• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Jak sobie poradzić z przebitą oponą?

Jak sobie poradzić z przebitą oponą?

28 lipca 2013

 

Złapanie “gumy” w drodze jest rzeczą mocno denerwującą kierowcę. Mamy przymusowe opóźnienie w podróży. Kwestia tylko jak długo poradzimy sobie ze zmianą koła. A może lepiej zaopatrzyć się w tak zwany zestaw naprawczy, bo w razie konieczności nie trzeba nawet zdejmować koła, a cała “operacja” potrwa kilka minut.

 

Można się zastanowić, czy wozić tradycyjne koło zapasowe, czy może mieć w bagażniku zestaw naprawczy. W przypadku przebicia opony, nie trzeba wyciągać lewarka, podnosić auta, zdejmować koła, zakładać “zapasówki”, opuszczać auta. W przypadku zestawu naprawczego wszystko trwa szybciej.

 

Krótki kurs użycia zestawu

– Zestaw naprawczy do reparacji przebitych opon składa się najczęściej z dwóch elementów: płynu uszczelniającego, który ma za zadanie wypełnić uszkodzenie oraz z kompresora podłączanego do zapalniczki samochodowej, za pomocą którego substancja wprowadzana jest do wnętrza koła – wyjaśnia ſukasz Bazarewicz z serwisu AlejaOpon.pl.

 

Naprawa za pomocą takiego zestawu polega na wpuszczeniu płynu do opony przez zawór i dopompowaniu koła. Jedyne, o czym musimy pamiętać, to by przez pierwsze kilometry jechać wolniej. Wtedy płyn równomiernie rozprowadzi się wewnątrz opony i uszczelni miejsce przebicia.

Jak widać, to prosty zabieg i poradzą z nią sobie nawet mniej doświadczeni kierowcy. Nie ma potrzeby podnoszenia samochodu, zdejmowania koła czy nerwowego wyczekiwania na pomoc drogową.

 

Jaki zestaw naprawczy wybrać?

Na co powinniśmy zwrócić uwagę przy zakupie takiego zestawu?

 

– Przede wszystkim należy wystrzegać się produktów z najniższej półki cenowej, tak zwanych marketowych. W tym przypadku nie mamy bowiem żadnej pewności, czy zakupiony przez nas płyn rzeczywiście spełni swoją rolę i w razie potrzeby odpowiednio uszczelni przebitą oponę – przestrzega specjalista z AleiOpon.pl.

 

Należy dokładnie sprawdzić, do jakiej wielkości koła przeznaczony jest wybrany przez nas zestaw. O ile przy wyborze kompresora nie ma to większego znaczenia – po prostu napompujemy oponę nieco wolniej lub trochę szybciej, to istotna okazuje się ilość kupowanego płynu uszczelniającego.

 

Koniecznie do mechanika

– Teoretycznie, z uszczelnionym w ten sposób kołem, możemy dojechać i wrócić tak, jak to sobie wcześniej zaplanowaliśmy. Jednak o ile mamy tylko taką możliwość, lepszym rozwiązaniem będą odwiedziny w najbliższym serwisie, gdzie opona zostanie oczyszczona i naprawiona w sposób tradycyjny – dodaje ſukasz Bazarewicz.

 

Warto uświadomić sobie jedną, istotną kwestię: zestawy naprawcze koła, choć wygodne i łatwe w obsłudze, są rozwiązaniem jedynie doraźnym. Konieczność odwiedzenia mechanika wynika z faktu, że ciśnienie w kołach po takim „drogowym‿ łataniu dziury nigdy nie będzie na idealnym poziomie, przez co po przejechaniu dłuższej trasy możemy spodziewać się nierównomiernego zużycia opon. Co więcej, nie każde uszkodzenie da się naprawić za pomocą zestawu, nazywanego sprytnym kołem zapasowym. Zestaw zupełnie nie sprawdzi się bowiem, np., w przypadku bocznego przebicia opony.

 

– Jeśli producent wyposażył nasze auto w taki zestaw naprawczy, warto sprawdzić termin ważności płynu uszczelniającego. Po kilku latach przewożenia go w bagażniku może się bowiem okazać, że środek ten jest już zbyt stary i w krytycznym momencie nie spełni swojej roli – zauważa przedstawiciel AleiOpon.pl.

 

Może jednak koło zapasowe?

Najczęściej stosowanym rozwiązaniem w przypadku „złapania gumy‿ jest oczywiście tradycyjne koło zapasowe. Jednak, żeby mieć pewność, że w razie potrzeby będziemy mogli z niego skorzystać, warto raz na jakiś czas sprawdzić jego stan: wiek, zużycie czy poziom ciśnienia.

Warto rozważyć także zastosowanie opon typu Run Flat, których budowa umożliwia bezpieczne kontynuowanie jazdy nawet po przebiciu koła. Tego typu ogumienie wyposażone jest w specjalną powłokę, która automatycznie wypełnia uszkodzenie, pozwalając jechać dalej z prędkością nie większą, niż 80 km/h.

Niektórzy, czołowi producenci, do sprzedawanego kompletu opon dokładają także ochronę assistance. Jest to rozwiązanie zdecydowanie najbardziej bezpieczne, bowiem gwarantuje bezpłatną wymianę koła w całej Europie.

 

źródło: www.publicum.pl, fot. fotolia.com

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt