[X]

Nasz serwis korzysta z "ciasteczek". Więcej informacji znajdziesz klikając na ten link.

WWW
RSS Youtube


Jesteś tutaj: Strona główna » STRONA GŁÓWNA - newsy » Auto do miasta i na bezdroża

Auto do miasta i na bezdroża

08-07-2018 18:11


Auto do miasta i na bezdroża

 

Arona - najmłodsze dziecko marki SEAT, chce rywalizować na rynku miejskich kompaktowych SUV-ów. I ma ku temu bardzo duże szanse, bo i ładnie wygląda, i ma dobre właściwości jezdne, i systemy wsparcia kierowcy. A jeżeli przyjdzie jeździć po trudnym terenie, mile zaskakuje.

 

Premiera modelu SEAT Arona odbyła się w zeszłym roku. Arona jest drugim autem w segmencie SUV hiszpańskiej marki. Pierwszym była Ateca, model trochę większy.

 

Rodzinna stylistyka

Do jazdy testowej otrzymaliśmy model z silnikiem benzynowym o pojemności 1,0 l TSI Star&Stop, o mocy maksymalnej 115 KM (85 kW) z manualną 6-stopniową skrzynią biegów, wersja wyposażenia Xcellence.

 

Stylistyka kompaktowego crossovera nawiązuje do innych modeli SEAT-a, z kilku po trochu. Reflektory przednie - jak w nowej Ibizie, grill podobny jak w Atece, równie duży, maska - również jak w Atece, w formie miski (jak mówią przedstawiciele marki), bez przetłoczeń pośrodku.

Arona ma charakterystyczne dla marki przetłoczenia na masce i po bokach samochodu tak, że nawet jeżeli ktoś pierwszy raz widzi auto, a nie wie jaki to model, niemal na pewno skojarzy, że jest to dzieło stylistów i inżynierów z Martorell koło Barcelony.

 

 

 

Nowością stylistyczną tego SUV-a, jest dach, w innym kolorze. Nie ma gładkiej powierzchni, ale przetłoczenia. Tego nie spotkacie w żadnym innym modelu marki. Te przetłoczenia mają pomagać w aerodynamice.

Na dachu mamy zamontowane relingi, praktyczna rzecz, zwłaszcza dla kogoś kto zamierza jeździć z rodziną na urlop lub kilkudniowe wypady, np. krajoznawczo-turystyczne.

 

 

Duży, wielofunkcyjny ekran

Wewnątrz, nie ma przepychu, nadmiaru pokręteł, przycisków. Przeciwnie. Ale też nie ma spartańskiego wyposażenia.

Kierowca siedzi wygodnie w fotelu. Boczne wytłoczenia dobrze trzymają" biodra i tułów.

Przy okazji, uwaga. Coś co jest do poprawy, naszym zdaniem, to zagłówki. Przydałyby się lekko wklęśnięte, żeby głowa lepiej się opierała. To jest wygodne przy zwłaszcza dalekich podróżach.

 

 

Na środku deski rozdzielczej zamontowano 8-calowy, kolorowy ekran multimedialny z technologią Full Link i z czytelnymi funkcjami. Te wybieramy intuicyjnie. Nie ma problemu z wyborem poszczególnych funkcji, np.: radio, Bluetooth, książka telefoniczna, rozmowa, nawigacja, wyznaczanie trasy, funkcje komputera pokładowego, sterowanie głosem, ustawienie auta.

Arona ma dobrą mapę nawigacyjną, która poprowadzi kierowcę do celu jeśli ten zupełnie nie zna terenu. Zgubić się można chyba tylko na własne życzenie.

 

 

Sterowanie radiem i telefonem może odbywać się poprzez przyciski na kierownicy. Tak jak, gdy chcemy dowiedzieć się o informacjach z komputera pokładowego, np., o chwilowym lub średnim zużyciu paliwa. Te dane mamy albo na dużym ekranie, albo między okrągłymi wskaźnikami obrotomierza i prędkościomierza.

Pojawiają się również symbole pasażerów na tylnej kanapie informujące, czy zapięli pasy bezpieczeństwa, czy nie.

Podróżujący autem mogą skorzystać z łącza USB, Aux-in i SD.

Dużym plusem jest kamera cofania pomagająca w bezpiecznym manewrowaniu autem na miejskich ulicach i parkingach. W poruszaniu się pomagają kamera cofania i czujniki. Na ekranie multimedialnym mamy zresztą rzut auta z góry. I coś co jest bardzo dużym plusem to sześć, które m.in. umieszczone są w nadkolach. Pod tym względem Arona bije wielu swoich konkurentów na głowę.

 

 

Pozytywnym rozwiązaniem jest schowek na telefon, pod konsola główną, przed dźwignią zmiany biegów. Materiał nie pozwala, żeby telefon przesuwał się podczas jazdy. Schowek ma funkcję bezprzewodowego ładowania i wzmacniania sygnału. Praktyczna funkcja.

Z pozycji ekranu multimedialnego można również zmieniać kolor wnętrza samochodu. Wprawdzie wyboru wielkiego nie ma, bo nie ma dużej palety barw, ale to zawsze jest ciekawa - jak się już ogólnie przyjęło - personalizacja auta, czyli dostosowanie do własnych upodobań i stylistyki.

 

 

Niewielki, ale przestronny

Kompaktowy SUV został zbudowany na nowej platformie podłogowej - MQB A0. Auto ma niewielkie rozmiary. Jest długie na 4,14 m, szerokie na 1,94 m (z lusterkami) i wysokie na 1,54 m (z relingami). Chociaż nie grzeszy wielkością, jest przestronne. W środku jest dużo miejsca. Szczególnie siedzący z przodu mają swobodę, dużo miejsca na nogi mają również wysokie osoby.

 

 

Pasażerowie z tyłu także nie powinni narzekać. Nawet wysocy.

Arona może być z powodzeniem autem rodzinnym. Łatwo montuje się dwa foteliki dla dzieci. Pociechy mają na tyle dużo miejsca i swobody, że nie dotykają nóżkami oparć przednich siedzeń, a między fotelikami można jeszcze coś położyć.

 

 

Atutem jest również pojemny bagażnik. Jak podaje producent, kufer ma pojemność 400 litrów. I jest to więcej niż oferują potencjalni konkurenci Arony. Dwie walizki lub trzy torby podróżne zmieszczą się do bagażnika.

 

 

Czas na jazdę

Silnik włączamy przyciskiem znajdującym się przy dźwigni skrzyni biegów. Trzeba przyznać, że to wygodne położenie, ale trzeba się przyzwyczaić jeśli wcześniej jeździliśmy autem, które miało podobny przycisk przy kierownicy. Kwestia czasu.

Silnik pracuje cicho. Biegi wchodzą płynnie i lekko. Na wysokich obrotach, po przekroczeniu granicy 3500, odgłos motoru jest mocniejszy.

W mieście auto sprawowało się bez zarzutów. Dobrze ruszało z miejsca, miało dobre przyspieszenie przy zjeździe ze skrzyżowania (tak na marginesie, przyspieszenie od 0 do prędkości 100 km/h wynosi 9,8 s). Ponieważ auto jest niewielkie, nie ma problemów z poruszaniem się i składaniem nawet w bardzo ciasnych uliczkach czy zakrętach. O parkowaniu, już wspomnieliśmy.

 

 

Na trasie, przy stałej prędkości nie przekraczającej 110-120 km/h można być zadowolonym z zużycia paliwa. Komputer pokładowy pokazywał nam, w zależności od tempa jazdy i ukształtowania terenu,  od ok. 3 do 6 l/100 km.

Przy okazji uwaga, po przekroczeniu szybkości 125 km/h słychać wiatr opływający auto.

Gdy przyjdzie zjechać z równych, asfaltowych dróg na gruntowe, nierówne ścieżki i wyboiste bezdroża, nie trzeba się niczego obawiać. Arona spisuje się bardzo dobrze. Raz, że ma dosyć wysoki prześwit jak na tę klasę samochodu - 190 mm. Dwa, że ma bardzo dobrze pracujące zawieszenie. Czuć lekkie kołysanie na nierównościach.

 

 

Dla tego małego SUV-a SEAT-a niestraszne są nawet łagodnie strome górki. Pokona je bez problemów. Bardziej w strachu może być kierowca, który ma przed sobą wierzchołek górki, a później nagły zjazd w dół.

 

 

W ogóle, kierowca może czuć się bezpiecznie w Aronie i pewnie ją prowadzić. Wśród systemów wsparcia ma m.in. przednie jak i tylne światła są wykonane w technologii LED, aktywny tempomat, alarm niezamierzonego przekroczenia linii, system kontroli odstępu Front Assist z funkcją awaryjnego hamowania, ogranicznik prędkości , asystent podjazdu (Hill Hold Control) i monitorowanie martwego pola.

 

Benzynowe silniki

Arona jest oferowana z silnikami benzynowymi o pojemności 1.0 litra TSI Start&Stop o mocy maksymalnej 95 i 115 KM (w tej wersji może być manualna 6-biegowa skrzynia biegów lub automatyczna 7-biegowa DSG) oraz 1.5 litra TSI Start&Stop o mocy 150 KM.

Do grona jednostek napędowych dołączy w przyszłym roku motor wysokoprężny o pojemności 1.6 litra Start&Stop i mocy 95 i 115 KM.

 

 

Prędkość maksymalna auta w wersji, którą testowaliśmy ma wynosić 182 km/h. Ma, bo tego nie sprawdziliśmy. O przyspieszeniu wspomnieliśmy, że wynosi 9,8 s do "setki".

Jeżeli chodzi o spalanie, pozostaje nam wierzyć na słowo producenta: średnie zużycie w cyklu łączonym (miasto i poza miastem) - 4,9-5,0 l/100 km. Czy jest to możliwe? Nam wyszło ok. 6,3 l/100 km po przejechaniu prawie 600 km i w zdecydowanej większości po mieście.

 

 

Emisja CO2, bo to też teraz parametr, na który zwracana jest uwaga - wynosi 113-114 g/km.

A, i jeszcze wersje wyposażenia. Można wybrać spośród pięciu opcji: Reference, Style, Full LED, Xcellence i FR.

 

Ceny nowego crossovera - modelu Arona, rozpoczynają się od 63,5 tys. zł.

 

Dziękujemy marce SEAT Polska za kilkudniową przygodę z modelem Arona.

 




/ Roman Furciński, fot. Roman Furciński /


AUTO   JAZDA TESTOWA   KIEROWCA   SILNIK   MOC   WYPOSAŻENIE   EKRAN MULTIMEDIALNY   ZUŻYCIE PALIWA   EMISJA CO2   ZAWIESZENIE   DROGA   TEREN   

Galeria zdjęć do tego artykułu (11) - Zobacz galerię



Podoba Ci się ten artykuł? Przekaż go innym:


comments powered by Disqus




NAJNOWSZE KUPIĘ/SPRZEDAM/WYNAJMĘ
Zdjęcie EllSkassy
EllSkassy Do uzgodnienia
Zdjęcie Spotloan
Spotloan Do uzgodnienia
Zdjęcie Cash Loan
Cash Loan Do uzgodnienia
Zdjęcie Loans Online
Loans Online Do uzgodnienia
Zdjęcie Direct Lenders
Direct Lenders ... Do uzgodnienia
Zdjęcie Rolki dla dziewczynki
Rolki dla dziew... 60.00
Zdjęcie nosidełko/fotelik samochodowy
nosidełko/fotel... 100.00
PARTNERZY

 

 

 

 

 

 

       

 

9 grudnia 2018 21:11
Imieniny:
Leokadii, Wiesławy, Nataszy

 
Profil


Zarejestruj się

 
Facebook
Zgłoś info
Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em!

603 216 702

Gdzie najtańsze paliwo


RADOM 
4,45 - stacja 1, 2, 3 przy ul. Czarnieckiego
REGION
... - ........
RADOM
4,53 - stacja 1, 2, 3 przy ul. Czarnieckiego
REGION
... - ..........
RADOM
4,88 - stacja 1, 2, 3 przy ul. Czarnieckiego
REGION
... - .........
RADOM
1,99
 - stacja autogaz przy ul. Kozienickiej
REGION
... - .....
Uwaga! Ceny podawane są na podstawie własnych obserwacji i zgłoszeń od internautów.
 

 

Statystyki dnia 06.12.2018
kraj
wypadki drogowe - 96
zabici w wypadkach - 10
ranni w wypadkach -  108
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 96
źródło:  www.policja.pl
województwo mazowieckie (bez garnizonu stołecznego warszawskiego)
06.12.2018 r.
wypadki drogowe - 8
zabici w wypadkach - 2
ranni w wypadkach - 10
zatrzymani nietrzeźwi kierujący - 4
źródło:  www.kwp.radom.pl
 
Radom
06.12.2018 r.
wypadki drogowe - 2
zabici w wypadkach - 0
ranni w wypadkach - 2
kolizje - 7
ilość zatrzymanych nietrzeźwych kierujących - 0
zatrzymane prawo jazdy za przekroczenie dopuszczalnej prędkości na obszarze zabudowanym - 0
źródło:  WRD KMP Radom
 
KALENDARZ DZIAŁAŃ:

"Bezpieczne przejście"  - w codziennej służbie , działania wzmożone raz w miesiącu

"Widoczny na drodze-bezpieczny po zmroku" - w codziennej służbie, działania wzmożone raz w miesiącu

 
 
UTRUDNIENIA W MIASTACH