• Ster_Tiguana_Hybrid_1300x260px-1-
  • Ster_Tiguana_1300x260px-1-_-1-

Aktualności

Zimowe paliwo już na stacjach

Zimowe paliwo już na stacjach

19 listopada 2013

 

Stacje w Polsce, przynajmniej niektóre, już szykują się na najtrudniejszy dla kierowców okres i oferują specjalne paliwo. Część firm wprowadza dodatkowo na rynek tzw. paliwa arktyczne.

 

Od 16 listopada na stacjach paliw w sprzedaży muszą znajdować się tzw. paliwa zimowe, gwarantujące temperaturę blokady zimnego filtra (CFPP) na poziomie -20 stopni Celsjusza.

Firma Statoil Fuel & Retail Polska (SFR Polska) pochwaliła się, że jest jedyną firmą paliwową na rynku polskim, która co roku oferuje olej napędowy o tzw. klasie arktycznej przez cały okres jesienno-zimowy, tj. od połowy listopada do końca lutego. 265 stacji Statoil w Polsce właśnie rozpoczęło sprzedaż oleju napędowego arktyczny DieselGold, pozwalającego na uruchomienie pojazdu przy spadku temperatury otoczenia nawet do -45 stopni Celsjusza.

Statoil zwraca uwagę, że standardowe paliwa zimowe dostępne na polskim rynku, posiadające wskaźnik CFPP na poziomie -20 stopni Celsjusza, najczęściej wzbogacane są o dodatki zwane depresatorami. Dzięki nim parametry niskotemperaturowe tych paliw zostają jedynie polepszone, nie gwarantują natomiast bezproblemowej eksploatacji samochodów w przypadku wystąpienia temperatur poniżej -15 stopni. 

– Grupa Lotos również posiada w ofercie olej napędowy kategorii premium Lotos Dynamic, wyprodukowany na bazie oleju arktycznego, który posiada blokadę zimnego filtra -32 stopnie – zapewnia Krzysztof Kopeć z biura prasowego gdańskiej firmy. – Pozostaje natomiast pytanie o zasadność wprowadzania go na stacje w okresie, kiedy nie ma jeszcze tak siarczystych mrozów.

Dodaje, że paliwa arktyczne są nieznacznie droższe w produkcji od tradycyjnych paliw zimowych. Natomiast cena oleju napędowego na stacji nie ulega zmianie bez względu na to, czy jest on paliwem zimowym czy arktycznym.

– Lotos rozpoczął proces wprowadzania arktycznego diesla na rynek, ale naszym zdaniem nie ma potrzeby przeprowadzania go w pośpiechu. Dlatego planujemy, że zakończy się on na początku grudnia – wyjaśnia Krzysztof Kopeć.

Według Marka Gawrońskiego z firmy Shell Polska, zimowe paliwa na stacjach Shell „standardowo‿ mają parametry zgodne z normą, to znaczy posiadają temperaturę blokady zimnego filtra na poziomie -20 stopni.

– Naturalnie to jest minimum, bo wszystko zależy od faktycznych warunków pogodowych. W zależności od temperatury zewnętrznej Shell odpowiednio dostosowuje ofertę paliw – przekonuje. – W ostatnich latach, gdy temperatury spadały w okolice -25 do -30 stopni, Shell oferował paliwo o parametrze CFPP nawet -32 stopnie.

Roman Furciński, źródło: e-petrol.pl, fot. Roman Furciński

Zgłoś info!

Zauważyłeś utrudnienia na drogach?
Poinformuj nas sms-em lub mailem!

603 216 702 redakcja@radommoto.pl

Może Cię zainteresować:

  • Logo Jobsora

Kontakt