• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Citroën z modelem C3 w sportach samochodowych

Citroën z modelem C3 w sportach samochodowych

25 grudnia 2016

 

Na miesiąc przed Rajdem Monte Carlo otwierającym sezon Rajdowych Mistrzostw Świata 2017, Citroën Racing po raz pierwszy w Abu Dhabi pokaże oficjalnie samochód C3 WRC.

 

– Spełniający wymagania nowych przepisów FIA, wprowadzających nową generację bardzo spektakularnych World Rally Cars, model C3 WRC symbolizuje oficjalny powrót Citroëna do sportu samochodowego – poinformowali przedstawiciele Citroëna.

 

W sezonie 2017 na scenę rajdów WRC (World Rally Cars) wkraczają samochody nowej generacji, o konstrukcji zapewniającej większą moc i bardziej spektakularne osiągi, niespotykane dotąd w rajdach mistrzostw świata.

 

9,5 tys. km jazd próbnych

 

– Citroën C3 WRC przesuwa granice dotychczasowych osiągnięć pod każdym względem – uważają ludzie Citroena.

 

 

Stosunek masy do mocy najnowszej konstrukcji inżynierów Citroën Racing wynosi 3,1 kg/KM, zamiast 3,8 w poprzedniej wersji samochodu.

Zmiany technologiczne obejmują poszerzenie rozstawu kół, istotne ulepszenia w aerodynamice i układ przeniesienia napędu na koła obu osi, wyposażony teraz w centralny mechanizm różnicowy sterowany hydraulicznie.

Od kwietnia 2015 roku biuro projektowe pracowało nad analizą nowych przepisów i konstrukcji Nowego Citroëna C3. Rok później Kris Meeke zasiadł za kierownicą pierwszej, prototypowej konstrukcji samochodu, by wykonać pierwsze jazdy próbne na torze Versailles-Satory. Większość jazd próbnych wykonał Kris Meeke, mianowany oficjalnym kierowcą teamu Citroën Racing do 2018 roku (Craig Breen i Stéphane Lefebvre zmieniali Meekea za kierownicą).

W sumie Citroën C3 WRC uczestniczył w dziesięciu sesjach jazd próbnych pokonując łącznie 9500 kilometrów.

13 grudnia tego roku Citoren C3 WRC uzyskał homologację Międzynarodowej Federacji Samochodowej (FIA).

 

Większy wlot, większa moc

Konstrukcja oparta jest na jednostce czterocylindrowej o pojemności 1.6 l turbo z bezpośrednim wtryskiem paliwa.

Konstrukcja Citroëna C3 WRC jest podobna do poprzednich modeli. Seryjne nadwozie jest rozcinane, by zamontować w nim kompozytowe błotniki, klatkę, tunel układu przeniesienia napędu oraz ramy szczątkowe mocujące zawieszenie.

C3 WRC jest pierwszym World Rally Cars marki Citroën zbudowanym w oparciu o nadwozie pięciodrzwiowe.

Tylne drzwi są zablokowane. Drzwi zostały wzmocnione dodatkową warstwą materiału kompozytowego. Jest to rodzaj paneli AirBump® o zwielokrotnionych właściwościach. Wewnętrzna strona drzwi jest wyłożona wysokiej gęstości pianką, która ma pochłaniać energię, a kubełkowe fotele otrzymały nowy rodzaj osłony na wysokości głowy.

 

Citroën oparł się na doświadczeniach WRC przy konstruowaniu silnika do samochodu Citroën C-Elysée WTCC (silnik samochodu WTCC był już wyposażony w kanał dolotowy o średnicy 36 mm). Szeroko zakrojona współpraca z inżynierami i chemikami firmy Total zaowocowała zmniejszeniem oporów tarcia i tym samym poprawą sprawności i skuteczności działania silnika.

Silnik Citroën Racing jest zbudowany na aluminiowym bloku o zmniejszonej masie. Skok w dziedzinie osiągów wynika ze zwiększenia średnicy wlotu powietrza do turbosprężarki z 33 do 36 mm. Moc zwiększa się o około 20 proc. i sięga 380 KM. Natomiast ograniczenie ciśnienia w turbo do 2,5 bar nie pozwala na podniesienie momentu obrotowego, który pozostaje na stałym poziomie około 400 Nm.

 

 

Zmiany, modyfikacje

Zwiększono maksymalną szerokość pojazdu do 1875 mm (+55 mm) mającego na celu uzyskanie bardziej stabilnego zachowania w czasie jazdy i możliwości aerodynamicznych.

Zawieszenie, jeden z głównych czynników decydujących o skuteczności przeniesienia napędu, było przedmiotem daleko idących modyfikacji. Zaprojektowane i zbudowane przez Citroën Racing kolumny sprężyn i amortyzatorów są pochylone, by uzyskać większy skok koła.

Wśród głównych innowacji zastosowanych w C3 WRC jest rozwiązanie, zgodnie z którym geometria zawieszenia w samochodzie do jazdy po asfalcie jest odmienna od tej w wersji na szuter. Układ przeniesienia napędu na cztery koła uległ istotnej zmianie wraz z powrotem do zastosowania centralnego mechanizmu różnicowego sterowanego hydraulicznie. Urządzenie to, występujące już w samochodach Xsara i C4 WRC, umożliwia obracanie się kół przedniej i tylnej osi z różną prędkością. Sterując ciśnieniem hydraulicznym w centralnym sprzęgle możliwe jest przenoszenie napędu z jednej osi na drugą, by wyeliminować podsterowność i ograniczyć ewentualny poślizg.

 

W sezonie 2017 zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi od dwóch do czterech C3 WRC z załogami w składzie: Kris Meeke (kierowca) i Paul Nagle (pilot), Craig Breen i Scott Martin, Stéphane Lefebvre i Gabin Moreau oraz Sheikh Khalid Al Qassimi i Chris Patterson.

Francuski producent samochodów spod znaku szewrona ma na swoim koncie 96 zwycięstw i osiem tytułów mistrza świata w sportach samochodowych.

 

 

Główne nowości w regulaminie sportowym WRC 2017

Każdy konstruktor może zgłosić do wyścigu dwa lub trzy samochody. Dwa najlepsze zdobywają punkty w mistrzostwach świata konstruktorów.

Zostaje zmieniona kolejność startów załóg priorytetowych P1. W pierwszym dniu wyścigu zawodnicy startują według kolejności w klasyfikacji mistrzostw świata (w pierwszym dniu Rajdu Monte Carlo – w kolejności z sezonu 2016). W następnych dniach kolejność startów jest odwrotna do kolejności w klasyfikacji generalnej z dnia poprzedniego.

Punkty dodatkowe Power Stage są przyznawane pięciu pierwszym zawodnikom (5/4/3/2/1 punkt).

Jazdy testowe mogą odbywać się w całej Europie, nie więcej niż przez 55 dni w roku.

 

Warto wiedzieć…

Rajdy należące do mistrzostw świata trwają zazwyczaj sześć dni. Wtorek i środa są przeznaczone na rozpoznanie trasy. W czwartek jazda testowa, zwana „shakedown‿, jest próbą generalną przed uroczystym startem. Sam wyścig odbywa się w trzech etapach: w piątek, sobotę i niedzielę.

Pomoc mechaników jest surowo zabroniona poza parkiem serwisowym, przeznaczonym do tego celu. Natomiast kierowca i pilot mogą dokonywać zmian i napraw wsamochodzie w dowolnym momencie (tzn. poza zamkniętą strefą parku serwisowego), korzystając z narzędzi, znajdujących się w pojeździe. Na terenie zamkniętej strefy parku serwisowego mechanicy mogą dokonywać napraw wyłącznie wtedy, gdy noszą na ramieniu odpowiednią opaskę (po czterech mechaników na samochód).

Załogi mają do dyspozycji przydział opon określony w regulaminie każdego rajdu. Samochód może przewozić nie więcej niż dwa koła zapasowe.

Załoga, która wycofała się w ciągu danego dnia startowego może ponownie wystartować następnego dnia („Rally2‿) z pięciominutową karą za każdy opuszczony odcinek specjalny.

Na mecie każdego rajdu dziesięć najlepszych zespołów zdobywa punkty w klasyfikacji mistrza świata kierowców i mistrza świata kierowców według standardowej punktacji FIA: 25, 18, 15, 12, 10, 8, 6, 4, 2 i 1 punkt. Punkty w klasyfikacji mistrzostw świata konstruktorów są przyznawane dwóm najlepszym zespołom, wyznaczonym przez każdego z konstruktorów.

 

Roman Furciński, źródło: Citroen, fot. Citroen

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt