• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Cała strefa płatnego parkowania nie może być objęta obowiązkiem płacenia za postój!

Cała strefa płatnego parkowania nie może być objęta obowiązkiem płacenia za postój!

5 listopada 2017

 

Naczelny Sąd Admninistracyjny potwierdził to, o czym mówimy od dwóch lat. Opłaty w strefie płatnego parkowania można pobierać tylko w wyznaczonych miejsca. Jeżeli nie są one odpowiednio oznakowane, nie musisz kupować biletu. Uchwała Rady Miejskiej Radomia z 31 sierpnia 2015 roku w sprawie strefy płatnego parkowania niestrzeżonego jest do poprawki.

 

Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego w składzie siedmiu osób z 9 października tego roku mówi wszystko. I dokładnie.

“(…) Zgodnie z art. 13b ust. 1 w związku z art. 13 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r., poz. 1440, z późn. zm.) opłatę za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania pobiera się od korzystającego z drogi publicznej wyłącznie za postój w odpowiednio wyznaczonym do tego miejscu (…)”. To oznacza, że nie można pobierać opłaty za postój na obszarze całej strefy płatnego parkowania. Tak jak to jest, np. w Radomiu.

 

Koniec z dowolną interpretacją

NSA w składzie siedmiu osób zajął się sprawą, bo były różne interpretacje sądów odnośnie pobierania opłat w strefach płatnego parkowania niestrzeżonego. NSA i wojewódzkie sądy administracyjne, zajmują w tej kwestii dwa odmienne stanowiska.

Według pierwszego, obowiązek wnoszenia opłaty tytułem postoju pojazdu samochodowego w strefie płatnego parkowania wystepuje tylko w wyznaczonym do tego miejscu na terenie tej strefy, co wyklucza jednocześnie pobór opłaty za postój pojazdu w każdym innym miejscu strefy poza miejscem do tego przeznaczonym.

Według drugiego, obowiązek ponoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego w strefie płatnego parkowania odnosi się do całego jej obszaru, czyli nie ogranicza się wyłącznie do wyznaczonych miejsc postojowych.

Teraz, interpretacja ma być jedna. Jeszcze raz ją przytoczymy:

“(…) Opłatę za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych w strefie płatnego parkowania pobiera się od korzystającego z drogi publicznej wyłącznie za postój w odpowiednio wyznaczonym do tego miejscu (…)”.

 

 

Tak mają być oznakowane miejsca

Przytaczamy fragmenty uzasadnienia uchwały NSA z 9 października 2017 r.

“(…) Wjazd do strefy płatnego postoju oznacza się znakiem D-44 “strefa płatnego parkowania”. Natomiast wyjazd ze strefy płatnego parkowania jest oznaczony znakiem D-45 “koniec strefy płatnego parkowania”. Znak D-44 umieszcza się na wszystkich ulicach doprowadzających ruch do obszaru, na którym została ustalona strefa płatnego parkowania. Na tym znaku, obok napisu “Postój płatny”, wskazuje się sposób wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego przez umieszczenie napisu lub symbolu parkometru, karty zegarowej lub biletu. Jeżeli obowiązek wnoszenia opłaty za postój pojazdu samochodowego dotyczy określonych dni roboczych lub godzin, pod napisem “Postój płatny” umieszcza się informację określającą zakres stosowania znaku D-44.

Natomiast w strefie płatnego parkowania określonej znakami D-44 i D-45, miejsca do postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi D-18 “parking” oraz znakami poziomymi – liniami: znakiem P-18 “stanowisko postojowe”, P-19 ” linia wyznaczająca pas postojowy”, P-20 “stanowisko postojowe zastrzeżone “koperta” i P-24 “miejsce dla pojazdu osoby niepełnosprawnej”.

Umieszczona pod znakiem D-18 tabliczka T-3a wskazuje koniec miejsca przeznaczonego na postój. W dolnej części znaku D-18 jest dopuszczalne umieszczenie napisu określającego rodzaj parkingu (np. płatny, strzeżony) (…)”.

 

 

“(…) Na tle tych przepisów prawnych pojawia się kwestia ustalenia prawidłowego rozumienia “wyznaczenia” miejsca postoju w strefie płatnego parkowania, stanowiącego, świetle art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych przesłankę poboru opłaty za parkowanie w takim miejscu. W szczególności chodzi o to, czy prawidłowe wyznaczenie miejsca płatnego postoju wymaga zastosowania dwóch znaków: pionowego D-18 i jednego ze znaków poziomych, np. P-18, czy też wystarczający jest tylko jeden znak – pionowy lub poziomy. Spójnik “oraz” w zdaniu mówiącym, że “w strefie płatnego parkowania oznaczonej znakiem D-44 miejsca postoju pojazdu samochodowego wyznacza się znakami pionowymi oraz znakami poziomymi” wydaje się mieć znaczenie koniunktywne [łączne, i – przyp. red.] , a nie enumeratywne [wyliczenie wyczerpujące – przyp. red.].

W świetle omawianych przepisów prawnych miejsca płatnego postoju wyznaczone w strefie płatnego parkowania to, co do zasady, miejsca podwójnie oznakowane: znakami pionowymi D–18 i znakami poziomymi typu P-18. Niemniej jednak, to znaki pionowe informują o sposobie korzystania z drogi i dlatego tym znakom, co trzeba podkreślić, należałoby przypisać rolę decydującą w wyznaczeniu miejsca płatnego postoju. Uzasadniałoby to stwierdzenie, że miejsca postoju oznakowane w strefie płatnego parkowania wyłącznie znakiem poziomym nie spełniają wymagania miejsca wyznaczonego w rozumieniu art. 13b ust. 1 ustawy o drogach publicznych.

 

 

Miasto będzie miało problem?

Zatem, nie musicie kupować biletu parkingowego, jeżeli zaparkowaliście auto na obszarze strefy płatnego parkowania niestrzeżonego poza miejscem wyznaczonym, zgodnie z obowiązującymi od 14 lutego 2014 roku przepisami, na co od dwóch lat zwracamy uwagę.

Nie do przyjęcia jest zatem sytuacja stosowana przez Miejski Zarząd Dróg i Komunikacji w Radomiu (zarządca Strefy Płatnego Parkowania Niestrzeżonego), że wezwanie do opłaty dodatkowej, czyli krótko mówiąc karę pieniężną, wystawia się również kierowcom parkującym samochody przed i za tymi znakami, ale w obszarze wspomnianej strefy.

Jeżeli otrzymaliście, lub otrzymacie takie wezwanie do zapłaty, gdy zaparkujecie poza miejscem wyznaczonym, możecie spokojnie iść do sądu mając w kieszeni wspomnianą uchwałę NSA w składzie siedmiu osób.

Jeżeli na taki krok zdecydują się osoby, które otrzymały takie wezwania, np. trzy lata temu, MZDiK, czyli miasto, będzie musiał zwrócić pieniądze wraz z ustawowymi odsetkami.

 

 

Uchwała do poprawki

MZDiK oraz magistrat uparcie trzymają się niezgodnego z przepisami zapisu w uchwale Rady Miejskiej o pobieraniu opłat za postój pojazdów samochodowych na całym obszarze strefy płatnego parkowania (bo w grę wchodzą duże pieniądze, rocznie kilkaset tysięcy złotych, po odliczeniu kosztów).

 

Już raz wystąpiliśmy – portal radommoto.pl – z pismem do Biura Rady Miejskiej, z wiadomością do Radosława Witkowskiego prezydenta Radomia, o zmianę zapisu “Uchwały nr 180/2015 Rady Miejskiej w Radomiu z dnia 31.08.2015 r. w sprawie ustalenia Strefy Płatnego Parkowania, wysokości stawek opłaty za parkowanie pojazdów samochodowych na drogach publicznych w Strefie, wysokości opłaty dodatkowej oraz określenia sposobu pobierania tych opłat w mieście Radom” (w czerwcu ubiegłego roku). Wnieśliśmy o wykreślenie w § 1 ust. 3 mówiącego, że “opłata za parkowanie pojazdów samochodowych obowiązuje w każdym miejscu SPPN, w całym pasie drogowym danej ulicy” i jednocześnie zmianę zapisu w § 1 ust. 2 o brzmienie: “Opłata za parkowanie pojazdów samochodowych obowiązuje w wyznaczonym miejscu, w dni robocze od poniedziałku do piątku, w godzinach od 8:00 do 16:00”.

Przytoczyliśmy uzasadnienie i podstawy prawne. Wnosiliśmy o podjęcie działań uregulowania pobierania zgodnie z prawem opłat za postój pojazdów samochodowych w SPPN, czyli nie na całym obszarze SPPN, a jedynie za postój pojazdów samochodowych w wyznaczonych miejscach. Jednocześnie, wnosiliśmy o natychmiastowe podjęcie działań zaniechania pobierania opłat parkingowych za postój pojazdów samochodowych w tych miejscach SPPN, które nie są oznakowane zgodnie z przywołanymi przepisami.

Rada Miejska nie zajęła się w ogóle wtedy sprawą. Przewodniczącemu wystarczyło stanowisko magistratu, że wszystko odbywa się zgodnie z prawem.

Wygląda na to, że teraz Rada Miejska będzie musiała dokonać reasumpcji wspomnianej uchwały.

 

Roman Furciński, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt