• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Są protesty, będą spotkania z mieszkańcami

Są protesty, będą spotkania z mieszkańcami

23 stycznia 2018

 

Około 1 tysiąc opinii i uwag zgłoszono do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie planów budowy nowej drogi ekspresowej S12 z Radomia do Puław. Już są protesty grup mieszkańców, których nieruchomości lub domy mogą być zabrane pod budowę trasy.

 

Protesty dotyczą wariantów przebiegu drogi. Podczas grudniowych spotkań z samorządowcami i mieszkańcami gmin Puławy, Policzna, Zwoleń, Przyłęk, Tczów, Gózd, Skaryszew, Kowala i Radom przedstawiono trzy propozycje wytyczonych tras. Jak można było się spodziewać, nie każdy jest zadowolony. Jeśli komuś nie robi różnicy, np., wariant nr 1 to już sprzeciwia się przy pomyśle nr 2 lub 3. I trudno się dziwić, bo w wielu przypadkach albo jest to dorobek całego życia, niejednokrotnie nawet ojców i dziadków, albo ludzie kilka lat temu kupili sobie działki i wybudowali nowe, piękne domy, a teraz może być tak, że działki zostaną wywłaszczone, domy wyburzone, albo droga szybkiego ruchu będzie przebiegała 50-80 od nieruchomości. Jedno jest pewne: obojętnie który wariant zostanie wybrany, będzie grupa niezadowolonych i stratnych (w pełni nie zrekompensują tego nawet odszkodowania).

 

Protesty ludzi

Największe niezadowolenie jest wśród mieszkańców radomskiej dzielnicy Sołtyków i Huty Mazowszańskiej w gminie Kowala, a także gminy Skaryszew, którym nie odpowiadają warianty 1 (najbliżej Radomia) i 3 (najbliżej Skaryszewa i przez największą część terenu leśnego w gminie Skaryszew). Ich zdaniem, np. przy wyborze wariantu nr 1 może zostać wyburzonych około 100 budynków, a niewykluczone, że więcej.

Trasa nr 2, między 1 a 3, również ma swoich przeciwników, których nieruchomości są bardzo zagrożone.

 

 

Samorządowcom nie przeszkadza wariant nr 1

Zapytaliśmy władze wszystkich miast i gmin, przez które ma przebiegać nowa S12 od Radomia o Puław, za którym wariantem optują, czy złożyły opinie i uwagi do GDDKiA i firmy Schuessler Plan, która przedstawiła projekty tras, oraz ile nieruchomości może być wyburzonych (w zależności od wariantu) pod przyszłą trasę?

 

– Stanowisko dotyczące przebiegu drogi ekspresowej S-12 przedstawiliśmy już firmie opracowującej Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe. Zabiegamy przede wszystkim o stworzenie jak najlepszego połączenia z podstawowym układem drogowym samego Radomia – napisał Janusz Kalinowski z biura prasowego prezydenta Radomia. – Optymalną lokalizacją trasy jest obszar przylegający do Radomia od strony południowej. Stoimy na stanowisku, że trasa S-12 powinna przebiegać jak najbliżej granic miasta lub bezpośrednio przez jego teren. Chodzi o to, by jak najbardziej ułatwić dojazd z Radomia do drogi ekspresowej. Druga niezmiernie ważna dla nas sprawa to liczba i parametry podłączeń do miejskiego układu drogowego. Wnioskujemy o zaplanowanie na trasie co najmniej trzech węzłów w miejscach, w których trasa S-12 będzie się krzyżowała z istniejącymi drogami krajowymi nr 7 i 9 oraz drogą wojewódzką nr 744 prowadzącą z Radomia w kierunku Wierzbicy. Mamy tu jednocześnie świadomość, jak niskie są parametry krajowej dziewiątki. Naszym zdaniem konieczne jest więc uwzględnienie także budowy jej nowego śladu jako wlotu do miasta. To zapewni odpowiednie warunki na odcinkach S-12 – Radom.

 

Władze gmin Przyłęk i Policzna są za wariantem nr 1 lub nr 3. Jak nas poinformowano, w obu projektach, na terenie obu gmin, nie będą wyburzane żadne nieruchomości.

 

Władze gminy Gózd nie opowiadają się na razie za żadną wersją.

 

– Informacja dotycząca ostatecznego wyboru najbardziej optymalnego wariantu przebiegu drogi ekspresowej S12 zamieszczona będzie na naszej stronie internetowej – odpisał Paweł Dziewit, wójt gminy Gózd.

 

Inne miasta i gminy jeszcze nie odpowiedziały na nasze pytania.

 

1000 uwag

 

– To są na razie wstępne propozycje. Możliwe są korekty trasy. Do tej pory wpłynęło około jednego tysiąca wniosków. Nadal one wpływają, nadal na nie czekamy. Prosimy mieszkańców i samorządy o opinie i uwagi, jaki przebieg nowej S12 jest dla nich najlepszy. Wszystkie wnioski przekażemy projektantowi – powiedziała Małgorzata Tarnowska, rzeczniczka warszawskiego oddziału GDDKiA. – Odbyła się pierwsza rozmów. Będą jeszcze dwie, w kwietniu i w czerwcu. Jeżeli zostaną wytyczone ostateczne trzy warianty przebiegu trasy, będziemy składali wniosek o uzyskanie decyzji środowiskowej do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ze wskazaniem wariantu preferowanego.

 

GDDKiA chce złożyć wniosek do RDOŚ w pierwszym kwartale przyszłego roku, natomiast budowa nowej S12 ma być w latach 2023-25.

 

 

 

Trzy warianty budowy

Wszystkie trzy propozycje przebiegu nowej drogi ekspresowej S12 prowadzą na południe od Radomia. Dwie wersje biegną na północ od Zwolenia, jedna na południe od miasta.

Wszystkie, od strony zachodniej, mają się rozpoczynać na węźle łączącym nową S12 z S7 (zachodnia obwodnica Radomia) i z E77 (stara “siódemka” biegnącą do Radomia). W wersji “niebieskiej”, najbliżej Radomia, będzie biegła przez gminę Kowala pod Sołtyków, przetnie drogę krajową nr 9 w Makowcu (zaraz za stacją paliw wyjeżdżając z Radomia) i dalej w stronę Zwolenia. W Janowie zbliży się do obecnie “dwunastki” i zaraz za kompleksem leśnym przejdzie na jej drugą stronę i obiegnie Zwoleń od północy dalej w stronę Puław.

Wersja żółta na terenie gminy Kowala odchyla się na południe od “niebieskiej” o kilkaset metrów i biegnie później do niej równolegle. Wchodząc na teren gminy Skaryszew, według jednej wersji przecina kompleks leśny krótkim odcinkiem, później “dziewiątkę” przed Leśnym Dworem i dalej w kierunku Zwolenia. W Janowie odbije trochę na południe, żeby zrobić obwodnicę Zwolenia, przetnie drogę krajową nr 79 i przy granicy z gminą Przyłęk, w okolicach miejscowości Szczęście, Michalin wejdzie w ślad obecnej drogi nr 12.

Trzecia wersja dotyczy kilkukilometrowej odnogi od poprzedniej wersji na południe, przez Hutę Mazowszańską, Hutę Dolną , las, przecięcie krajowej “9-tki” za ul. Wincentowską i szkółką krzewów ozdobnych, do Grzmucina, Bogusławic i dalej jak w poprzedniej wersji, do Janowa. Stąd przeszłaby jak w wariancie nr 1.

 

Nowa droga S12 ma mieć kategorię drogi ekspresowej, z dwoma jezdniami po dwa pasy w każdym kierunku, z prędkością projektowaną 120 km/h.

Zaprojektowano węzły pozwalające skomunikować się z drogami z S7 i E7 w Młodocinie, z drogą wojewódzką nr 744, z drogą krajową nr 9 (o tym za chwilę), z drogą wojewódzką nr 733, z drogą krajową nr 12 (starą) i Zwoleniem, z drogą krajową nr 79 (w obu przypadkach, od północy lub południa Zwolenia – w zależności od wyboru wersji przebiegu trasy) oraz z drogą wojewódzką nr 738 Bronowice koło Puław. Planowane są również dwa Miejsca Obsługi Podróżnych – w okolicach drogi krajowej nr 9 i przy granicy gmin Policzna i Przyłęk.

Węzeł łączący nową S12 z krajową “9” w wersji nr 1 miałby być w Makowcu, przy granicy gmin Radom i Skaryszew, ale w wersjach 2 i 3, znacznie dalej, kilka kilometrów od Radomia.

 

Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt