• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Walczymy o prawidłowe oznakowanie miejsc w strefie płatnego parkowania. MZDiK po cichu dostosowuje się do przepisów

Walczymy o prawidłowe oznakowanie miejsc w strefie płatnego parkowania. MZDiK po cichu dostosowuje się do przepisów

19 sierpnia 2016

 

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu nie zamierza oficjalnie przyznać się do łamania przepisów, ale przyznaje nam rację. Na niektórych odcinkach Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego pojawiło się oznakowanie poziome, czyli wymalowane linie.

 

Wielokrotnie informowaliśmy, że zgodnie z przepisami – co potwierdzają również wyroki sądowe, o czym również pisaliśmy – miejsca w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego, za które pobierane są opłaty powinny być wyznaczone (oznakowane znakami pionowymi D-18 i oznakowaniem poziomym, czyli wymalowanymi białymi liniami, P-18, P-19, P-20 lub P-24).

MZDiK nie respektuje przepisów i od dziewięciu miesięcy, odkąd zwróciliśmy na to uwagę, stara się nie widzieć żadnego problemu, mętnie się tłumaczy i nawet nie chce odpowiedzieć na proste pytania. Tłumaczy się, że działa na podstawie uchwały nr 180/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 31.08.2015 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie, wysoości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat w mieście Radom.

Pisaliśmy również o tym, że ta uchwała jest niezgodna z przepisami.

MZDiK ciągle wysyła kontrolerów, żeby sprawdzali zaparkowane samochody w SPPN.

Zapowiadaliśmy, że udowodnimy, że MZDiK przyznaje się do błędów, ignorancji przepisów i bezprawnego pobierania opłat za postój pojazdów samochodowych na niektórych odcinkach SPPN. Przedstawiamy dowody.

 

Oznakowanie poziome zostało wymalowane w zatoce parkingowej na ul. Wałowej, między pl. Kazimierza Wielkiego a ul. Lekarską.

 

 

Można zadać pytanie, “Dlaczego nie wymalowano linii w pozostałych zatokach parkingowych na ul Wałowej”?

 

Wymalowane białe linie oznaczające miejsca postojowe są również na południowej jezdni pl. Jagiellońskiego, między ul. Witolda a Struga.

 

 

Białe linie wymalowane również przy zatoce parkingowej na ul. Stańczyka.

 

 

Bzdurne tłumaczenie MZDiK

Zapytaliśmy dlaczego nagle pojawiło się oznakowanie poziome we wspomnianych miejscach i czy to oznacza, że na pozostałych odcinkach SPPN będą malowane linie?

 

– Pasy te były malowane w ramach corocznego odnawiania oznakowania poziomego dróg w mieście. Harmonogram tego typu robót jest układany na bieżąco – napisał Dariusz Dębski, rzecznik MZDiK.

 

Bzdura! To jest po prostu wielka, mówiąc dyplomatycznie, nieprawda. Tych linii nie było  dotychczas we wspomnianych miejscach, ani w ubiegłym roku, ani w poprzednich latach. Na sugestię, że są to nowe linie, rzecznik już nic nie odpowiedział.

 

MZDiK i władzom Radomia oraz radnym miejskim po raz kolejny przypominamy, że wyroki sądowe mówi wyraźnie, że miejsca w strefie płatnego parkowania niestrzeżonego, za postój w których pobierane są opłaty powinny być wyznaczone.

 

Wyrok NSA mówi jasno

Jeszcze raz przytaczamy wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 10 grudnia 2015 roku, wyraźnie mówiący kiedy można pobierać opłaty za postój pojazdów samochodowych w SPPN.

“(…) Wykładnia językowa powyższego przepisu uchwały wskazuje bowiem, że opłaty można pobierać także poza wyznaczonymi miejscami na “częściach, obiektach i urządzeniach” dróg publicznych. Zapis ten jest sprzeczny z art. 13b ust.1 ustawy o drogach publicznych, który to przepis pozwala na pobieranie opłat za parkowanie pojazdów samochodowych wyłącznie na wyznaczonych miejscach w strefie płatnego parkowania.

– Przepis art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy o drogach publicznych określa ogólną regułę, zgodnie z którą postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania jest płatny. Powyższa zasada została doprecyzowana w art. 13b ust. 1 ww. ustawy. W myśl tego przepisu opłatę pobiera się za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo.

(…) Powołane przepisy nakładają na osoby korzystające z dróg publicznych obowiązek ponoszenia określonej daniny pieniężnej w związku z parkowaniem pojazdów, w obrębie (w obszarze) drogi publicznej, ale według jedynie ściśle określonych reguł, tj. po pierwsze na wyznaczonym przestrzennie obszarze, zaś po drugie – w ramach tego obszaru (przestrzeni) wyłącznie na wskazanych miejscach, we wskazanych dniach roboczych, we wskazanych godzinach lub przez całą dobę.

W sprawie w istocie sporne jest rozumienie użytego w art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych określenia “wyznaczone miejsce”.

W powszechnym rozumieniu wyrażenie “wyznaczyć” oznacza “wytyczyć coś, określić granice, bieg czegoś za pomocą linii, znaków” (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1994). Wyznaczone miejsce jest to więc wydzielona za pomocą linii bądź znaków powierzchnia określonego terenu. Wyrażenie ” wyznaczone miejsce” użyte w przepisie art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych oznacza zatem wyznaczone za pomocą linii bądź znaków odpowiednie stanowisko przeznaczone na postój pojazdów samochodowych.

Wprowadzając powyższy zapis do przepisu art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych ustawodawca postanowił, że opłata za postój w strefie płatnego parkowania może być pobierana wówczas, gdy postój pojazdu samochodowego realizowany jest w miejscu wyznaczonym do parkowania. Przyjąć przy tym należy, że postój pojazdu mieści się w zakresie treściowym parkowanie pojazdu (por. wyrok TK z 27 stycznia 2004 r., P9/03). Tym samym wyłączona jest możliwość pobierania opłaty za postój w innym niż wyznaczone miejsce. Nie jest przy tym dopuszczalne (…) uznanie za wyznaczone miejsce terenu całej strefy płatnego parkowania.

(…) Również zmiany w przepisach wykonawczych, wprowadzające z 14 lutego 2014 r. obowiązek wyznaczania miejsc dla postoju pojazdu samochodowego określonymi znakami pionowymi i poziomymi, potwierdzają prezentowany kierunek wykładni. Wprawdzie rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 22 września 2013 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach, zostało wydane na podstawie art. 7 ust. 3 ustawy Prawo o ruchu drogowym, czyli jest aktem wykonawczym do innej ustawy, ale niewątpliwie przepisy ustawy o drogach publicznych i ustawy Prawo o ruchu drogowym należą do tej części systemu prawa, która jest związana z materią organizacji ruchu drogowego. Celem tych zmian jest niewątpliwie uporządkowanie ładu w strefie płatnego parkowania, tak aby nie było jakiejkolwiek niepewności za parkowanie w jakim miejscu organ jest uprawniony pobierać opłaty. Wprowadzone zmiany usunęły, w ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wszelkie mogące powstawać wątpliwości interpretacyjne (…)”.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt