• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Trasa N-S: jest pozwolenie na budowę pierwszego odcinka

Trasa N-S: jest pozwolenie na budowę pierwszego odcinka

4 sierpnia 2017

 

W tym roku zostanie ogłoszony przetarg na wybór wykonawcy budowy nowej drogi pomiędzy ulicami Beliny-Prażmowskiego i Żeromskiego. Ten odcinek będzie gotowy pod koniec przyszłego roku – zapowiadają władze Radomia.

 

Budowa trasy N-S, wzdłuż torów kolejowych, ma być jedną z najważniejszych drogowych inwestycji w mieście.

Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji otrzymał już pozwolenie na budowę pierwszego odcinka trasy – od ronda Mikołajczyka u zbiegu ulic Beliny-Prażmowskiego i 25 Czerwca do ul. Żeromskiego przy wiadukcie. Jak zapowiadają władze miasta, prace ruszą zaraz po rozstrzygnięciu przetargu i potrwają do końca przyszłego roku.

 

Jakie zmiany nas czekają?

Jednym z najważniejszych elementów budowy będzie węzeł umożliwiający m.in. bezkolizyjny wjazd z ulicy Beliny-Prażmowskiego na wiadukt w ciągu ul. Słowackiego oraz bezkolizyjny zjazd z wiaduktu w stronę dworców PKS i PKP. Zgodnie z projektem, na odcinku od ronda Mikołajczyka do węzła u zbiegu z ul. Słowackiego trasa N-S ma mieć dwie jezdnie, po dwa pasy w każdym kierunku. Na odcinku od ul. Słowackiego do ul. Żeromskiego trasa N-S będzie miała jedną jezdnię, która będzie biegła bezpośrednio obok torów kolejowych. Na całej długości drogi oraz na wiadukcie powstaną ciągi pieszo-rowerowe.

Władze miasta chcą szybko wybudować środkowy odcinek trasy N-S, bo Wodociągi Miejskie zamierzają wymienić sieć wodno-kanalizacyjną w ul. 25 Czerwca i na czas tej inwestycji ulica ma być zamknięta dla ruchu (prawdopodobnie odcinkami).

 

 

Pod budowę trasy N-S zostaną wyburzone zabudowania u zbiegu ulic Czachowskiego i Słowackiego, po stronie przejścia podziemnego pod torami kolejowymi.

Tunel pod torami kolejowymi ma być zlikwidowany. Na wiadukcie, od Glinic i Idalina, z jednego pasa ma być wydzielony ciąg pieszo-rowerowy o szerokości 3,5 metra, oddzielony od jezdni barierkami. Piesi i rowerzyści mają się przemieszczać górą, w obu kierunkach.

Na ul. Słowackiego, jadąc od strony ul. 25 Czerwca, ma być jeden pas ruchu w kierunku Glinic i Idalina. Prawy pas ma być wyłączony z ruchu i przeznaczony pod budowę zatoki autobusowej i wydzielenie miejsc parkingowych (tak jak na ul. Traugutta).

Zdaniem MZDiK, pozostawienie jednego pasa ruchu – jadąc od centrum w stronę Glinic – nie spowoduje uciążliwości w ruchu i korkowania się tej części ul. Słowackiego, bo ruch przeniesie się na trasę N-S, od dworca PKP do ul. Szklanej i Żeromskiego.

 

Innych propozycji nie uwzględniano

Projektanci nie uwzględnili w ogóle głosów sprzeciwu i innych propozycji. Wśród przeciwników takiej organizacji ruchu byli m.in. Zespół Konsultacyjny ds. Gospodarczych przy Prezydencie Miasta Radomia, Zbigniew Mazurkiewicz, zastępca dyrektora Wojewódzkiego Ośrodka Ruchu Drogowego, Bractwo Rowerowe i radommoto.pl.

Bractwo Rowerowe i portal radommoto.pl, niezależnie od siebie, proponowały przebudowę tunelu pod torami tak, żeby służył pieszym i żeby była możliwość przejazdu przez niego rowerem. Bractwo uważa również, że pomysł na wytyczenie jednostronnego ciągu pieszo-rowerowego na wiadukcie jest nie do zaakceptowania. Brak jest bowiem połączeń z istniejącymi obustronnymi pasami rowerowymi po stronie Glinic i jak rowerzyści mają zjeżdżać w kierunku ul. Żeromskiego, a przejście wiaduktem wydłuży drogę pieszych w relacji ulic: Giserska-Czachowskiego.

Naszym zdaniem – radommoto.pl, tunel jest bezpieczniejszy dla pieszych i rowerzystów. Poza tym, mamy wątpliwości, czy ciąg pieszo-rowerowy na wiadukcie będzie należycie utrzymany w przypadku opadów śniegu lub oblodzenia. Może się bowiem okazać, że przez kilka zimowych miesięcy ten ciąg pieszo-rowerowy w ogóle nie będzie wykorzystywany.

 

Cała trasa do 2020 roku

Wspomniany odcinek ma być ukończony w przyszłym roku (według wcześniejszych zapowiedzi miał być gotowy na przełomie tego i następnego roku).

Drugi w kolejności etap, od os. Południe do ul. Młodzianowskiej ma się rozpocząć w 2018 roku i zakończyć w następnym. Miasto ma już prawomocną decyzję środowiskową i projekt na ten odcinek. Wkrótce ma wystąpić o pozwolenie na budowę. Prace projektowe mają się rozpocząć na trzeci odcinek trasy N-S, od ul. Żeromskiego do ul. Kozienickiej, przewidziany na lata 2019-2020. Według koncepcji, z ul. Szklanej – jadąc od strony ul. Żeromskiego – trasa N-S ma skręcać w prawo za mostkiem i biec wzdłuż torów do ul. Kozienickiej.

 

Władze miasta zapowiadają, że cała trasa, od os. Południa do ul. Kozienickiej ma być gotowa do 2020 roku.

 

Roman Furciński, fot. MZDiK, Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt