. To natychmiast przekłada się na bezpieczeństwo jazdy. Wtedy żałujemy, że przed wyjazdem nie sprawdziliśmy stanu wycieraczek i jednocześnie obiecujemy sobie, że natychmiast, jak tylko będziemy mieli możliwość, zrobimy to.

 

Silikonowe pióra, metalowe łączenia

Według producentów, ale również mechaników i pracowników serwisów samochodowych, wycieraczki najlepiej sprawują się przez około pół roku od momentu ich zamontowania. To zależy przede wszystkim w jakich warunkach jeździliśmy oraz od ilości wykonanych cykli i intensywności zabrudzeń mechanicznych. Jeżeli wycieraczki rysują szybę, zostawiają smugi lub skrzypią to znak, że należy zakupić nowe, a przed ich założeniem dokładnie oczyścić i odtłuścić szybę. Zwlekanie z wymianą może spowodować dodatkowe koszty i radykalnie obniżyć komfort jazdy.

Jeśli chodzi o mocowanie, czyli sposób, w jaki wycieraczka łączy się w piórem, należy zwrócić uwagę na miesiąc i rok oraz kraj produkcji, a także model pojazdu, bo to właśnie od nich uzależniony będzie rodzaj pasującego zaczepu. Warto zwrócić uwagę, że przy metalowym adapterze mocowanie jest znacznie bardziej wytrzymałe niż w przypadku powszechnie stosowanych plastikowych zamienników.

Długość piór i tworzywo z jakiego są wykonane oraz rodzaj mocowania to kluczowe kwestie przy wyborze odpowiednich wycieraczek samochodowych.

 

– W produkowanych przez nas wycieraczkach, naturalna guma, czyli kauczuk, jest powlekana dodatkowo silikonem. Każdy element metalowy w naszych wycieraczkach jest ocynkowany, co dobrze zabezpiecza elementy przed korozją. Między ramieniem samochodu a szyną wycieraczki używamy łączeń metalowych, a nie plastikowych. To zapewnia dłuższą żywotność wycieraczek i pewność pracy – mówi Maciej Nowopolski z gdyńskiej firmy Oximo, polskiego producenta wycieraczek.

 

Płaskie – wygodniejsze

Na rynku występują dwa rodzaje wycieraczek samochodowych: szkieletowe i bezszkieletowe. Pierwsze z nich charakteryzują się solidnym, metalowym stelażem, który za pomocą równo rozmieszczonych punktów docisku, dopasowuje część roboczą wycieraczki do szyby, czyli gumę odpowiedzialną za zbieranie wody z szyby. Jest to jednak rozwiązanie stosowane w starszych samochodach. Nowe pojazdy są seryjnie wyposażane w wycieraczki bezszkieletowe (płaskie), czyli takie, które charakteryzują się brakiem metalowej konstrukcji. W środku wycieraczki płaskiej jest sprężysta metalowa szyna zatopiona w obudowie gumowej. Ich stelaż zintegrowany jest z częścią roboczą, dzięki sprężystości materiału, z którego zostały zbudowane.

Pierwsze z nich są tańsze. Jednak, jeśli ktoś preferuje szybką jazdę, nie obędzie się bez spojlera, który odpowiednio dociśnie wycieraczkę do szyby przy dużych prędkościach jazdy. Wycieraczki bezszkieletowe, dzięki swojej aerodynamicznej konstrukcji, znacznie lepiej przylegają do szyby, generując jednocześnie mniejsze opory powietrza podczas szybkiej jazdy. Kolejną zaletą wycieraczek bezszkieletowych, jest to, że nie rdzewieją i nie przymarzają do szyby zimą.

 

Sprawdzaj regularnie

– Trzeba dbać o stan wycieraczek i samych piór, sprawdzać je od czasu do czasu. Powinniśmy sprawdzać również, czy między piórami wycieraczek a szybą nie ma drobinek kamieni. Nie powinniśmy dopuścić do tego dopuścić, żeby nie rysować szyby i nie powodować uszkodzeń piór. Zimą nie należy włączać wycieraczek, gdy na szybie jest lód. Jeżeli będziemy  regularnie czyścili wycieraczki, przecierali pióra wilgotną szmatką to na pewno przedłużymy żywotność swoich wycieraczek – dodaje Maciej Nowopolski.

 

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt