Bramownice nad autostradami i drogami ekspresowymi, chociaż nie wymagają pozwolenia na budowę, posiadają takie same certyfikaty, atesty i spełniają wszelkie potrzebne normy i przepisy jak te, które musza spełniać w przypadku pozwolenia na budowę – uważa Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad. Odniosła się tym samym do raportu Najwyższej Izby Kontroli.
Przypomnijmy, że NIK ma szereg uwag do systemu elektronicznego poboru opłat za przejazdy płatnymi drogami w Polsce. Podniosła m.in. że bramownice zostały wybudowane bez wymaganych zezwoleń na budowę, z wątpliwej jakości materiałów i mogą tym samym zagrażać życiu i zdrowiu kierowców.
“(…) Mimo że bramownice w ramach systemu viaTOLL nie wymagają pozwolenia na budowę, posiadają takie same certyfikaty, atesty, aprobaty (tj. dokumenty potwierdzające jakość, rodzaj i typ wbudowanych materiałów lub elementów)… Przechodzą również wszystkie potrzebne kontrole. Ponadto, przy budowie każdej bramownicy w ramach dokumentacji zawiera się dokument pełniący funkcję dziennika budowy – dziennik montażu i wykonania wszystkich elementów bramownicy, zawierający wpisy dotyczące sposobu, częstotliwości i merytorycznych informacji na poziomie takim samym jak w przypadku dziennika budowy, który prowadzi się w ramach inwestycji wymagających pozwolenia na budowę. Wpisów do dziennika dokonuje osoba z właściwymi uprawnieniami budowlanymi. Osoby, które ze strony wykonawcy prowadziły roboty związane z budową bramownic oraz ich dokumentacją były osobami posiadającymi odpowiednie uprawnienia budowlane w danych specjalnościach.
Dokumentacja powykonawcza występująca w ramach Elektronicznego Systemu Poboru Opłat jest opracowaniem bardzo rozbudowanym i w poszczególnych częściach odnajdują się odpowiedniki dokumentów wynikających z trybu zaistnienia pozwolenia na budowę.
W przypadku uzyskiwania pozwolenia na budowę – skutkiem jest potrzeba oficjalnego poinformowania o zakończeniu prac poprzez:
a) złożenie wniosku o pozwolenie na użytkowanie danego obiektu budowlanego (i uzyskanie właściwego pozwolenia), lub
b) złożenie zawiadomienia o zakończeniu robót.
Zawartość dokumentacji powykonawczej dla ESPO nie odbiega od dokumentów składowych do wniosku o pozwolenia na użytkowanie – za 1 wyjątkiem – należy dostarczyć dokument pozwolenia na budowę i dokumentację projektu budowlanego do wglądu (…)” – napisała GDDKiA w swoim stanowisku.