• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Radosna twórczość z ustawianiem znaków. Kilka absurdów!

Radosna twórczość z ustawianiem znaków. Kilka absurdów!

4 lutego 2017

 

Jedne znaki wykluczają drugie, dziwne oznakowanie poziome – tak jest często na uliczkach osiedlowych. Przykładem na to jest radomski Michałów. Z powodzeniem może dołączyć do listy drogowych absurdów.

 

Co jakiś czas drogowcy i zarządcy dróg dają znać o sobie jeśli chodzi o “dziwne” oznakowanie ulic.

 

– Niech pan pojedzie na osiedle Michałów i zobaczy co tam zrobili – zasugerował jeden z kierowców.

 

Dwa znaki, dwie prędkości

Wybraliśmy się na Michałów, pod wskazany adres. Istotnie. jest kilka “kwiatków”.

Przy zjeździe z ul. Żółkiewskiego jest ustawiony znak B-43 “strefa ograniczonej prędkości”, w tym przypadku do 30 km/h. To oznacza, że obowiązuje, do miejsca jego odwołania, nie zostaje odwołany prze najbliższe skrzyżowanie.

Jedziemy dalej, skręcamy w lewo, w ul. Sobieskiego. Kilkadziesiąt metrów dalej, skręcając z ul. Sobieskiego w prawo w ul. Jagiellońską jest ustawiony znak D-40 “strefa zamieszkania”. Jak wiadomo, w “strefie zamieszkania” jest m.in. obowiązek poruszania się z dozwoloną prędkością do 20 km/h i piesi mogą się poruszać cała szerokości drogi mając pierwszeństwo przed pojazdami.

Znaki się więc wykluczają. To w końcu jaka prędkość obowiązuje? Dlaczego przy znaku D-40 “strefa zamieszkania” nie ma odwołania znaku B-43 “strefa ograniczonej prędkości” (30 km/h)?

 

 

Kierowcy narażają się na mandat

Przy wspomnianej ul. Jagiellońskiej (po skręcie w prawo z ul. Sobieskiego) biegnącej wzdłuż ogrodzenia szkoły podstawowej nr 3, po prawej stronie stał sznur zaparkowanych samochodów. Nie ma jednak tam żadnych wyznaczonych miejsc do parkowania, co jest obowiązkiem wynikającym ze znaku D-40 “strefa zamieszkania”. Wszyscy tam parkujący narażają się więc na mandat. Nie ma bowiem wyznaczonych miejsc do parkowania znakami pionowymi lub oznakowaniem poziomym.

Oj, zarządca drogi daje tutaj popis dla Straży Miejskiej lub Policji. Nie namawiamy do tego. Przeciwnie, apelujemy o wyznaczenie miejsc do parkowania. Wiadomo bowiem, jak wygląda sprawa z parkowaniem na osiedlowych uliczkach.

 

– Zarządcą tej drogi, wzdłuż ogrodzenia i placu szkolnego, jest Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji. Tak jak wszystkich uliczek wokół, szkoły. To on ustawia tam znaki, również przy zjeździe z ulicy Żółkiewskiego – powiedziała Małgorzata Standowicz, prezes zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej “Michałów”, gdy poprosiliśmy o wyjaśnienie.

 

 

Co to jest?!

Jedziemy dalej i skręcamy w prawo, również w ul. Jagiellońską. Przypominamy, że znak D-40 obowiązuje do odwołania (podobnie jak znak B-43), więc m.in. piesi mogą poruszać się całą szerokością drogi i mają pierwszeństwo przed pojazdami. Ale tu zaskoczenie. Po prawej stronie, na wysokości mniej więcej połowy bloku nr 2, został ustawiony pionowy znak uzupełniający F-19 “pas ruchu dla określonych pojazdów” informujący, że …jezdnia jest podzielona dla pojazdów w jednym kierunku oraz na pas dla pieszych (po prawej stronie). Na jezdni jest wymalowany białą farbą pas dla pieszych (!). Ma on 1 m szerokości. Czy to znaczy, że piesi mają się poruszać tylko tym pasem? Przecież, w myśl przepisów, mogą się poruszać całą szerokością drogi.

 

 

– To jest ulica w naszym zarządzaniu i jeszcze części mieszkańców. Tą sprawą zajmował się mój zastępca – powiedziała pani prezes przyznając, że sama nie zna się dokładnie na właściwym oznakowaniu dróg.

 

Co odpowie MZDiK?

Pytania w sprawie oznakowania ulic na os. Michałów przesłaliśmy w połowie tygodnia do MZDiK z prośbą o wyjaśnienie odnośnie wykluczającego się oznakowania. I czy MZDiK zamierza wyznaczać miejsca do parkowania samochodów na zarządzanych przez siebie ulicach na osiedlu.

Jeszcze nie potrzymaliśmy odpowiedzi.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt