W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy budowy nowej drogi pomiędzy ulicami Beliny-Prażmowskiego i Żeromskiego. Ten odcinek będzie gotowy pod koniec przyszłego roku – zapowiadają władze Radomia.
Budowa trasy N-S, wzdłuż torów kolejowych, ma być jedną z najważniejszych drogowych inwestycji w mieście.
Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji otrzymał już pozwolenie na budowę pierwszego odcinka trasy – od ronda Mikołajczyka u zbiegu ulic Beliny-Prażmowskiego i 25 Czerwca do ul. Żeromskiego przy wiadukcie. Jak zapowiadają władze miasta, prace ruszą zaraz po rozstrzygnięciu przetargu i potrwają do końca przyszłego roku.
Jakie zmiany nas czekają?
Jednym z najważniejszych elementów budowy będzie węzeł umożliwiający m.in. bezkolizyjny wjazd z ulicy Beliny-Prażmowskiego na wiadukt w ciągu ul. Słowackiego oraz bezkolizyjny zjazd z wiaduktu w stronę dworców PKS i PKP. Zgodnie z projektem, na odcinku od ronda Mikołajczyka do węzła u zbiegu z ul. Słowackiego trasa N-S ma mieć dwie jezdnie, po dwa pasy w każdym kierunku. Na odcinku od ul. Słowackiego do ul. Żeromskiego trasa N-S będzie miała jedną jezdnię, która będzie biegła bezpośrednio obok torów kolejowych. Na całej długości drogi oraz na wiadukcie powstaną ciągi pieszo-rowerowe.
Władze miasta chcą szybko wybudować środkowy odcinek trasy N-S, bo Wodociągi Miejskie zamierzają wymienić sieć wodno-kanalizacyjną w ul. 25 Czerwca i na czas tej inwestycji ulica ma być zamknięta dla ruchu (prawdopodobnie odcinkami).
Pod budowę trasy N-S zostaną wyburzone zabudowania u zbiegu ulic Czachowskiego i Słowackiego, po stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi.
Tunel pod torami kolejowymi ma być zlikwidowany. Na wiadukcie, od Glinic i Idalina, z jednego pasa ma być wydzielony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 metra, oddzielony od jezdni barierkami. Piesi i rowerzyści mają się przemieszczać górą, w obu kierunkach.
Na ul. Słowackiego, jadąc od strony ul. 25 Czerwca, ma być jeden pas ruchu w kierunku Glinic i Idalina. Prawy pas ma być wyłączony z ruchu i przeznaczony pod budowę zatoki autobusowej i wydzielenie miejsc parkingowych (tak jak na ul. Traugutta).
Zdaniem MZDiK, pozostawienie jednego pasa ruchu – jadąc od centrum w stronę Glinic – nie spowoduje uciążliwości w ruchu i korkowania się tej części ul. Słowackiego, bo ruch przeniesie się na trasę N-S, od dworca PKP do ul. Szklanej i Żeromskiego.
Innych propozycji nie uwzględniano
Projektanci nie uwzględnili w ogóle głosów sprzeciwu i innych propozycji. Wśród przeciwników takiej organizacji ruchu byli m.in. Zespół Konsultacyjny ds. Gospodarczych przy Prezydencie Miasta Radomia, Zbigniew Mazurkiewicz, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, Bractwo Rowerowe i radommoto.pl.
Bractwo Rowerowe i portal radommoto.pl, niezależnie od siebie, proponowały przebudowę tunelu pod torami tak, żeby służył pieszym i żeby była możliwość przejazdu przez niego rowerem. Bractwo uważa również, że pomysł na wytyczenie jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego na wiadukcie jest nie do zaakceptowania. Brak jest bowiem połączeń z istniejącymi obustronnymi pasami rowerowymi po stronie Glinic i jak rowerzyści mają zjeżdżać w kierunku ul. Żeromskiego, a przejście wiaduktem wydłuży drogę pieszych w relacji ulic: Giserska-Czachowskiego.
Naszym zdaniem – radommoto.pl, tunel jest bezpieczniejszy dla pieszych i rowerzystów. Poza tym, mamy wątpliwości, czy ciąg pieszo-rowerowy na wiadukcie będzie należycie utrzymany w przypadku opadów śniegu lub oblodzenia. Może się bowiem okazać, że przez kilka zimowych miesięcy ten ciąg pieszo-rowerowy w ogóle nie będzie wykorzystywany.
Cała trasa do 2020 roku
Wspomniany odcinek ma być ukończony w przyszłym roku (według wcześniejszych zapowiedzi miał być gotowy na przełomie tego i następnego roku).
Drugi w kolejności etap, od os. Południe do ul. Młodzianowskiej ma się rozpocząć w 2018 roku i zakończyć w następnym. Miasto ma już prawomocną decyzję środowiskową i projekt na ten odcinek. Wkrótce ma wystąpić o pozwolenie na budowę. Prace projektowe mają się rozpocząć na trzeci odcinek trasy N-S, od ul. Żeromskiego do ul. Kozienickiej, przewidziany na lata 2019-2020. Według koncepcji, z ul. Szklanej – jadąc od strony ul. Żeromskiego – trasa N-S ma skręcać w prawo za mostkiem i biec wzdłuż torów do ul. Kozienickiej.
Władze miasta zapowiadają, że cała trasa, od os. Południa do ul. Kozienickiej ma być gotowa do 2020 roku.