Nowe coupe Lexusa trafi do salonów już na początku przyszłego roku. Bazuje na modelu koncepcyjnym LF-LC.
Przed rynkową premierą, koncern zdradza coraz więcej szczegółów na temat tego sportowego auta.
Lexus LC 500, zaprezentowany w styczniu tego roku na North American International Auto Show w Detroit. Jakie będzie to auto, które trafi do salonów?
Mocne silniki
Zacznijmy od silnika, serca samochodu. Pod maską auta z jednostką spalinową będzie 5-litrowy, wolnossący silnik V8 2UR-GSE z bezpośrednim wtryskiem paliwa D-4S. Taki jest montowany w modelach RC i GS F, ale ta – w LC 500, jest, jak zapewniają przedstawiciele producenta – ulepszona.
Nad pracą 32 zaworów czuwa, i steruje, system VVT-i. Umożliwia on również pracę w oszczędnym cyklu Atkinsona (suwy ssania, sprężania, pracy oraz wydechu, odbywają się w trakcie jednego cyklu ruchu tłoka). Maksymalna moc silnika wynosi 477,5 KM przy 7100 obr./min., a maksymalny moment obrotowy 540 Nm przy 4800 obr./min. Motor zapewnia przyspieszenie od 0 do 100 km/h w czasie krótszym niż 4,5 s. W skrzyni biegów Lexusa LC 500 zamontowano 10-stopniową przekładnię automatyczną. Została zestrojona tak, by zmiany przełożeń następowały rytmicznie i pozwalały optymalnie wykorzystać możliwości silnika.
Natomiast hybrydowa jednostka napędowa Lexusa LC 500h wykorzystuje 24-zaworowy, 3,5-itrowy silnik V6 8GR-FXS o mocy 299 KM przy 6600 obr./min. i maksymalnym momencie obrotowym 348 Nm przy 4900 obr./min. współpracujący z silnikiem elektrycznym. Litowo-jonowy akumulator trakcyjny o 84 ogniwach daje napięcie 310 V i jest o 20% mniejszy oraz o 20 kg lżejszy, niż akumulator NiMH o analogicznej pojemności. Został umieszczony za tylnymi siedzeniami. Między jednostką hybrydową a tylnym mostem zastosowano dodatkową, czterobiegową przekładnię automatyczną, pozwalającą uzyskać lepsze osiągi samochodu i obniżyć prędkość obrotową silnika spalinowego przy dużych prędkościach, a tym samym zmniejszyć hałas w kabinie.
Jazda na nowej platformie
Konstrukcję Lexusa LC oparto na nowej platformie GA-L (Global Architecture – Luxury) zapewniającej większą sztywność i bezpieczeństwo struktury przy jednoczesnym obniżeniu jej masy. Dzięki niej uzyskano bardzo niskie położenie środka masy i optymalny rozkład masy między przodem i tyłem pojazdu – 54/46 dla wersji z napędem konwencjonalnym i 52/48 dla wersji hybrydowej.
Do łączenia elementów nadwozia, oprócz spawania zastosowano klejenie. ſączna powierzchnia spoin klejonych to 73 m² (w aktualnym modelu IS jest to 21 m²).
W budowie nadwozia wykorzystano stal o wysokiej i bardzo wysokiej wytrzymałości. Pokrywę silnika, błotniki, kolumny zawieszenia, przednią ramę przestrzenną i zewnętrzne panele drzwi wykonano z aluminium. Natomiast panele wewnętrzne drzwi zrobiono z węglowego kompozytu CSMC (Carbon Fiber Reinforced Sheet Molding Compound), dzięki czemu masę drzwi zmniejszono o 47% niż gdyby zrobiono je ze stali.
Aluminiowe kolumny zawieszenia są dwukrotnie mocniejsze od konwencjonalnych, a przy tym są o 42% lżejsze.
Dla zwiększenia sztywności przedniej części auta, w komorze silnika umieszczono sześć belek usztywniających. W wersji sportowej przewidziano większy udział kompozytów zbrojonych włóknem węglowym (CFRP). Z tego materiału wykonany będzie również dach.
Aby zachować niskie położenie maski, znane z koncepcyjnego LF-LC, skonstruowano zupełnie nowe, wielowahaczowe zawieszenie przednie z górnymi wahaczami z kutego aluminium o podwójnych przegubach, zapewniających dokładne odwzorowanie ruchu dolnych wahaczy.
Auto będzie dostępne z 20-calowymi obręczami odlewanymi z aluminium albo 20- lub 21-calowymi kutymi obręczami aluminiowymi. Opony typu run-flat umożliwią przejechanie po utracie ciśnienia do 160 km z prędkością do 80 km/h.
Dynamiczna stylistyka
Lexus LC 500 ma dynamiczną, sportową stylistykę nadwozia. Z przodu mamy charakterystyczny dla samochodów tej marki, duży grill w kształcie klepsydry.
Auto ma potrójne reflektory LED, dzięki użyciu specjalnych soczewek zajmujące o połowę mniej miejsca niż konwencjonalne lampy LED, a także tylne lampy zespolone z umieszczonymi wewnątrz nich półprzejrzystymi lustrami (nadają wyraz głębi).
Wloty powietrza z przodu przednich i tylnych błotników poprawiające opływ strug powietrza z boków kół oraz niewielkie płetwy za lusterkami stabilizujące przepływ wzdłuż boków nadwozia wpływają na aerodynamikę samochodu. Wszelkie elementy znajdujące się pod spodem auta osłonięte są wielką płytową owiewką. Spoiler na tylnej krawędzi bagażnika wysuwa się automatycznie przy przekroczeniu prędkości 80 km/h, dociskając tył pojazdu do jezdni.
Komfort i bezpieczeństwo
Miejsce kierowcy zoptymalizowano pod kątem prowadzenia pojazdu. Pasażer z przodu ma maksimum komfortu. Ergonomiczne fotele dostępne są w dwóch wersjach – standardowej i sportowej. Żeby uzyskać jak najlepszy efekt “trzymania pleców”, projektowanie trwało dwa lata. Wielofunkcyjna kierownica ma obręcz o zmiennym przekroju, poprawiającym uchwyt przy dynamicznej jeździe.
W modelu zamontowano 8-calowy wyświetlacz, którego zawartość dostosowuje się do trybu jazdy i sytuacji. Pokrętło przełącznika trybów jazdy, również wzorem LFA, umieszczono po prawej stronie obudowy zestawu wskaźników.
Lexus LC dostępny będzie z nowym, kolorowym wyświetlaczem projekcyjnym HUD.
Standardowe wyposażenie Lexusa LC stanowi 12-głośnikowy system audio Pioneer z 8-kanałowym wzmacniaczem klasy D. Cztery podwójne głośniki umieszczone są w słupkach A i C, dwa głośniki niskotonowe w drzwiach, głośnik średniotonowy w centralnej konsoli, a subwoofer z tyłu. Dla audiofilów przewidziano referencyjny system Mark Levinson z 13 głośnikami i 11-kanałowym wzmacniaczem klasy D o mocy 915 watów.
Lexus LC będzie standardowo zaopatrzony w pakiet bezpieczeństwa czynnego Lexus Safety System +, obejmujący m.in. system ochrony przedzderzeniowej, aktywny radarowy tempomat, system przeciwdziałania niezamierzonemu opuszczeniu pasa ruchu i automatyczne światła drogowe. Ciekawostką jest system automatycznie unoszący pokrywę silnika w razie kolizji z pieszym, co zmniejsza przeciwdziała odniesieniu przez niego poważniejszych obrażeń.
Lexus LC dostępny będzie w 12 kolorach nadwozia i czterech kolorystykach wnętrza.
Model LC będzie produkowany w fabryce Motomachi, tej samej, w której powstała limitowana seria 500 supersamochodów Lexus LFA.