Prawie 411,5 mln zł, po przeliczeniu na złotówki, przeznaczyła Komisja Europejska na budowę zachodniej obwodnicy Radomia. Decyzja zapadła w czwartek. To ostatni etap unijnych decyzji w tej sprawie.
Obwodnica Radomia jest już budowana. Kontrakt z hiszpańską firmą Dragados został podpisany w ubiegłym roku (opiewa na prawie 730 mln zł). Komisja Europejska przeznaczyła na realizację “radomskiego zadania” 93,5 mln euro. W przeliczeniu na złotówki, po kursie 1 euro = 4,4 zł, wynosi to ok. 411,4 mln zł (ponad cztery miesiące temu Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad podpisała umowę o dofinansowanie inwestycji w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020).
Zachodnia obwodnica Radomia będzie częścią nowo budowej drogi ekspresowej S7 od Jedlińska do Jędrzejowa. Jadąc od Warszawy w stronę Radomia, będzie miała swój początek w Jedlance, przed skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną. Tu odbije w prawo i nową drogą o długości 24,65 km połączy się z obecną “siódemką”, między Młodocinem Mniejszym a Krogulczą Suchą.
Będzie miała dwie jezdnie, po dwa pasy ruchu o szerokości 3,5 m i pasie awaryjnym o szerokości 2,5 m na każdej, a także szerokim pasem rozdziału stanowiącym rezerwę pod trzeci pasu ruchu.
Zaplanowano na niej cztery węzły drogowe („Radom Północ‿, „Radom Zachód‿, „Wolanów‿ i „Radom Południe‿), które bezkolizyjnie umożliwią komunikację i rozprowadzenie ruchu do innych dróg, również lokalnych.
Przewidziano 20 wiaduktów (w tym 12 skrzyżowań dwupoziomowych), cztery mosty (w tym most przez Radomkę o długości 56 m i most przez Mleczną o długości 19 m oraz dwie kładki dla pieszych.
Równolegle wzdłuż trasy zbudowane zostaną drogi dojazdowe zapewniające komunikację ruchu lokalnego. Ponadto, wybudowane zostaną chodniki, ścieżki rowerowe, urządzenia ochrony środowiska (zabezpieczenia akustyczne, przejścia dla zwierząt – dużych i małych, system odprowadzania wód opadowych, zieleń) oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Budowa obwodnicy ma się zakończyć w 2018 roku.
Oprócz zachodniej obwodnicy Radomia, KE “klepnęła” również dofinansowanie obwodnic Inowrocławia i Brodnicy (103,5 mln euro) oraz modernizację drogi S8 na Mazowszu i Podlasiu (154 mln euro).
– Inwestycje UE w kluczowe sieci transportowe mają znaczący wpływ na regionalną atrakcyjność inwestycyjną, zatrudnienie i ruch turystyczny. Nowe projekty wspierane przez UE przyczynią się do rozwoju ekonomicznego polskich regionów – oświadczyła cytowana w komunikacie Komisji Europejskiej unijna komisarz ds. polityki regionalnej Corina Cretu.
Pieniądze na realizację tych projektów będą pochodziły z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego oraz Funduszu Spójności. Inwestycje mają poprawić połączenia transeuropejskiej sieci transportowej wokół korytarza Bałtyk-Adriatyk.