• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Nowy wiadukt i wyasfaltowane ulice

Nowy wiadukt i wyasfaltowane ulice

31 grudnia 2016

 

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu dokonał podsumowania roku 2016. Wśród najważniejszych inwestycji są nowy wiadukt w ul. Młodzianowskiej, przebudowy ulic i nowe sygnalizacje świetlne. Ale są i takie, które kładą się cieniem.

 

Wybudowanie wiaduktu w ul. Młodzianowskiej nad torami kolejowymi oraz wybudowanie nowego fragmentu tej ulicy to największa i najważniejsza inwestycja drogowa ukończona w tym roku. Obiekt umożliwił bezkolizyjne pokonywanie torów i radykalnie skrócił czas przejazdu pomiędzy południowymi dzielnicami miasta (Ustronie, Młodzianów, Prędocinek i Malczew) a Śródmieściem. Ma 190 m długości, 15 m szerokości 15 i 50 t nośności.

Ul. Młodzianowska została przebudowana w istniejącym śladzie i wybudowana od podstaw po nowej trasie na odcinku ok. 2,2 km, od skrzyżowania z ul. Gdyńską do węzła na tzw. południowej obwodnicy Radomia. Dodatkowo wcześniej zostało wybudowane połączenie z ulicą Godowską.

Przy okazji tej inwestycji wymieniona została nawierzchnia kilku odcinków okolicznych ulic, m.in. Czarnej, PCK, Torowej, Godowskiej, Wyścigowej, Armii Ludowej, Kolejowej i Domagalskiego oraz fragmenty chodników przy ulicach Jana Pawła II, Wyścigowej i Armii Ludowej.

Asfalt zamiast nawierzchni gruntowych
Z początkiem roku ruszył Radomski Program Drogowy – akcja utwardzania ulic gruntowych. W ciągu trzech lat, do roku 2018, nawierzchnię z gruntowych na asfaltowe ma zmienić 150 ulic. Trzeba przyznać, że to dobry pomysł i jest na plus dla władz miasta i MZDiK.

Pierwszą ulicą wykonaną w ramach RPD była ul. Kleeberga na Koziej Górze. W sumie, jak podał MZDiK, w tym roku przebudowano 42 ulice.

Można sobie jednak zadać pytanie, dlaczego – na pewno w wielu przypadkach – przy okazji przebudowy ulic z gruntowych na nawierzchnie asfaltowe (lub z kostki brukowej) nie są od razu budowane chodniki? Przecież to znacznie podniosłoby bezpieczeństwo, nie mówiąc o estetyce i komforcie mieszkańców.

Oddzielnymi zadaniami były przebudowy ulic w ramach tzw. inwestycji czynowych (14), współfinansowanych przez zainteresowanych mieszkańców albo spółdzielnie mieszkaniowe.

Przy okazji, w niektórych częściach miasta powstały nowe miejsca parkingowe, m.in. w rejonie ulic Mieszka I i Piastowskiej na Michałowie, obok bloku przy ul. Olsztyńskiej 26 na osiedlu Nad Potokiem, w pobliżu bloku przy Chrobrego 54 na osiedlu Akademickim.
Przebudowane zostało skrzyżowanie ulic Żółkiewskiego i Energetyków w związku budową nowego marketu u zbiegu tych ulic.

W ramach budżetu obywatelskiego wybudowano nowe chodniki między ulicami Obrońców, Kujawską i ſowicką, koło gimnazjum, a także przy Kruczej na Zamłyniu.

 

 

Kładki dla pieszych
Nad ul. Osiedlową powstała nowa kładka – o długości 25 m i szerokości ok. 3,5 m. Po jej obu stronach powstały pochylnie dla wózków.

Kładka pieszo-rowerowa została wybudowana również nad ul. Szarych Szeregów. Tyle, że nie można z niej korzystać, ze względu – jak podaje MZDiK – na błędy popełnione przez projektantów (sprawa została zgłoszona do prokuratury).

Dziwi tylko, że MZDiK nie zauważył tego na etapie dopuszczenia projektu do inwestycji. Przecież to nie pierwsza inwestycja budowlana z którą ma do czynienia.

Piesi, rowerzyści i rolkarze mogą natomiast bez przeszkód korzystać już z bulwarów wzdłuż rzeki Mlecznej – zarówno po stronie Zamłynia, jak i Starego Miasta. To pierwszy etap tworzenia tam parku kulturowego.

 

Nowe sygnalizacje
Na kilku przejściach zostały zainstalowane wzbudzane światła. Pierwsza sygnalizacja została włączona na ul. Wierzbickiej, w pobliżu Gębarzewskiej. Następne były w grudniu – przy 11 Listopada (w sąsiedztwie XI Liceum Ogólnokształcącego z Oddziałami Integracyjnymi), Mariackiej (przy skrzyżowaniu z Sedlaka), 11 Listopada (u zbiegu ze Struga) i Struga (obok Domu Pomocy Społecznej).

Na Plantach i osiedlu Nad Potokiem dobudowane zostały przy przejściach odcinki asfaltowych dróg dla rowerzystów.
Asfaltowy ciąg pieszo-rowerowy został wybudowany wzdłuż ul. Energetyków, od szkoły do Nowej Woli Gołębiowskiej. Dzięki niemu przechodnie oraz cykliści nie muszą już poruszać się po jezdni.

Powstały też dwa łączniki – przy skrzyżowaniu ulic Czarnieckiego i Zielonej oraz przy Żółkiewskiego (w sąsiedztwie ronda Narodowych Sił Zbrojnych). Jak pisaliśmy, co do przejazdu przez ul. Czarnieckiego, policjanci z radomskiej drogówki negatywnie zaopiniowali przejazd bez sygnalizacji świetlnej.
Przy ul. NSZZ Solidarność zrobiono zatokę do kontroli pojazdów, m.in. dwustanowiskowe miejsce do ważenia samochodów ciężarowych, wykorzystywane przez Inspekcję Transportu Drogowego.

 

Nowe autobusy
W radomskiej komunikacji miejskiej pojawiły się 24 nowoczesne autobusy marki Solaris Urbino 12 tak zwanej czwartej generacji (w tym dwa rezerwowe), na liniach 3, 8 i 13. Są to pojazdy niskopodłogowe, przystosowane do przewozu osób niepełnosprawnych. Spełniają one normę emisji spalin EURO-6, wyposażone są poza tym w klimatyzację, ogrzewanie, monitoring, nagłośnienie, łączność radiową kierowców z bazą oraz system automatycznego zliczania pasażerów wysiadających i wsiadających. Tak jak we wszystkich radomskich autobusach, założono w nich urządzenia Systemu Dynamicznej Informacji Pasażerskiej i Radomskiej Karty Miejskiej.

Roman Furciński, źródło: MZDiK, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt