Autogaz to nie tylko doskonały sposób na oszczędzanie, ale również synonim dbałości o środowisko. Potwierdzeniem tego jest norma EURO VI – jedna z dyrektyw emisyjnych wydanych przez Unię Europejską wyznaczająca limity emisji szkodliwych składników spalin. Co warto wiedzieć na ten temat?
Regularne zaostrzanie norm emisyjnych stanowi nie lada wyzwanie dla producentów aut, a co za tym idzie – również producentów instalacji autogaz. Wygórowanym wymaganiom mogą sprostać firmy inwestujące nie tylko w rozwój produktów, ale także w badania i rozwój naukowy. Jedną z nich jest spółka AC S.A., właściciel instalacji LPG/CNG marki STAG.
– Normę EURO VI spełniliśmy dzięki wspólnym badaniom przeprowadzonym w Polsce i we Włoszech ze spółką córką AC Italy. Testy w wymagającym włoskim laboratorium potwierdziły zgodność instalacji z tą normą, czego potwierdzeniem jest przyznana na rynku włoskim homologacja – mówi Tomasz Cybulko, dyrektor Centrum Badawcz-Rozwojowego firmy AC S.A., producenta systemów autogaz marki STAG.
Eko sposób na silniki diesla
Standard EURO VI jest szczególnie restrykcyjny dla samochodów z silnikami diesla, gdyż dozwolony próg emisji tlenków azotu został zmniejszony ze 180 do tylko 60 miligramów na 1 kilometr.
– W odpowiedzi na rosnące oczekiwania społeczne, skonstruowaliśmy i wprowadziliśmy na rynek ekologiczne instalacje gazowe przystosowane do pracy z samochodami wyposażonymi w silniki diesla. Co istotne, w Instytucie Transportu Samochodowego w Warszawie zrealizowaliśmy także serię testów na silniku D13K460 montowanym w ciągnikach siodłowych Volvo, który spełnia rygorystyczne standardy EURO VI. Wyniki testów potwierdziły, że w silnikach, w których została założona instalacja autogaz STAG Diesel wszystkie normy obejmujące emisję, moc oraz diagnostykę OBD zostały zachowane. Co więcej, w ITS rozpoczęliśmy już kolejne testy, tym razem na Skodzie Octavia RS. Mamy już wyniki pierwszego z nich, który wykazał zgodność z R115, bardzo rygorystyczną normą obowiązującą na terenie Unii Europejskiej – mówi Tomasz Cybulko. – Warto wspomnieć, że w dużej części krajów, na terenie których obowiązuje norma EURO VI, olej napędowy jest bardzo drogi z powodu wysokich podatków. Znaczna różnica w cenach oleju napędowego i gazu sprawia, że silniki napędzane gazem stanowią niezwykle atrakcyjną propozycję dla flot samochodowych.
Firma AC S.A. zapowiedziała, że planuje dalszy rozwój oraz wyznaczanie nowych trendów wśród producentów instalacji autogaz.
– Normę EURO VI już spełniliśmy, teraz przyszedł czas na kolejny krok. Nie boimy się nowych technologii oraz najnowszych modeli aut, dlatego wkrótce wprowadzimy na rynek kolejną nowość: instalację zupełnie odmienną od tych, które obecnie są dostępne na rynku. Jesteśmy przekonani, że nasz system rzuci nowe światło na sposób projektowania oraz działania systemów autogaz – dodaje Tomasz Cybulko.