• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Ubezpieczenie firmowych aut

Ubezpieczenie firmowych aut

11 lutego 2013

Czy warto mieć AC dla firmowych samochodów? Czy warto inwestować w dodatkowe polisy? Czy nie wystarczy ubezpieczenie OC?

 

Już nie tylko duże przedsiębiorstwa posiadają swoją flotę pojazdów. Coraz częściej mają ją również średnie, a nawet małe firmy. Samochód stanowi narzędzie pracy i ułatwia w wykonywanie codziennych obowiązków pracowników. Dlatego oprócz obowiązkowego OC (odpowiedzialność cywilna), właściciele aut firmowych mogą także zdecydować się na wykup AC (auto-casco). Czy warto inwestować w  dodatkowe polisy? Jak podaje creandi.pl, temat “rozpracował” Flotis.pl.

 

OC, czyli o czym powinien wiedzieć każdy kierowca

O tym, że każdy samochód powinien mieć wykupione ważne ubezpieczenie OC wiedzą chyba wszyscy. OC samochodu to nic innego jak ubezpieczenie majątkowe, na podstawie którego zakład ubezpieczeń przejmuje  na siebie ekonomiczne skutki wyrządzonych osobom trzecim szkód. Zawierając umowę ubezpieczenia  OC,  odpowiedzialność taką przejmuje ubezpieczyciel. Najważniejszą kwestią, o której najczęściej zapominają kierowcy jest fakt, że OC nie pokrywa szkód, które ponosi jej właściciel. W tym przypadku konieczne jest posiadanie ubezpieczenie AC (auto-casco).

 

OC jest ubezpieczeniem obowiązkowym. Każdy kto posiada pojazd podlegający rejestracji, musi taką polisę wykupić. Ubezpieczenie działa przez 12 miesięcy 24 h/dobę, bez względu na to kto prowadzi samochód lub gdzie znajduje się auto, np., na parkingu, w garażu. Umowa zawierana jest na okres 12 miesięcy z wybranym towarzystwem ubezpieczeniowym, chyba że pojazd zarejestrowany jest na czas krótszy niż jeden rok. Wówczas możliwe jest zawarcie umowy krótkoterminowej. Brak wypowiedzenia umowy skutkuje automatycznym przedłużeniem jej na następny rok.

Decydując się na opłacenie ubezpieczenia OC w ratach należy pamiętać, że przed upływem jednego roku od jego zawarcia nie można skutecznie wypowiedzieć umowy.

 

AC – przed czym cię uchroni?

Choć wykupienie ubezpieczenia AC dla samochodu wykorzystywanego w działalności gospodarczej nie jest obowiązkowe, coraz więcej właścicieli aut firmowych decyduje się na taką opcję. Warto zaznaczyć, iż nabycie AC daje możliwość innego rozliczenia wydatków na samochód. Przedsiębiorca, który zdecyduje się wykupić ubezpieczenie AC dla samochodu używanego w ramach działalności gospodarczej, może zaliczyć do kosztów wydatki na jego remonty powypadkowe, jeśli takie wystąpią. Bez znaczenia pozostaje przyczyna wypadku oraz kto był jego sprawcą. Do kosztów zaliczyć można również bieżące naprawy i pozostałe koszty powypadkowe.

 

Ubezpieczenie AC swoim zakresem chroni majątek ubezpieczonego od skutków takich zdarzeń jak uszkodzenie, zniszczenie lub kradzież pojazdu. Co ważne, zdarzenie to musi zajść w takich okolicznościach, w których musiałby on, gdyby nie posiadał polisy AC, naprawiać pojazd na własny koszt. W zależności od wariantu, ubezpieczenie AC może obejmować:

– zderzenie się pojazdów,

– zderzenie się pojazdów z osobami, zwierzętami lub przedmiotami,

– uszkodzenie pojazdu przez osoby trzecie,

– zdarzenia losowe (np. pożar, wybuch, zatopienie),

– kradzież pojazdu lub jego uposażenia,

– zniszczeń powstałych na skutek wandalizmu.

 

Wypadek autem firmowy, co dalej?

Uszkodzenie firmowego auta to jeden z najczęstszych przypadków zniszczenia mienia pracodawcy. Czy w przypadku spowodowania wypadku lub też kolizji przez pracownika, właściciel floty może pokryć wszystkie koszty z AC? Wiele firm posiada ubezpieczenie AC, które pokrywa koszty związane z naprawieniem szkód spowodowanych w wypadkach samochodowych czy, np., związanych z kradzieżą samochodu służbowego z winy pracownika. Jednak w pewnych sytuacjach ubezpieczyciel może odmówić wypłaty odszkodowania. Zazwyczaj dzieje się tak  w  przypadku,  gdy  kierowca  spowodował  wypadek  będąc  pod  wpływem  alkoholu  lub  na  skutek nieprzestrzegania przepisów ruchu drogowego.

 

– W takiej sytuacji można dodatkowo zabezpieczyć się, korzystając z monitoringu pojazdów, który umożliwia śledzenie auta w czasie rzeczywistym oraz przeglądanie historii tras na mapie za pomocą zwykłej przeglądarki internetowej. Oprócz samej historii zyskujemy również informację o prędkości z jaką poruszał samochód – mówi Małgorzata Słodownik, manager działu handlowego Flotis.pl.

 

Aby uniknąć nieprzyjemnej sytuacji, warto wcześniej ustalić i omówić zasady używania auta. Dobrym rozwiązaniem jest także ustalenie zasad postępowania w razie  wypadku i przekazanie pracownikowi informacji o konsekwencjach. W autach służbowych natomiast, warto umieścić instrukcje co robić i do kogo w firmie zadzwonić w pierwszej kolejności, gdy zdarzy się wypadek. Dzięki temu pracownicy będą wiedzieli jak się zachować mimo silnego stresu.

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt