• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Kupujesz używane auto? Tego możesz nie wiedzieć

Kupujesz używane auto? Tego możesz nie wiedzieć

22 sierpnia 2013

 

74 proc. aut sprzedawanych na rynku wtórnym jest po wypadku. W 66 proc. przypadków stan auta deklarowany w ogłoszeniu nie zgadza się ze stanem faktycznym. Aż 30 proc. właścicieli sprzedawanych samochodów nie zgadza się na oględziny samochodu wykonane przez niezależnego eksperta. Tak wynika z ustaleń ekspertów MotoRaporter.

 

Raport „Samochody używane w Polsce – stan rynku‿ został przygotowany przez firmę MotoRaporter w oparciu o analizy danych z I półrocza 2013 roku. Badania przeprowadzono na podstawie oględzin i raportów ponad 1000 wystawionych na sprzedaż samochodów (20 proc. badanych aut zostało wystawionych przez prywatnych właścicieli, 80 proc. przez komisy samochodowe).

 

“Niemieckie” w cenie

79 proc. wystawionych na sprzedaż samochodów pochodzi z importu, z czego ponad połowa (38 proc.) z Niemiec, a następnie z Polski (21 proc.), Belgii (11 proc.), Holandii (11 proc.), Włoch (8 proc.), USA (6 proc.), Austrii (4 proc.), Grecji i Francji (po 3 proc.).

Polacy poszukując używanego auta preferują marki: Opel (11,33 proc.), BMW (8,67 proc.), Honda i Nissan (po 6 proc.). Na kolejnych miejscach są: Audi, Ford, Peugeot, Renault i Volvo (po 5,33 proc.). Na drugim końcu są: Skoda (0,67 proc.) oraz Chevrolet, Chrysler i Hyundai (1,33 proc.). Takie m.in. wnioski płyną z raportu „Samochody używane w Polsce – stan rynku‿, przygotowanego przez firmę MotoRaporter w oparciu o analizy danych z I półrocza 2013 roku.

W kategorii popularności w ramach konkretnej marki bezkonkurencyjny okazał się Volvo XC90. Tym modelem zainteresowanych było aż 55 procent poszukujących auta tej marki. Bardzo dużą popularnością w ramach swoich marek cieszyły się modele Ford Mondeo i Audi A4 (odpowiednio 44 i 40 proc.).

Najczęściej poszukiwane były auta młode (32 proc. z rocznika 2011 i młodszego) i w średnim wieku (39 proc. z przedziału 2006 – 2010), z niedużymi silnikami (54 proc. z przedziału 1000-2000 cm), z niewielką przewagą diesli nad benzynowcami  (55 proc. wobec 45 proc.), ze stosunkowo dużym przebiegiem (zdecydowana większość badanych aut, bo aż 71 procent miała powyżej 100.000 km).

 

Co chce ukryć sprzedający?

Przerażająca jest ta część analizy MotoRaportera, z której wynika, żeaż w 66 proc. przypadków stan auta deklarowany w ogłoszeniu nie zgadza się ze stanem faktycznym. Właściciele sprzedawanych samochodów często mają tak wiele do ukrycia, że aż 30 proc. z nich nie zgadza się na oględziny samochodu wykonane przez eksperta.

Aż 74 proc. wystawianych na sprzedaż aut jest po wypadku. Z grupy, który zgodziła się na oględziny eksperta, ponad jedna czwarta sprzedających (26 procent) nie zgodziła się z kolei na odbycie jazdy próbnej.

W 40 proc. przypadków eksperci dokonujący oględzin samochodu mieli podstawy by podejrzewać “cofnięcie licznika”.

 

– Ogromna liczba ogłoszeń motoryzacyjnych dostępnych w Internecie oznacza wygodę i dostęp do szerokiego wyboru przy poszukiwaniu wymarzonego pojazdu w rozsądnej cenie. Jednak z drugiej strony kupno auta używanego to bardzo duże ryzyko, nie brak bowiem nieuczciwych sprzedawców aut powypadkowych lub z ukrytymi wadami technicznymi. Nasz raport pokazuje, że tylko co trzecie auto w rzeczywistości odpowiada opisowi z ogłoszenia, w sumie 57 proc. sprawdzanych aut nie uzyskuje pozytywnej rekomendacji naszych ekspertów – mówi Marcin Ostrowski współwłaściciel i prezes spółki Caliope, będącej właścicielem MotoRaporter.

 

Sprawdzą każde auto

MotoRaporter to ogólnopolska sieć ekspertów samochodowych, korzystająca z usług ok. 200 ekspertów „terenowych‿, którzy w ciągu 24 godzin są w stanie na życzenie klienta sprawdzić samochód oferowany w sprzedaży w dowolnym miejscu Polski, sporządzić jego dokumentację techniczną i drogą e-mailową dostarczyć kupującemu szczegółowy raport z komentarzami.

MotoRaporter działa od maja 2013 r., wcześniej przez kilka miesięcy działał w ramach „testów rynkowych‿ pod marką OK-Auto; w tym czasie firma wykonała zlecenia dla ponad tysiąca klientów zainteresowanych zakupem używanego samochodu – raport powstał w oparciu o dane zebrane podczas tych „interwencji‿.

MotoRaporter jest członkiem Polskiego Związku Motorowego oraz Polskiej Izby Motoryzacji.

Roman Furciński, źródło: MotoRaporter

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt