Zakończyły się spotkania w samorządach i z mieszkańcami gmin z projektantami nowej drogi ekspresowej S12. Projektant przedstawił trzy warianty. Teraz czeka na opinie i uwagi.
Spotkania trwały od 11 do 19 grudnia w gminach przez które droga ma przebiegać: Tczów, Policzna, Zwoleń, Orońsko, Kowala, Skaryszew, Gózd, Przyłęk oraz Radom i Puławy.
Wiadomo, że nie będzie szła po starej nitce krajowej “dwunastki”.
Wszystkie trzy propozycje przedstawione przez projektantów mają być na południe od Radomia, z węzłem łączącym przeszła S12 z drogą krajową nr 9 (w zależności od wariantu) oraz omijającą Zwoleń – również w zależności od wariantu, od północy lub południa.
Trzy propozycje
– To jest ten moment, kiedy można zgłaszać uwagi, opinie i propozycje. Każdy może je zgłosić, samorządy i pojedynczy mieszkańcy. Czekamy na nie do 23 grudnia. Wszystkie przesłane do nas opinie będziemy brali pod uwagę przy opracowaniu ostatecznej koncepcji przebiegu trasy – powiedział nam Zbigniew Wichoński, kierownik projektu, główny projektant drogi, z firmy Schuessler- Plan Inżynierzy sp. z o.o.
Według przedstawionej propozycji, nowa S12 od strony zachodniej ma się rozpoczynać na węźle łączącym nową S12 z S7 (zachodnia obwodnica Radomia) i z E77 (stara “siódemka” biegnącą do Radomia). W pierwszej wersji, najbliżej Radomia, będzie biegła przez gminę Kowala pod Sołtyków, przetnie drogę krajową nr 9 w Makowcu (zaraz za stacją paliw wyjeżdżając z Radomia) i dalej w stronę Zwolenia. W Janowie zbliży się do obecnej “dwunastki”, przejdzie na jej drugą stronę i obiegnie Zwoleń od północy dalej w stronę Puław.
W drugiej wersji, na terenie gminy Kowala odchyla się na południe od poprzedniej (o kilkaset metrów) i biegnie później do niej równolegle. Wchodząc na teren gminy Skaryszew przecina kompleks leśny krótkim odcinkiem, później “dziewiątkę” przed Leśnym Dworem i dalej w kierunku Zwolenia. W Janowie odbije trochę na południe, żeby zrobić obwodnicę Zwolenia, przetnie drogę krajową nr 79 i przy granicy z gminą Przyłęk i w okolicach miejscowości Szczęście, Michalin wejdzie w ślad obecnej drogi nr 12.
Trzecia wersja dotyczy kilkukilometrowej odnogi od poprzedniej wersji na południe w gminie Kowala, przez Hutę Mazowszańską, Hutę Dolną, również przez las, ale zdecydowanie dłuższym odcinkiem, przecięcie krajowej “9-tki” za ul. Wincentowską i szkółką krzewów ozdobnych, do Grzmucina, Bogusławic i dalej jak w poprzedniej wersji.
Nowa droga S12 ma mieć kategorię drogi ekspresowej, z dwoma jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku, z prędkością projektowaną 120 km/h.
Zaprojektowano węzły pozwalające skomunikować się z drogami z S7 i E7 w Młodocinie, z drogą wojewódzką nr 744, z drogą krajową nr 9, z drogą wojewódzką nr 733, z drogą krajową nr 12 (starą) i Zwoleniem, z drogą krajową nr 79 (od północy lub południa Zwolenia – w zależności od wyboru wersji przebiegu trasy) oraz z drogą wojewódzką nr 738 Bronowice koło Puław. Planowane są również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – w okolicach drogi krajowej nr 9 i przy granicy gmin Policzna i Przyłęk.
Węzeł łączący nową S12 z krajową “9” w jednym przypadku miałby być w Makowcu, przy granicy gmin Radom i Skaryszew, ale w drugim (w wersjach nr 2 i 3, już znacznie dalej – kilka kilometrów – od Radomia.
Zgłoś swoją opinię
Projektanci czekają na opinie i uwagi do najbliższego piątku. Druk do pobrania i wypełniania tutaj. Można je przesyłać w formie papierowej pocztą lub faksem do urzędów gmin, przez które będzie przebiegać przyszła S12 lub na adres: Schuessler-Plan Inżynierzy sp. z o.o. Al. Jerozolimskie 96, 00-807 Warszawa, faks nr 22 419 14 01 albo elektronicznie na dres: sekretariatspi@schuessler-plan.com.