• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Przejście na ul. Struga przy galerii ma być w pobliżu kładki!

Przejście na ul. Struga przy galerii ma być w pobliżu kładki!

26 czerwca 2017

 

W październiku mają się rozpocząć prace związane z wytyczeniem przejścia dla pieszych i przejazdu dla rowerzystów na ul. Struga, żeby się dostać z placu Jagiellońskiego do Galerii Słonecznej. Ma ono być w pobliżu kładki! Naszym zdaniem, najrozsądniejszym i najbezpieczniejszym miejscem jest skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną.

 

Na początku lutego Konrad Frysztak, wiceprezydent miasta, zapowiedział wybudowanie przejścia dla pieszych z przejazdem dla rowerów przez ul. Struga, z placu Jagiellońskiego do Galerii Słonecznej. Gdy w lutym zapytaliśmy Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji, w którym miejscu planowana jest lokalizacja przejścia – z podaniem konkretnych lokalizacji oraz kto złożył wniosek o wyznaczenie takiego przejścia – otrzymaliśmy odpowiedź, że “(…) Gmina Miasta Radomia w ramach przebudowy Placu Jagiellońskiego poprawi obsługę komunikacyjną na tym skrzyżowaniu (…)”.

 

“Zebry” w pobliżu kładki

Kilka dni temu powróciliśmy do sprawy. Tym razem, pytania skierowaliśmy do biura prasowego Urzędu Miasta licząc na konkretną lokalizację.

 

– Przejście dla pieszych pojawi się w neutralnym dla skrzyżowań miejscu. Jego budowa będzie częścią większego zadania polegającego na remoncie Placu Jagiellońskiego. Mamy już opracowaną koncepcję, a do końca czerwca ogłosimy przetarg w systemie „Zaprojektuj i wybuduj‿. Sądzimy, że prace rozpoczną się w październiku i potrwają do przyszłego roku – napisał Janusz Kalinowski z biura prasowego UM.

 

Poprosiliśmy o dokładne miejsce, w którym ma być wytyczone przejście pytając, czy chodzi o: skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną u zbiegu ulic Struga, Chrobrego, Pileckiego, czy między w/w skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną a kładką dla pieszych nad ulicą i przystankiem autobusowym, czy między przystankiem autobusowym a zakrętem w stronę ul. 
Malczewskiego, czy może jeszcze inne miejsce.

– Przejście będzie zlokalizowane w pobliżu kładki. Konkretnie będzie wszystko dokładnie widać w koncepcji, która będzie częścią specyfikacji istotnych warunków zamówienia – odpisał Janusz Kalinowski.

 

 

Na pierwszym miejscu bezpieczeństwo

Według www.radommoto.pl, jedynym rozsądnym, najmniej kosztownym, a przede wszystkim najbezpieczniejszym miejscem do wytyczenia przejścia dla pieszych z przejazdem dla rowerów jest skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną u zbiegu ulic Struga, Chrobrego i Pileckiego. Zresztą, idąc do tego skrzyżowania od strony pl. Jagiellońskiego, jest to jedyny wlot na skrzyżowanie, który nie ma wytyczonego przejścia.

Nasze zdanie podzieliło kilka osób, zajmujących się drogownictwem oraz policjanci ruchu drogowego.

 

Pozostałe lokalizacje już są problematyczne, mogą dochodzić do niebezpiecznych sytuacji i zakłócać płynność ruchu.

Po pierwsze, wyznaczenie przejścia z przejazdem rowerowym między wspomnianym skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną a kładką lub pod nią może prowadzić do niebezpiecznych sytuacji. Przejście byłoby zlokalizowane z jednej strony przed przystankiem (jadąc ul. Struga od ul. Chrobrego, na jezdni północnej, od strony Galerii Słonecznej) a z drugiej strony za przystankiem (jadąc ul. Struga od ul. Malczewskiego, na jezdni południowej, od strony placu Jagiellońskiego). W pierwszym przypadku, piesi przechodziliby przez trzy pasy ruchu – dwa dla pojazdów i buspas dla autobusów do przystanku. W drugim, autobusy wyjeżdżające z przystanku a zamierzające skręcić w lewo (często przegubowe) na pas dla skręcających w lewo w ul. Chrobrego, mogą blokować pas ruchu, wprawdzie na kilkanaście sekund, ale jednak. Przy założeniu, że ruch pieszych może się odbywać podobnie jak na ul. Wernera, między targowiskiem Korej a OBI, bo z pl. Jagiellońskiego do Galerii Słonecznej jest duże natężenie ruchu pieszego, może dochodzić do niebezpiecznych sytuacji.

Poza tym, to przejście byłoby ok. 50 m od skrzyżowania regulowanego sygnalizacją świetlną, bezpiecznego rozwiązania.

Nieoficjalnie powiedziano nam, że być może przy tym przejściu byłaby tzw. sygnalizacja wzbudzana. Jest to mało racjonalne i powodowałaby zakłócenia w płynności ruchu (musiałaby być przecież synchronizacja ze wspomnianym skrzyżowaniem z sygnalizacją świetlną u zbiegu ulic Struga, Chrobrego i Pileckiego). Nie mówiąc o dodatkowych kosztach, minimum ok. 50-60 tys. zł.

 

 

Po drugie, wyznaczenie przejścia dla pieszych za przystankami oznaczałoby jego lokalizację z jednej strony (jadąc od ul. Chrobrego) przed łukiem drogi, a w drugim (jadąc od ul. Malczewskiego) za łukiem drogi. Zwłaszcza w tym drugim przypadku mogłoby stwarzać niebezpieczne sytuacje. Kierowcy pojazdów widzieliby pieszych wyjeżdżając tuż zza łuku.

 

 

Zatem, oczywistym wydaje się, że najłatwiej i – przede wszystkim – najbezpieczniej będzie wytyczyć przejście przy skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną u zbiegu ulic Struga, Chrobrego i Pileckiego. Tym bardziej, że chodzi przecież o organizację ruchu, która ma funkcjonować przez długi czas, przez kilka lat. I ma być, a przynajmniej powinna być, bezpieczna – dla wszystkich użytkowników ruchu.

Obecny układ, z kładką dla pieszych nad ulicą jest najbezpieczniejszy. Rowerzyści do galerii również bezpiecznie mogą do niej dojechać, przez przejazdy na skrzyżowaniach.

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt